Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har just XC70 sport edition med VEA. Jag struntade i AWD och det ångrar jag inte, speciellt då jag är en normalkörare och kör på vägen och inte på åkern. Jag är mycket nöjd med sportschassit som gör bilen 15% styvare. Det kan tyckas lite men just det ger lite stadga i bilen. Det vanliga chassit kan upplevas som lite svampig. Motorn och lådan är helt enkelt kanon och förbrukningen gör en glad.
Hur ser service ut på den här motorn? VAG föreslog ju longlife men jag bytte ändå olja och filter vid max 1,500 mil ändå. Är det något annat man Blr tänka på med underhåll?
Serviceintervallet är 3000 mil eller 1 år. Har precis gjort min första service vid 2100 mil och 1 år. Jag tror det är samma serviceintervall på den äldre femcylindriga motorn. Fast äldre är väl fel att säga, den tillverkas ju fortfarande?
Kanske skulle tillägga, jag gör service på en auktoriserad verkstad, mest för att jag tänker att de kan bilen och man får fri assistans. Jag märkte att växellådan blev ännu mjukare efter servicen och såg på papperet att de hade uppdaterat mjukvara i bilen. Det var positivt.
Jag har den gamla femman och kan bekräfta att det är 3000mil/1 år som gäller vilket jag tycker är bra. Att vissa biltillverkare har 2 års intervall på oljan är för mig obegripligt! Jag praktiserade tidigare ett extra oljebyte inför vintern. Själv då. Så, auktoriserad verk och service på våren och ett oljebyte hemma på sen höst. Det behövs troligtvis inte men med tanke på att mina tidigare bilar stått ute och kallstartats varje morgon har jag velat ha bästa möjliga smörjning. Återstår att se om jag gör samma på xc70n :)
För långa serviceintervaller gäller på ett flertal motortyper, så även exempelvis den femcylindriga dieseln som numera kallas D5. Även där är det 3000 mil/ett år, vilket som nu kommer först.
apersson850 skrev:För långa serviceintervaller gäller på ett flertal motortyper, så även exempelvis den femcylindriga dieseln som numera kallas D5. Även där är det 3000 mil/ett år, vilket som nu kommer först.
Jag har bytt olja o filter o miniservice var 1500 även om jag kör 3000/ år, mest för o vara snäll mot motorn o bilen har medvetet låtit bli att uppgradera vissa mjukvaror dumt o pilla på det som funkar så länge det inte ger nått nytt
På min GTI så kuggade kamkedjan över med trasig topp, ventilsallad, trasiga kolvar och vevstakar som följd. Min bil hade servats med oljebyten vid max 1,200 mil.
ungefär samma hände min Golf VR6a men den var toktrimmad :-E så får väl skylla mig själv, men servad efter alla konstens regler på verkstad

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]