Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Periodare
Hittade precis tråden.
Intressant.
Bra beskrivningar med som jag ser det objektiva ögon. I många andra fall så försvara man "sitt" märke in i döden.

Just förbrukningssiffror är ju generellt svåra att jämföra pga ens olika körsätt. Min uppfattning är att man aldrig kan jämföra förbrukningsdata med någon annan, bara med sig själv och olika bilar man använt. Med släp/husvagn blir det extremt svårt. Vår bil i signaturen drog 1,2 i snitt med husvagn under sommarens europatripp. Säger ju inte så mycket när man inte vet hur jag körde, däremot säger det mer när jag under liknade resa sommaren innan hade en förbrukning på 1,1 med en 520d. Hade jag däremot kört som svärfar hade jag nog legat under litern.
1,0 i förbrukning med Passat och husvagn låter bra om man förutsätter sansad svensk fart med lite moms.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V60D5AWDPolestar skrev:För er som är intresserad av vad en Passat GTS drar per mil diesel med 2,5m bred 1600kg tung husvagn efter 45mil E4-körning så är svaret 10,0l/100km. Bra eller dåligt? You tell me??
Otroligt grymt bra med tanke på att bilen har 240 hk 500 Nm, automat och 4WD och utan husvagnen kopplad har rena sportbilsprestanda.
av V60D5AWDPolestar
När det gäller förbrukning med husvagn så är mina ända referens när jag hämtade vagnen ny -06 med min S60AWD Aut -06 och då körde 80mil md en förbrukning på ca 1,5l/mil. Som ni förstår så rullar inte husvagnen särskilt mycket, ca 1mil/år till och från uppställningsplatsen.
av V60D5AWDPolestar
När det gäller förbrukning med husvagn så är mina ända referens när jag hämtade vagnen ny -06 med min S60AWD Aut -06 och då körde 80mil md en förbrukning på ca 1,5l/mil. Som ni förstår så rullar inte husvagnen särskilt mycket, ca 1mil/år till och från uppställningsplatsen.
Användarvisningsbild
av joel80
Varning, OT:
Uppställningsplatsen..... du borde köpt en sommarstuga... ;)
av V60D5AWDPolestar
Periodare skrev:Hittade precis tråden.
Intressant.
Bra beskrivningar med som jag ser det objektiva ögon. I många andra fall så försvara man "sitt" märke in i döden.
Tack för återkopplingen, meningen har hela tiden varit att försöka var så neutral I min hållnings om möjligt även om det
alltid är svårt att nå fullständig objektivitet.
av V60D5AWDPolestar
joel80 skrev:Varning, OT:
Uppställningsplatsen..... du borde köpt en sommarstuga... ;)
Fick inte bygglov.... köpte husvagn och byggde uteplats:)
av V60D5AWDPolestar
Ny funktion, komfortförbrukare.

Hittade I helgen en funktion I färddatorn som jag inte upptäckt tidigare, en funktion som heter Komfortförbrukning
och mäter hur mycket AC, dieselvärmare etc förbrukar. En I min tycke intressant funktion, skall testa den lite mer framöver.
av Halvmas
V60D5AWDPolestar skrev:Ny funktion, komfortförbrukare.

Hittade I helgen en funktion I färddatorn som jag inte upptäckt tidigare, en funktion som heter Komfortförbrukning
och mäter hur mycket AC, dieselvärmare etc förbrukar. En I min tycke intressant funktion, skall testa den lite mer framöver.
Är lite nyfiken på om du fått fram lite fakta ännu eller ifall funktionen får anses som skräp. Står själv i valet för ny tjänstebil och har sneglat lite på Alltracken med GTS-motorn. Du skrev förut att du inte hittat alla hästar ännu... gäller det fortfarande? I så fall kanske man ska ta och provköra den mindre motorn med 190 hk istället.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 28
Bromsbekymmer

Det är inte helt ovanligt att skivorna ser he[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]