Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anders Classic
Min Volvo V70 är en miljöbil. Kan man byta till större fälgar och ändå köra lagligt? Behöver man komplettera med utslagsbegränsare?
Användarvisningsbild
av joel80
Beror väl på vad du har för motor o växellåda. Du snackar om en Classic va?
Användarvisningsbild
av keroan
Anders Classic skrev:Min Volvo V70 är en miljöbil. Kan man byta till större fälgar och ändå köra lagligt? Behöver man komplettera med utslagsbegränsare?
Tror säkert att det blir nåt strul om du försöker besikta en miljöklassad bil med för stora fälgar.
Vad som händer vet jag inte, kanske miljöklassningen ryker?
av Anders Classic
Det är en Classic 2016 d4 med automat. Det blir till att besiktiga med vinterdäck som är 16 tum :D Nån som känner till nåt om utslagsbegränsare? Min bil är inte fabrikssänkt. Tror ni det ser ok ut med 18 tum och då 235 40? Det blir inte för mycket utrymme mellan däck o skärm? Många frågor. .
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Tum storleken har ju ingen större betydelse, eftersom MY13 D4 Momentum levererades med 17" och 245, det är ju bredden som spelar roll. På min bil hade jag 245 18" nu har jag 235 19" så min bil är mer "Miljöbil" nu än när den rullade av bandet på Torslanda. Reglerna kanske har ändrats så dimensionen har betydelse nu på nyare bilar?
Användarvisningsbild
av keroan
Det här tycks beröra nya bilar med automatlåda.
Så här står det på volvocars när man bygger en V70:

OBS! För att bil med automatisk växellåda skall bli miljöklassad väljs utrustningsnivå "Momentum/Summum Miljöklassad"
Miljöklassad automat medför däckbegränsning till 16"

Användarvisningsbild
av joel80
Gäller D3:an och D4:an med automatlåda ja...
För att dom ska miljöbilsklassad och få skattelättnader är det begränsningar på vad man får sätta på för däck. Både storlek och bredd om jag förstod rätt på "bygg min volvo".

Hur pass noga det kollas vid besiktningen låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
av joel80
Enligt Bilbolaget i Gävle är sista produktionsveckan för V70 Classic V17 nästa år! Det måste ju betyda att nån gång i februari eller senast mars så stänger dom beställningarna. Det sa idag i allafall försäljningschefen eller vem det nu var som stod på en scen och berättade om framtiden samtidigt som jag och en massa kunder glufsade i oss jul-lunch.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]