Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
S60 2002.
När jag ska låsa bilen med dosan så åker knappen på passagerardörren upp igen.
Jag kan låsa bilen sen gå runt och trycka ner knappen manuellt och stänga dörren.
Det står även i displayen i instrumenten att nåt med stil " Larmservice erfordras"
jag tror inte de finns larm på bilen.
Det här hände idag,haft bilen i 2 dar och har inte märkt nåt innan.
Kan man "Nollställa" eller nåt liknande?
Vad händer om man kopplar ifrån bilbatteriet en stund?

Mvh Jonny
Användarvisningsbild
av wissel
Om du låser med dosan o väntar några minuter är då framdörren låst oavsett läge på knappen ?
Om du har larm så har du en Diod ovanpå instrumentbrädan som skall blinka 1 gng /sek ungefär !
Varför tror du att du inte har larm ?
Kan vara så enkelt som att din sirén har ett kasst batteri i sig.
Du nollställer inget med att lyfta minuskabeln mer än att vissa reläer som kanske hängt sig startar om vid anslutning av batteriet.
Om bilen satt felkoder så sitter dom där tills du fixat felen och raderat dom. Är det ett fel så återkommer meddelandet direkt.
Användarvisningsbild
av jonny692
wissel skrev:Om du låser med dosan o väntar några minuter är då framdörren låst oavsett läge på knappen ?
Om du har larm så har du en Diod ovanpå instrumentbrädan som skall blinka 1 gng /sek ungefär !
Varför tror du att du inte har larm ?
Kan vara så enkelt som att din sirén har ett kasst batteri i sig.
Du nollställer inget med att lyfta minuskabeln mer än att vissa reläer som kanske hängt sig startar om vid anslutning av batteriet.
Om bilen satt felkoder så sitter dom där tills du fixat felen och raderat dom. Är det ett fel så återkommer meddelandet direkt.

Jo en diod har jag men inte tänkt på om den blinkar :-/ bara haft bilen 2 dar.
Testade att låsa med dosan och öppnade med nyckel och skulle kolla om det tjöt,det gjorde det inte drf trodde jag att jag inte hade larm.
Jag ska kolla om det där med om den låser sig efter några minuter.
Återkommer med uppdatering :-)
Har du några aningar om va det kan va ändå?
Användarvisningsbild
av wissel
I o med att du får ett meddelande om Larmservice erfordras så är jag näst intill säker på att du har larm.
Din Sirén är ganska säkert kaputt och måste åtgärdas, det finns mekbeskrivningar o mycket skrivet om hur du går tillväga.
Angående din framdörr så är det troligt att du har en kärvande låskista där en microbrytare sagt upp sig. Men om bilen låser sig
efter några minuter vilket jag tror den gör, så skulle jag inte åtgärda öht. Sedan börja leta efter en begagnad låskista på bildelsbasen eller nå´t. När du fått tag i en så är det relativt lätt att byta den.
Men återkom när du testat.
Användarvisningsbild
av jonny692
wissel skrev:I o med att du får ett meddelande om Larmservice erfordras så är jag näst intill säker på att du har larm.
Din Sirén är ganska säkert kaputt och måste åtgärdas, det finns mekbeskrivningar o mycket skrivet om hur du går tillväga.
Angående din framdörr så är det troligt att du har en kärvande låskista där en microbrytare sagt upp sig. Men om bilen låser sig
efter några minuter vilket jag tror den gör, så skulle jag inte åtgärda öht. Sedan börja leta efter en begagnad låskista på bildelsbasen eller nå´t. När du fått tag i en så är det relativt lätt att byta den.
Men återkom när du testat.
Kollat nu och dioden blinkar,blinkar snabbt när ja öppnar med nyckel eller ja sitter inne i bilen och öppnar när den e låst, men den tutar inte .
Knappen verkar leva eget liv, funkar som den ska ibland och ibland inte, men bilen klickar till efter nån minut och blir låst.
Om sirenen e kass så e det drf jag får felmeddelande?
ang felmeddelande så e det bara lämna in på bilia och dom fixar?
är det ny siren som gäller då?
Vart sitter sirenen?
Användarvisningsbild
av wissel
Ny sirén inkl. arbete ca 2500 pix.
Sirénen sitter framme i hö.hjulhus.
PMa mig din mailadress så kan jag skicka en beskrivning om du vill åtgärda själv, inte svårt att åtgärda.
Användarvisningsbild
av jonny692
du har pm nu. kan man bara byta batteri? eller kan man köpa vilken siren som helst?

Går det att koppla ur airbagen på passagerarsidan?
När man öppnar bakluckan med dosan ska den bara ploppa upp ur låset så att säga eller ska den öppna sig helt?
Är det stötdämparna som e slut isf?
Vad är det för knapp som e bredvid STC,den lyser inte när jag trycker in den och verkar inte ha nån funktion heller?
http://www.ladda-upp.se/bilder/qzrktdckpqmapc/

Mvh Jonny
av ThunderAce
knappen bredvid STC trycks in då du vill ha nedsatt larm övervakning, bilen stänger av då
olika funktioner, tex. om du har hund i bil så kommer rörelsesensorn som sitter i taken vara
avstängd och inte larma när det rör sig i bilen.

den trycker du på innan du stiger ur bilen och låser den men eftersom ditt larm inte funkar som det ska
så kommer den inte fungera tills du fixat sirenen
Användarvisningsbild
av wissel
Knappen du fotat är för avstängning av rörelsesensorn i taket om du vill låsa/larma på bilen med t.ex. hund i bilen, då går inte larmet igång om något rör sig inuti bilen. Har du dessutom Nivåsensor så inaktiveras den, bra till exempel när du åker färjan till Gotland eller så? När det gungar lite så låter det som faen nere på bildäck då många tydligen inte vet om detta.
Bakluckan skall bara låsas upp, ej öppnas.
Krockkudden skall nog bäst kopplas ur av Volvoverkstad.
Sirenen är en del av ditt "datasystem" och inte vilken som helst. kretskort osv.
Sök på detta forum o lär dig massor om din nya bil, den har egenskaper som du inte ens trodde fanns.... :P
Sök gärna på Larm, Siren, MMS, BLL,CAN, osv.....
Lycka till, och peta inte med nå´t elektriskt för då kommer det felkoder som gör att du inte ens kan besikta bilen med godkänd som resultat.

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]