Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jockas
svmh906 skrev:
jockas skrev:
mena skrev:Bör det inte vara ytterst ovanligt med en V70N som rostar om man nu även har den i garage?

Är de inte väldigt bra rostskyddsbehandlade ?
Jag ser dessa bilar dagligen och har inte sett någon rostbenägenhet alls. Då menar jag på ställen som är standard på BMW/MB/Audi, dörrfalsar, bakluckor under rutan, framkant på huven osv. Har sett någon enstaka långmilare då kan det komma krypande i nederkant på skärmarna där skiten samlas bakom plasten.
Tror att en V70n rostar inte om den inte missköts eller pga yttre åverkan! stenskott, repor osv.
Låter bra, vad jobbar du med?
Bildemonterare 8)
av svmh906
joelkf skrev:
svmh906 skrev: Du bor säkert i norrland och slipper saltet.
Eh ja? Det var väl rätt tydligt i mitt första inlägg. Men tyvärr så är osaltade vägar inget man kan ta för givet här heller. Nästan hela E4:an saltas samt en del andra större vägar, längs hela Norrbottenskusten så det kommer ju mer och mer. Själv har jag dock turen att inte behöva trafikera saltade vägar med mina bilar.
Ok, bra för dig :-)
av Alexas
Tänkte återuppliva en gammal tråd.

Vintern är på ingång och för de flesta av oss som bor i lgh finns tre val:

Varmgarage
Kallgarage
Ute

Vilket är egentligen bäst för bilen om beaktar både rost och påfrestningar på bilen i övrigt av t.ex. kylan.

Bilen kommer användas dagligen till jobbet på skånska saltade vägar. På jobbet står den ute innan det är dags att köra hem igen. Jag hade tänkt ha den ståendes i ett kallgarage under lägenheterna.

Bra eller dåligt?

Jag har VOC och tidur så rent teoretiskt skulle jag kunna ha bilen varmare när jag kör på morgonen än vad jag har i kallgarage men jag inbillar mig att kylan tär på bilen rent mekaniskt.
av Andis
Bil som körs varje dag tror jag på kallgarage eller carport för rosten ska hålla sig borta. Mekaniskt tror jag inte det är någon större fara, bara man tar det lugnt i början när allt är kalt samt sköter servicen. (Brukar själv behålla bilar långt och mekaniken har hittills inte varit det som tar slut utan rosten har tagit dom innan.)

Vinter lagring absolut varm garage för bästa lagring. Som nr 2 torrt kallgarage som inte är fuktigt eller lada.
av Alexas
Ok så ett kallgarage är snällare mot en bil när det gäller rosten än vad ett varmt är.

Hur är det med ett typiskt kallgarage egentligen? Håller det samma Temp som ute eller lite varmare?
av volvo244gle
Vinsten med kallgarage är att man slipper snabba temperaturväxlingar som fäller ut fukt. Temperaturen blir den samma inne som ute, men med en tröghet.

I övrigt så håller jag bara med om det som har skrivits tidigare. Ska bilen ändå plågas i saltet så låt den stå ute. Köra in i ett varmgarage kommer bara påskynda korrosionsprocesserna.
Satsa dessutom på en bensin/dieseldriven värmare för att slippa frysa och skrapa rutor.
Användarvisningsbild
av johnnype
jag är också rätt övertygat att ett varmgarage på vintern, tänk -10 in till +20 i garage, påskyndar oxideringen och aktiverar saltet. Det är dåligt alltså.

En vanlig filt över rutan går också bra om man inte har värmare i bilen så slipper du iaf skrapa framrutan.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har plats i en garagelänga. Den värms på vintern till ca 5-6 grader av värmefläktar, som finns placerade längst ut vid ytterväggarna och i mitten av längan. Jag har plats under en sådan fläkt och har alltså som uppgift att se till att den går under vinterhalvåret och att den inte går under sommaren.

Vad ska man säga om en sådan placering? Bilen blir ju snabbt torr, men jag har funderat på om det skulle vara något dåligt med det också? Så ibland när den inte varit på så har jag inte satt igång den heller...
av Alexas
Ok så egentligen kanske jag skulle ha bilen ståendes ute under dagarna jag kör och köra dieselvärmare med VOC och inne i kallgaraget (kanske efter en avspolning) på helgerna när jag inte kör.

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]