Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skapade en tråd i somras då jag fick låna en demobil med Conti Cross Contact LX, 17", på en ny XC70. Det var en hemsk upplevelse och bilen gick såklart ok när man körde lugnt men flera gånger började den kana vid lätt inspirerad körning.
Nu vet jag att jag kör mer offensivt än de flesta men vid en undanmanöver sommartid, som ju vem som helst kan råka ut för, är de helt enkelt livsfarliga.
Teknikens Värld kom fram till samma sak.
PH
Precis.. så här ser den ut:
bergstopp.jpg
bergstopp.jpg (182.98 KiB) Visad 471 gånger
Det där är på mina Conti Ice Contact.
perhall skrev:Jag skapade en tråd i somras då jag fick låna en demobil med Conti Cross Contact LX, 17", på en ny XC70. Det var en hemsk upplevelse och bilen gick såklart ok när man körde lugnt men flera gånger började den kana vid lätt inspirerad körning.
Nu vet jag att jag kör mer offensivt än de flesta men vid en undanmanöver sommartid, som ju vem som helst kan råka ut för, är de helt enkelt livsfarliga.
Teknikens Värld kom fram till samma sak.
PH
Precis, det går nämligen inte att trolla när det gäller däck. De flesta egenskaperna är inte förenliga med varandra och ska man ha ett däck som ska ha fäste i halt väglag och man tillför sajpningar så kommer torrfästet bli lidande.

.
Fast man kan ju inte byta däck när man har grusväg hem eller ska dra släp på sånt underlag det är nog därför monterar ett däck på XC bilarna som inte gör bort sig totalt på blött gräs t.ex men satt dessa däck på en vanlig V70 kan jag förstå att det är helt fel däck
Tyvärr blir det ju alltid kompromisser det finns ju olika däck till olika underlag från rena sportdäck till komfortdäck i samma dimension Scorpion Verde all season anser jag är ett helt rätt däck på en XC70 om man ska använda den som den är tänkt till ska man bara åka motorväg o hålla sig på asfalten går det ju lika bra eller bättre i en V70 som har däck för det.
s6025t skrev:Fast man kan ju inte byta däck när man har grusväg hem eller ska dra släp på sånt underlag det är nog därför monterar ett däck på XC bilarna som inte gör bort sig totalt på blött gräs t.ex men satt dessa däck på en vanlig V70 kan jag förstå att det är helt fel däck
Tyvärr blir det ju alltid kompromisser det finns ju olika däck till olika underlag från rena sportdäck till komfortdäck i samma dimension Scorpion Verde all season anser jag är ett helt rätt däck på en XC70 om man ska använda den som den är tänkt till ska man bara åka motorväg o hålla sig på asfalten går det ju lika bra eller bättre i en V70 som har däck för det.
Men om man ska se till att bilarna kommer rulla 99% av alla sina sommarmil på asfalt så kanske man istället skulle erbjuda verde all season som ett tillval istället för att original montera dem?

.
Ja jag tror knappast Ferrari eller Porsche skulle få för sig att montera ett komfortdäck eller ha det som tillval på sina bilar som är utvecklade för att köra på asfalt en XC70 är framtagen för lite lätt offroad körning o har däck som passar både asfalt o lite grus
Nu kan ju alla som inte är nöjda med dom däck som Volvo väljer att montera, byta efter eget val, gummi verkstäderna har hur mycket däck som helst att välja på. Oavsett vilka däck dom sätter på bilarna är det alltid någon som inte är nöjd, det går inte att göra alla nöjda.
Har nevnte dekk på min XC70 2013
Som nytt duger dekket greitt på vinterføre, men når du får en sesong sommer på det, så er det ikke brukbart lengre.

Men er storfornøyd med det som sommerdekk. Har nå kjørt ca 2500 mil med mine sommerdekk, og har ca 5 mm mønster igjen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go