Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej
Jag behöver byta mitt batteri i bilen av olika anledningar.

Vad är normal livslängd på ett batteri i dagsläget ?
Min bil har rulla 9000mil, togs ut i maj 2011 och batteriet är inte bytt sedan dess.
Använder parkeringsvärmaren relativt flitigt men också duktig på att underhållsladda batteriet på vintern med min Ctek laddare.

Vad ska man köpa för batteri, ett AGM på Biltema ? Vet att batteriet som sitter i inte är normalstort utan lite lägre än standard så man får köra utan locket i batterilådan alt. modifiera det genom att skära lite snyggt i det.

/M
av mortimer
Passar på vilket sätt ?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Tudors hightech 90Ah batterie var lite stort i batterieboxen på min my10 men passade bra i MY16 så de har nog ändrat batterie boxen men vet inte vilken årgång det gjordes
Användarvisningsbild
av P210
Om du använder värmaren flitigt, då är tre år rätt normalt innan originalet klappar ihop.
Jag köpte Biltemas AGM batteri när mitt pajade efter ca 4år, de ska ju vara bättre anpassade för den typen av effektuttag/långa urladdningar som dieselvärmaren utsätter det för och det passade med batterilocket på i min V50, även om det "på papperet" är 15mm högre. Även plåtbygeln i V50:n passade perfekt på höjden. I mitt fall var artnr 80800 måtten L=314xB= 174x H=190 80Ah för 1499kr.
Bild
av rid54
Kolla att du har en OK systemspänning när bilen är igång (13,7 - 14,4). Jag tycker nog 4 år låter som kort liv på ett batteri som sköts om som TS säger så då är det väl läge att kolla att generatorn gör vad den ska.
av oldtimersmc
Ett batteri skall hålla längre än 4 år!
av Rådlös
Jag håller med dom föregående. Det är väldigt svårt att ange en livstid på ett batteri, för det finns så många faktorer som kan inverka negativt. Det är väldigt lätt att ha ihjäl ett batteri på "nolltid" genom misskötsel och vanvård.
Jag har bl.a jobbat med IT- och teleinstallationer. Där finns batterier som nöd- och hjälpkraft. I dom flesta fall sköts dom exemplariskt. 10 år är en teoretisk livslängd för sådana batterier. Det finns anläggningar med batterier som är äldre än så.
av mortimer
Ska mäta spänningen från generatorn när bilen är igång om en stund.
När jag kopplar in ctek laddaren till batteriet så blinkar den första lampan/dioden med lägst batterinivå. Kopplar jag in den till annat batteri så laddar den helt korrekt. Kopplar jag ur bilens poler från mitt batteri på V70n och istället sätter ctek laddaren på Recond så sker samma sak.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]