Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
oldtimersmc skrev:Ett batteri skall hålla längre än 4 år!
4 år är i praktiken väldigt lång livslängd, speciellt om en dieselvärmare är inblandad.
Man kan jämföra med de batterier GM stoppade ned i Saab 9-5 (ej diesel) De höll aldrig mer än 2 år, ibland bara drygt ett år trots underhållsladdning etc.

Ett bilbatteri har egentligen vidriga arbetsförhållanden. Om jag har ett batteri som håller i 4 år är jag jättenöjd.
av xxargs
Många faktorer som påverkar - men en dieselvärmare på bilen förbättrar knappast oddsen för ett långt batteriliv, parat det med dieselmotorstart och många kortare körningar så kan batteriet vara slut inom ett par år.

medans en bensinare och körningsprofil typ 3-4 mil varje gång var gång nyckeln vrids om i tändningslåset, minimalt med tjuvlaster och läckström och ingen bensin/dieselvärmare så kan det hålla uppemot 10 år...

En dieselvärmare kan nöta ned ett batteri betydligt djupare i kemisk laddstatus än vad som är möjligt med långkörningar med en startmotor och får det aldrig tid att återhämta sig med lägre körning (ladda batteri behöver tid på sig - inte hur stor generatorn är) så blir laddstatus sakta lägre hela tiden och ligger den kring 50% laddstatus så sätter sulfatiseringen full fart och batteriet tappar kapacitet permanent. - skall man vara krass så skall batteriet laddas lika länge som den laddades ur - dvs. en småförbrukare som laddar ur, så skall batteriet laddas under lika lång tid, eller om man vill, om en dieselvärmare har varit igång 1 timme så bör fordonets motor också vara igång en timme.

Det beror på att en snabb och stor urladdning som en motorstart - omvandlar aktiva materialet på ytlagret av batteriets plattorna och återhämtar sig fort sedan när motorn går och generatorn arbetar.

Men långsam urladdning som en dieselvärmare eller en tjuvläcka i bilens elnät gör att omvandlingen också sker i djupet av batteriplattorna och återställningen/laddningen tar också lång tid.

En sak till som kan döda batterier på kort tid - det är tjuvläckor av elström i fordonet, även om man kanske kör varje dag så återladdas det inte fullt ut av ovan nämnda mekanismer med tröghet i mitten av plattorna (och behov av mycket lång laddtid) och det blir sakta allt lägre kemisk laddstatus och sulfatiseringstakten ökar.
av mortimer
Har nu mätt laddspänningen från generatorn och den ligger ganska konstant på 14,9 volt när bilen är igång. "Vilospänningen" på batteriet är 12,2v.
Batteriet som sitter i mäter 351*175*175 (L*B*H)
av mortimer
Har botaniserat bland batterier i eftermiddag och de flesta är ju 190mm höga. Är det någon som monterat ett sådant istället för original på 175mm och kan dela med sig med bilder och erfarenhet ?
Ett AGM batteri är ju det som gäller vad jag kan se, o även om jag tidigare nämnt att Biltemas går bort så är de lockande med sina 4års garanti och pris.
av Rådlös
Om du menar rätt när du skriver 14,9 volt så bör du genast se över laddningsregulatorn. 13,9 volt låter mer normalt. Och man mäter det på batteripolerna. Kolla bilden här:

Bild
av mortimer
Är nästan helt hundra på att jag mätte 14,9volt över batteripolerna, men kan inte svära helt på det. Får undersökas när det blir ljust.
Inget jobb idag ändå, riktats hot mot min arbetsgivare så blev tvingad att stanna hemma.
av mortimer
Var ute och mätte nu, 14.9-14,95v i cirka 5minuter, Är det byte av laddningsregulator också och då är frågan också vart den sitter samt kostnad ?
Öppnade skruvarna på batteriet och kollade så det fanns vätska/syra i de över plattorna vilket det också fanns.
av mortimer
Svarar mig lite själv... verkar sitta på generatorn vilket också verkar logiskt. Någon som bytt laddregulatorn på V70 av min årsmodell, måste man riva ner hela generatorn ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]