Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1009911
Martin Fåglefelt skrev:Var kan jag köpa Hi-jackers?
Blir den inte väldigt stum med Coil-overs? Gillar komforten som den är..förutom säckigheten i bak ;)
Då är det nog original Nivåmat som gäller. Kolla vad där sitter innan du gör något. Monterar du Coil-Covers (som inte är samma som stöddämpare med fjädrar utanpå) kan du justera hur du vill ha fjädrarna.

Mvh
Lennart
#1010716
Ska försöka leta rätt på vettiga coil-overs. Tips?

Nu ska jag ner i garaget och byta belägg och handbromsbackar. Läser runt lite här på forumet och det känns som att "alla" säger att man måste snarare byta vajrar. Är det dumt att bara byta backarna?

Bromsvärden var.
Färdbroms. V2,2 H1,4
Handbroms V1,8 H1,1

Färbromsen lear jag bara upp och byter klossar... men handbromsen?
#1010846
Martin Fåglefelt skrev:Ska försöka leta rätt på vettiga coil-overs. Tips?
Ett par "vanliga" stötdämpare och en sats sådana här.
http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... jader.aspx
Martin Fåglefelt skrev:. men handbromsen?
Sattsa pengar på justeringar, http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... kel=677525 och smörj upp excentern där vajern är fäst. Är backarna väldigt slitna kanske byte krävs, men med justeringar behövs oftast inte det. Dessa justeringar satt original på Volvo 140, senare P1800, tidiga 240 och 850. Justeringarna ska ersätta staget mellan backarna nertill i trumman.

Mvh
Lennart
#1011044
Nu börjar jag fundera ytterliggare på hur jag ska få bilen bättre. Tror nästan att en ny slutdämpare skulle kunna få bilen lite tystare.

Sen måste jag fixa till den "vanliga" klädsel-sträckningen.

I morgon väntar domen hos bilprovningen. :), sen ska det roliga meket få börja. :)
#1013154
Nu har jag fått igenom den genom besiktningen.

Då återstår bara roligt mek...

dvs, fixa allt smått skit som finns på gamla bilar.

1) Hänga dit framdörrs-klädsel. (Den krokar inte i krokarna i ovankant (mot rutan)),
- får nog köpa nya metallclips där.

2) Dörrhandtag vänster bak. handtaget har släppt i mekaniken i själva handtaget. (inte vajern eller "ståltråden")
- Köpa nytt handtag på demontering?

3) Byta olja i växellådan. Växellådan låser växlarna fort när motorn/lådan är varm, men när den är kall så slirar den lite.
- Kolla upp oljetyp och byt.

4) Byta bromsar fram. De har slagit sig. Kollar på reservdelar24.se efter rätt bromsar, men är osäker
- kan det vara http://www.reservdelar24.se/nk-1995097.html ?

5 - Byta stötdämpare i bak.
- Fortfarande lite kluven hur jag ska göra här. Coilovers vore kanske vägen att gå, eller "hjälpfjädrar, men behöver mer kött på benen.
Den länken jag fick till 3 hjälpfjädrar. Vilken är det jag ska köpa av de 3 som finns där?
#1013286
Martin Fåglefelt skrev: 5 - Byta stötdämpare i bak.
- Fortfarande lite kluven hur jag ska göra här. Coilovers vore kanske vägen att gå, eller "hjälpfjädrar, men behöver mer kött på benen.
Den länken jag fick till 3 hjälpfjädrar. Vilken är det jag ska köpa av de 3 som finns där?
Det beror ju på lasten som det gäller och diametern på stötdämparna. Om du tittar på 3-dje bilden (syns tydligast där) så är det olika innerdiameter på brickorna. Dom måste ju passa på dämparna. Sedan kan man ju "förspänna" dom genom att flytta klamrarna uppåt och neråt på ytterröret. Om du vill behålla "mjukheten" i bilen är det kanske första alternativet som gäller (340kg). Annars ring eller maila dom. Dom har kanske varit med om just detta innan

Mvh
Lennart
#1015381
Nu har jag pratat med dem, och så fort jag räknat pengarna i plånboken skall det även beställas. Tack så mycket för hjälpen.

Bytte bromsar fram idag. Så enkelt var det att bli av med vibrationerna... men någon har dragit av bulten som skall hålla bromsskivan. Får hoppas att skivan håller sig på plats med hjulbultarna/muttrarna...

Hur skall en ABS-krans se ut? Min var tydligt sliten men mest skitig av spån.. är det farligt? Skall man göra rent med någon spray?

Sista frågan för nu... vilken oljetyp skall jag ha i min automatlåda? (TFR343 är reg)...tänkte ta och byta den och filter men är lite osams med svenska priser. tänkte beställa över ebay, men då behöver jag nog en typkod? Vet att det var ett himla meck att hitta rätt typ till en BMW jag bytte på.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1015414
Martin Fåglefelt skrev:Hur skall en ABS-krans se ut? Min var tydligt sliten men mest skitig av spån.. är det farligt? Skall man göra rent med någon spray?
Skickar 3 bilder, Den första fungerar inte, den andra fungerar och den tredje, så ska det se ut när det är nytt.
ABS-krans.jpg
ABS-krans.jpg (70.41 KiB) Visad 375 gånger
ABS-krans2.jpg
ABS-krans2.jpg (72.08 KiB) Visad 373 gånger
ABS-krans4.jpg
ABS-krans4.jpg (224.3 KiB) Visad 378 gånger
Stålborste, hammare och huggmejsel. Och navet borttaget från bilen, annars kommer man inte åt. Jag "knackade" rent mina (fram) när jag bytte bromsskivor och sköldarna (den första är ingen Volvo, dom andra är en 740 och en 940)
Vad gäller oljan vet jag att Volvo (liksom många andra) har in "egen" olja, men i dom allra flesta fall kan man översätta den till ATF Typ eller motsvarande. Här kan du "slå in" ditt Reg, nummer och få reda på vilken Mobil olja du ska ha. Sedan kan du översätta den till Biltema eller OKQ8 eller vad du vill,
http://www.mobiloil.se/Sweden-Swedish-L ... ector.aspx
På min Volvo skriver dom så här på "min"växellåda (overdrive) Manuell transmission "Refer to Owner's Manual 1.3 - 2.3". Dom har alltså ingen som "passar" exakt, men jag använder Biltema
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... rtId=36985
Funkar på min, men jag är lite allergisk mot syntetoljor. Framför all på äldre bilar.

Mvh
Lennart
#1015630
ok.

Nu ballade lådan ur. först växlar den inte upp, utan frilägger växeln när jag släpper gasen.. (typ kopplar)
Sen när jag startade om bilen så funkar den en stund, sen så växlar den inte ner.

Lät bilen stå lite, och nu funkar den en stund iaf (körde bara "en stund")... kan den varit överhettad?

Ska testa att byta olja i den, men förstår inte vem som säljer filter till lådan relativt billigt. I annat fall får jag väl bara byta olja.. (biltema... bu eller bä?)
av rid54
#1015675
Tidigare inlägg av TS, punkt 3) behöver en förklaring. Det som beskrivs är att växellådan inte går till lock-up förrän motorn är i det som kallas closed-loop, dvs den har uppnått rimlig drifttemperatur och går i lambdakontrollerat läge. I praktiken måste motorn ha blivit "varm" innan man får lock-up. "Slirning" är fortfarande momentomvandlaren som gör sitt jobb och inte slirning pår riktigt (om inte lådan är sönder).

De senare problemen med växellådan är lämpligast att ta med en autmatlådefirma (finns flera olika som är specialiserade på just automatlådor).
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]