- mån 28 sep 2015, 11:23
#1007250
Min bror har en volvo v40 T4 årsmodell 2000, som har blivit knas med.
Bilen har stått i 3 veckor och efter det så lyser Motorlampan , antisladdlampan och så går kylfläkten i 10 minuter efter att man slagit av tändnigen.
Lästa av felkoden och det var luftmassemätaren. Jag köpte en begagnad på skroten med rätt/samma ertikelnr
siemens 306 112 31
När jag skulle byta den så ser jag att det är något djur typ mus/ekorre som har lagt upp ett lager med nötskal i luftburken.
Jag gjorde rent det och testade släcka felkoden men den kom tillbaka, bytte till den andraluftmasssemätaren , men motorlampan tänds efter några sekunder igen.
Doch så lyser alltid anti-sladd
Jag har fått olika tips på vad som kan orsaka felet så detta har jag gjort.
* Gjort rent kontakterna på kabenstammen som sitter på vänster sida under huvudbromscylidern,
* Sprättat upp kabelstammen frm kontaktstycket hela vägen ut i vänster hjulhus. Gjorde rent alla kablar men hittade ingen konstigt.
* Gjort rent kontakstycket till ABS:en vänster fram innanför innerskärmen.
* Har haft loss stora kontakten till ABS enheten och gjort rent den med elektronikrengöring.
Alla dessa åtgärder har varit utan förbättring.
Är det någon som har fler förslag?
Felkoderna jag får fram med en lånad Biltema felkodsläsare och är.
P0102 -> 1
P1542 -> 2
P1542 <- 3
Är det någon som har någon idé vad jag ska kolla mer?
Mätte upp båda mina luftmassemätare och detta är värdena.
På den som sitter i bilen (Orginal)
med motorn på tomgång och med motorn på 3000 varv
stift 1=0,03v 1=0,03-0,04v
stift 2=0,06v 2=0,06-0,07v
stift 3=14,1v 3=14,3v
När jag Ohm mäter bara givaren (utan kabeln)
så är det 16,4 KOhm mellan stift 1-2 på båda luftmassemätarna
med kabeln inkopplad så är det dessa värden, och med tändningen påslagen
Stift 1-2=14,15 KOhm 1-2= 14,4 KOhm
Stift 1-3=0,22 KOhm 1-3=0,20 KOhm
Stift 2-3=14,44 KOhm 2-3=13,7 första ggn 12,4 andra ggn KOhm
Bilen har stått i 3 veckor och efter det så lyser Motorlampan , antisladdlampan och så går kylfläkten i 10 minuter efter att man slagit av tändnigen.
Lästa av felkoden och det var luftmassemätaren. Jag köpte en begagnad på skroten med rätt/samma ertikelnr
siemens 306 112 31
När jag skulle byta den så ser jag att det är något djur typ mus/ekorre som har lagt upp ett lager med nötskal i luftburken.
Jag gjorde rent det och testade släcka felkoden men den kom tillbaka, bytte till den andraluftmasssemätaren , men motorlampan tänds efter några sekunder igen.
Doch så lyser alltid anti-sladd
Jag har fått olika tips på vad som kan orsaka felet så detta har jag gjort.
* Gjort rent kontakterna på kabenstammen som sitter på vänster sida under huvudbromscylidern,
* Sprättat upp kabelstammen frm kontaktstycket hela vägen ut i vänster hjulhus. Gjorde rent alla kablar men hittade ingen konstigt.
* Gjort rent kontakstycket till ABS:en vänster fram innanför innerskärmen.
* Har haft loss stora kontakten till ABS enheten och gjort rent den med elektronikrengöring.
Alla dessa åtgärder har varit utan förbättring.
Är det någon som har fler förslag?
Felkoderna jag får fram med en lånad Biltema felkodsläsare och är.
P0102 -> 1
P1542 -> 2
P1542 <- 3
Är det någon som har någon idé vad jag ska kolla mer?
Mätte upp båda mina luftmassemätare och detta är värdena.
På den som sitter i bilen (Orginal)
med motorn på tomgång och med motorn på 3000 varv
stift 1=0,03v 1=0,03-0,04v
stift 2=0,06v 2=0,06-0,07v
stift 3=14,1v 3=14,3v
När jag Ohm mäter bara givaren (utan kabeln)
så är det 16,4 KOhm mellan stift 1-2 på båda luftmassemätarna
med kabeln inkopplad så är det dessa värden, och med tändningen påslagen
Stift 1-2=14,15 KOhm 1-2= 14,4 KOhm
Stift 1-3=0,22 KOhm 1-3=0,20 KOhm
Stift 2-3=14,44 KOhm 2-3=13,7 första ggn 12,4 andra ggn KOhm