Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
EjS skrev:
perhall skrev:Träffade en mycket initierad amerikan på en konferens i Frankrike i veckan. Han hade inte alls samma emotionella koppling till flercylindriga motorer som jag men menade att nya XC90 riskerar att bli en flopp med fyrcylindrig motor. Amerikaner är oroilga för att små motorer inte ska hålla och XC90 är tung. Sen har ju t ex Touareg 3,5 ton dragvikt. Blir svårt med en tvålitersmotor. Desssutom går motorn mindre smooth än en sexcylindrig och drar ungefär lika (eller kanske fem procent mindre). Hur ska Volvo reda ut det här?

Har man sett amerikaners (och kanadensares) båtar och campers inser man att towing capacity är viktigt.

Lite OT men nu handlade det ju om T5 vs VEA...
PH
Haha. Åker faktisk i en RV i usa nu för tiden. Ford chassis med Triton V10 6,8 L benzin.

Efter 4000 km kan jag bara säga att jag saknar diesel. Verkligen skitmotor. När jag åkte uppför Colorado plateauen (2200 m) gick den 5000 varv i 65 mph. Lät ungefär som en F1 och gick runt 500 m pr. liter.
En fundering, varför saknar du en dieselmotor och inte en bättre bensinmotor än den du nu åker i?
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
perhall skrev:Har man sett amerikaners (och kanadensares) båtar och campers inser man att towing capacity är viktigt.
Det spelar faktiskt inte så stor roll, så länge vi i Europa konstruerar personbilar som man ska ha som dragbilar. Eftersom amerikaner till nästan 100% konstruerar släpfordon som är avsedda att dras med traktorer och pickupbilar, är deras släp inte balanserade som europeiska diton. Amerikanerna gör släpkonstruktioner där ungefär 10% av bruttovikten ligger på draget. Det innebär att man kommer över högsta tillåtna kultryck på en europeisk personbil redan vid bruttovikter runt 1000 kg på släpet. Husvagnar/flaksläp/båttransportvagnar som de som finns här, med max 100 kg kultryck oavsett bruttovikt på släpet, finns knappt att uppbringa.

Men det gör inget när man drar med en Ford F250 eller liknande. De har en bakvagn som tåler det vertikala trycket på draget.

Här är en amerikansk husvagn. Det syns tydligt hur långt bak boggiecentrum ligger.

Bild

Här är en europeisk vagn, byggd för att dras av en personbil. Även om bilden är tagen i vinkel syns det att boggiecentrum ligger längre fram, nästan mitt under vagnen.

Bild

Därför är dragvikten på en XC90 inte så viktig för en amerikan, för i deras värld är bilen oduglig som (tung)dragare ändå.
av perhall
Tack för bra utläggning! Jag skulle tro att husvagnen den övre väger 5-5,5 ton och den nedre 1,8. Am vagnar är rejäla, har utfällbara sektioner och få lättviktsambitioner. Tung inredning...
Användarvisningsbild
av apersson850
Totalvikten för den nedre vagnen (det är en Tabbert 700 da Vinci) är 2200 kg. Om man lastar orealistiskt försiktigt kan jag dra den med min XC70.

Några fem ton väger inte den övre alls. Det är en rätt sansad vagn på det sättet. Men problemet är alltså inte totalvikten, utan kultrycket. För att få dra släpfordon (på krok) om 5,5 ton i USA måste du upp på bilar typ Ford F250 Super Duty. Då kan du få en max släpvagnsvikt på 5,6 ton och en max tågvikt på 8,7 ton, om du väljer klenaste utförandet. Med lägre bakaxelutväxling och tvillingmonterat på densamma kommer man till släp på 7,3 ton och tågvikter på 10,3 ton, ungefär. Men många stora husvagnar i USA är semitrailers, på s.k. Gooseneck. Då kan du med samma bil dra upp till 7,5 ton, med tågvikt på 10,6 ton. Det finns ännu större i samma serie, men då klarar man sig inte på personbilskörkort i Tennessee (som är den delstat som jag vet mest om när det gäller sånt här), utan måste ha Commercial class license.

Jag vet inte, men tvivlar på att den förhållandevis lilla amerikanska vagnen på bilden ligger över 3500 kg. Men det är som sagt det faktum att den nog har 10% av vikten i kultryck som gör att inga personbilar med europeiska specifikationer får dra den.
Krollspell skrev:En fundering, varför saknar du en dieselmotor och inte en bättre bensinmotor än den du nu åker i?
Egentligen ska ju inte jag svara på det, men då turbodieslar på grund av funktionsprincipen har jämförelsevis högt effektuttag vid låga varvtal fungerar dieseln utmärkt som motor i en dragbil eller andra tyngre fordon. Man behöver inte varva så infernaliskt för att få ut nödvändigt effektuttag.
Användarvisningsbild
av Krollspell
"Krollspell"]En fundering, varför saknar du en dieselmotor och inte en bättre bensinmotor än den du nu åker i?
apersson850: Egentligen ska ju inte jag svara på det, men då turbodieslar på grund av funktionsprincipen har jämförelsevis högt effektuttag vid låga varvtal fungerar dieseln utmärkt som motor i en dragbil eller andra tyngre fordon. Man behöver inte varva så infernaliskt för att få ut nödvändigt effektuttag.
Nej det var väl nedlåtande att behöva svara på det? Men min fundering var eftersom det finns bensinmotorer (jämför Volvos) som har ungefär samma vridmoment och fler hk vid ungefär samma varvtal jämfört med dieselmotorerna. Dessutom får man avsevärt bättre prestanda med bensinmotorerna på köpet. Är dessa då sämre dragbilar?
av Jäverhammar
Krollspell skrev:
Nej det var väl nedlåtande att behöva svara på det? Men min fundering var eftersom det finns bensinmotorer (jämför Volvos) som har ungefär samma vridmoment och fler hk vid ungefär samma varvtal jämfört med dieselmotorerna. Dessutom får man avsevärt bättre prestanda med bensinmotorerna på köpet. Är dessa då sämre dragbilar?
Aspersson kanske syftar på att det var någon annan som uttryckt den åsikten och att Aspersson då kanske inte är rätt person att besvara din fråga?
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det var förstås det jag menade. Amerikanerna har länge kört med stora bensinmotorer utan överladdning. Det har inte behövts. Nu krymper motorerna, men är ändå inte alltid överladdade. Då blir de rätt tunna som motorer i dragbilar.
Användarvisningsbild
av Krollspell
apersson850 skrev:Ja, det var förstås det jag menade. Amerikanerna har länge kört med stora bensinmotorer utan överladdning. Det har inte behövts. Nu krymper motorerna, men är ändå inte alltid överladdade. Då blir de rätt tunna som motorer i dragbilar.
OK!
av snabbis
Jo Vi levererar dagligen t5 awd i xc70 till overseasförsäljningen, vcic. Fina dom .

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]