Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1010891
keroan skrev:
Alexas skrev:Sydsvenskan bil och trafik:

"Det kan betyda Mud & Sand också."
Så om Sydsvenskan, Aftonbladet, Hänt I Veckan eller nån annan "seriös ?:-/ " blaska skriver nåt så är det automatiskt sant?
Transportstyrelsen har koll på vilka märkningar som finns och vad som gäller.
Såklart inte! Jag har också för mig att M+S betyder mud and snow. Men med tanke på att Sydsvenskan skrivit att det kan betyda mud and sand så kanske det eventuellt finns vissa däck som klassas så.
#1010909
Alexas skrev:
keroan skrev:
Alexas skrev:Sydsvenskan bil och trafik:

"Det kan betyda Mud & Sand också."
Så om Sydsvenskan, Aftonbladet, Hänt I Veckan eller nån annan "seriös ?:-/ " blaska skriver nåt så är det automatiskt sant?
Transportstyrelsen har koll på vilka märkningar som finns och vad som gäller.
Såklart inte! Jag har också för mig att M+S betyder mud and snow. Men med tanke på att Sydsvenskan skrivit att det kan betyda mud and sand så kanske det eventuellt finns vissa däck som klassas så.
M+S kan även betyda Mud & Sand.
#1010910
s6025t skrev:Även Scorpion verde all season är klassat som ett rent sommardäck av pirelli det ska fungera lite bättre offroad på gräs o grus t.ex så det är ju en kompromiss man får ta på en XC bil då den kan köras lite vid sidan av asfaltvägen
http://www.pirelli.com/tires/en-us/car- ... #/overview
Nej. Kolla på den detaljerade specen, där talar de om hur sajpningens funktion är till för fäste på snö. Precis som namnet antyder...

.
#1010933
M+S betyder hur som helst en annan gummiblandning. Var i NYC i februari. Minus 5-10. Körde en Pontiac med 215-60-17 M+S-däck. Snackade med Hertz och de sa att i NYC kör ingen med vinterdäck, alla har M+S och de funkar hyfsat på vintern. Och faktum är att jag tog mig fram. Det hade jag inte gjort med rena sommardäck som Conti SC5. Det var ändå rätt mycket is och snö på Manhattan.

I USA har alla vanliga däck som säljs i Europa M+S-märkning. T ex såg jag en 2-serie cab med 225-40-18 P Zero M+S.

Conti CrossContact LX som sitter på nya XC70 med 17" ibland är M+S-märkt och säljs av Conti som ett året-runt-däck. Det har sajpningar för snö och det är verkligen jätteinstabilt om man inte kör ganska lugnt. Tycker det är en skandal att Volvo monterar såna däck på en XC70. Året-runt-däck är inget att ha. Skulle hellre köra på mellaneuropeiska friktionsdäck året runt typ Conti 850.
PH
#1010935
Här är från Pirellis amerikanska hemsida. SÅväl Zero som P7 och Scorpion Verde säljs i första hand som All Season (M+S). Men finns också som sommardäck.

http://www.pirelli.com/tires/en-us/car- ... #/overview

Vilket av de båda (längst ned på sidan finns de båda Scorpion Verde bredvid varandra) är det som sitter på XC70? Jag misstänker att det är All Season och det är inget annat än ett åretruntdäck. Stor skillnad på mönstret!!
PH
#1010937
Här är ett litet test med både ContiCross Contact LX sport och Pirelli Scorpion Verde All-Season, http://www.tirerack.com/tires/tests/tes ... p?ttid=176

Pirelli verkar tappa mycket på blöt vägbana. Här testas bara sommaregenskaper i detta testet.

På mina sommarsulor sitter det LX-sport och vinter ContiVikingContact 6. När sommardäcken ska bytas så kommer jag överväga att testa Goodyear EfficientGrip SUV. Toppklass i ett tyskt test för någon månad sedan. Och när vinterdäcken ska bytas är det Nokian Hakka 8 som gäller.

En liten jämförelse på Goodyear EG SUV och vanlig:

Bild

Bild
#1010950
På min xc hade jag Michelin latitude dessa var oxå märkta m+s har testat dem i vinterväglag när jag fick punktering på vinterdäcken, var en hemsk upplevelse trots fyrhjulsdrift så lita inte på den, däremot var det trevliga sommar däck som satt på bilen i 5år 15000 mil (7000 mil vintekörnin), så de slets förvånansvärt lite, då var det ändå mönster så jag kunde sälja dem utan att återförsäljaren behövde byta, även om jag själ hade bytt till våren.
Har aldrig gillar all season däck då de inte är bra på nått, kommer köra dubbat på vintern så länge det är lagligt
#1010958
ThomasT skrev:
s6025t skrev:Även Scorpion verde all season är klassat som ett rent sommardäck av pirelli det ska fungera lite bättre offroad på gräs o grus t.ex så det är ju en kompromiss man får ta på en XC bil då den kan köras lite vid sidan av asfaltvägen
http://www.pirelli.com/tires/en-us/car- ... #/overview
Nej. Kolla på den detaljerade specen, där talar de om hur sajpningens funktion är till för fäste på snö. Precis som namnet antyder...

.
Pirellis däckmärkning (en sol) visar ju att däcket är ett sommardäck som säkert fungerar året runt i varmare länder kollar man Pirellis svenska sida finns inte ens all season däcket att köpa sajpningen hjälper till även i gräs o grus men att köra detta däck i snö är det inte godkänt för i Sverige däcket finns inte med i STRO listan över godkända vinterdäck dit alla däcktillverkare måste anmäla vilka däck de anser är vinterdäck. Kör man med detta Pirelli däck som inte finns i STRO listan under tiden vinterdäckslagen gäller o man råkar ut för olycka så kan ju försäkringsbolaget neka ersättning eftersom man inte har godkända däck på bilen
http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/c ... ubtype=SUV#
http://stro.se/information/vinterdack/
#1011014
s6025t skrev:
ThomasT skrev:
s6025t skrev:Även Scorpion verde all season är klassat som ett rent sommardäck av pirelli det ska fungera lite bättre offroad på gräs o grus t.ex så det är ju en kompromiss man får ta på en XC bil då den kan köras lite vid sidan av asfaltvägen
http://www.pirelli.com/tires/en-us/car- ... #/overview
Nej. Kolla på den detaljerade specen, där talar de om hur sajpningens funktion är till för fäste på snö. Precis som namnet antyder...

.
Pirellis däckmärkning (en sol) visar ju att däcket är ett sommardäck som säkert fungerar året runt i varmare länder kollar man Pirellis svenska sida finns inte ens all season däcket att köpa sajpningen hjälper till även i gräs o grus men att köra detta däck i snö är det inte godkänt för i Sverige däcket finns inte med i STRO listan över godkända vinterdäck dit alla däcktillverkare måste anmäla vilka däck de anser är vinterdäck. Kör man med detta Pirelli däck som inte finns i STRO listan under tiden vinterdäckslagen gäller o man råkar ut för olycka så kan ju försäkringsbolaget neka ersättning eftersom man inte har godkända däck på bilen
http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/c ... ubtype=SUV#
http://stro.se/information/vinterdack/
Jag har aldrig påstått att det är ett vinterdäck enligt svensk lag. Och jag rekommenderar verkligen ingen att använda det på vintern i Sverige.
Men sajpningen i just detta däck är till för att skapa bättre egenskaper i lättare vinterväder, därav namnet "all season".
Så här skriver Pirelli i specifikationen av Verde all season: "Longitudinal siping and high lateral siping density for greater lateral stability and better winter and wet traction."

.
#1011020
Det är möjligt det fungerar i lätt snö men att däcket för den skull skulle vara så mycket sämre som sommardäck köper jag inte jag litar o tror på att Volvo originalmonterar ett däck som fungerar bra o säkert på sommaren det är inget skitdäck de monterat på en XC bil enligt mig iaf utan en bra kombination då ett rent sommardäck typ Pirelli P Zero inte funkar alls på grus o gräs i jämförelse
Det står ju att det är 85% onroad 15% offroad till skillnad mot P Zero som är 100% onroad= asfaltdäck en XC bil körs kanske på grusväg ibland t.ex
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go