Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Felkoderna som dyker upp är dessa tre.
ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 - övre gräns.
ECM-280A Främre lambdasond, bank 1 - För hög signal.
ECM-2A1A Bakre lambdasond, bank 1 - För hög signal.

Vad som är gjort/är kollat är
Bränsletrycket är kollat och det är ok sen har jag även kollat läckage vid insuget och det såg ok ut ska kolla mer till veckan och eventuellt riva ner insugsgrenröret och inspektera vevhusventilationen så att det inte är någon slang som har spruckit. Har även kollat över grenrör, turbo efter läckage men ser inget sot som tyder på läckage. Har bytt den bakre sonden då den klagade på förvärmning defekt det är lite mer än ett halvårsedan. Bytte nu förra veckan den främre lambdasonden efter som jag tycker allt annat såg ok ut men tydligen så hjälpte inte detta :-(O). Hittar jag inget läckage på insugsidan så vet jag inte hur jag ska gå vidare. Har kollat iså fall allt som vida säger är trolig orsak till felkoderna ska väl även göra en mätning från motorstyrdonet till kablaget vid lambdasonden för att se så det är helt.

Var även in till volvo förut idag och frågade om dom kunde tro sig veta vad felet var dom pratade om insugsläckage så det är väl det jag får kolla först. Sen var det en kille som pratade om att man måste nolla adaptionsvärdet så att den skulle få lära om sig, han pratade om att man skulle rycka en säkring ?:-/ men det borde vara samma som att göra bilen strömlös tycker jag. Någon som vet hur man nollar adaptionen tycker man borde kunna göra det med vida.

Ska även tilläga att båda lambdasonder har exakt samma original nummer som dom gamla som satt på.
Senast redigerad av 8 DayDreamer, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Hilmer
DayDreamer skrev:
Ska även tilläga att båda lambdasonder har exakt samma original nummer som dom gamla som satt på.
Det där är tyvärr ingen garanti för att det ska fungera så länge det är t ex en annan tillverkare.
Det har pratats mycket om eftermarknadssonder som inte fungerar till fullo som det är tänkt!
av SubMarine
Går motorn väldigt fett samt orent för dig och svartryker på tomgång?

Hur står dina short-term och long-term fuel trims på bank1 i VIDA?

För att nolla adaptionerna räcker det med att rensa felkoder på ECM.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fett går den säkert för den dricker en del bensin samt att det inte luktar rena avgaser av den utan mer unket men den rycker inget svart vad jag vet på tomgång kan kolla upp det sen.
Får kolla det på vidan till veckan om jag får tid återkommer då.
av SubMarine
Okej min främre lambdasond kastade in handduken för några veckor sedan och läste hela tiden att bränsle-luftblandningen var mager vilket gjorde att motorstyrningen öste på med bensin. Man hörde och kände att motorn gick orent på tomgång och om den fått stå en stund och adaptera i closed loop så började det svartryka ordentligt från avgassystemet. Jag kopplade bort den främre sonden och nollade adaptionerna för att inte skada katalysatorn innan jag fick tag i en ny sond.
Användarvisningsbild
av taxi
Nu blev jag nyfiken: Hur går bilen utan sond? Typ bara lite fett? Svårstartad? Eller gör den sitt bästa med endast tempgivaren?
av SubMarine
taxi skrev:Nu blev jag nyfiken: Hur går bilen utan sond? Typ bara lite fett? Svårstartad? Eller gör den sitt bästa med endast tempgivaren?
Beror säkert på motorstyrning men Bosch ME7 kör alltid lambda 1 i open loop så den kommer spruta in lagom mängd bensin mot luftmassan som LMM mäter för att uppnå lambda 1. Dock om man har luftläckage, trasiga spridare eller fel bränsletryck så kommer ju motorn antingen gå fett eller snålt då den inte kan kompensera för detta utan sond. Utan dessa fel så gick iaf min motor helt normalt. Kallstart påverkas inte av detta då motorn ändå alltid går i open loop vid start. Då min motor brukar ha en bränsleadaption på +4 % så innebär det att den utan sond och nollställd adaptering kommer gå lite snålt, lambda 1.04 istället för lambda 1.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det som händer när man kopplar ur sonden är ju som med allt annat - bilen återgår till att använda sig av förinställda värden och blir mer beroende av övriga komponenter som fortfarande fungerar(i det här fallet LMM, spjälläge, varvtal samt den bakre diagnossonden, ev något mer mindre-viktigt också).

Det fungerar bättre att köra utan lambda än med t ex en kass LMM. Med kass LMM så går ju inte bilen ens på förinställda värden så att säga, utan går rent av in i nödläget ("limp home").

Lambdan används inte vid start, så starter är opåverkade. Lambdan blir inte aktiv fören ~30sek(upp till 2min om jag inte minns helt åt h-e) efter att motorn startat, beroende på motortemperatur.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]