Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
oldtimersmc skrev:
Daniel73 skrev:
Cox skrev:Hm finns ingen plats på höjden så buren skulle kunna lyfta, min har jag spänt fast i lastlöglorna enbart för att inte buren skall glida framåt eller bakåt
Hur får du in den i bilen?
Innertaket är ca 5cm högre än listen i bakluckan.
Dessutom kan du pressa upp innertaket minst 5cm innan du når taket.

Det möjliggör en öppning på 10-15 cm i nederkant på buren.
Det blir rejäla skador på hunden om ett ben åker ut där.

Det är ju inte för tillverkarens nöjes skull dom har golv i buren.

Buntband slits av väldigt lätt vid en krock och hjälper inte.

Burar utan golv skyddar dock passagerare från flygande undar men är inte säkert för hunden.

Titta noga hur bagaget är utformat och tänk dig sedan en skräddarsydd bur så kanske det klarnar.
För att buren skall lätta så trycks den bakåt men där är det stopp! Så tassen slinker inte ut.
Hunden följer tyngdlagen och lättar om buren skulle göra det.
Bunt bandet skulle inte fixera buren utan mattan.
Ps hunden är högre än buren...
Trycks bakåt?, det är när den trycks uppåt som problemen blir tydligast.
I en v70 finns gott om plats för att buren ska åka uppåt.
Vad landar först? Hunden eller buren?

Har sett en hundatrapp i bur med botten och bur utan botten vid simulering av bil som voltar.
Där och då bestämde jag att min hund ska ha bur med fast botten, du får ha din hund i precis vilken bur du vill.
av oldtimersmc
Gasp. När buren trycks uppåt så trycks den bakåt pga att den skräddarsydda lösningen är i fas med baksätets ryggstöd som är vinklat bakåt i överkant och då pressas den bakåt och där är det stopp, simply. Vad landa först? Svar (Enligt newton) så är dragningskraften 9.81m/s2och påverkar både hund och bur demokratiskt.

För övrigt anser jag att Jeppeburen är fantastisk, inte för att den har ett galler golv utan för att den är fantastisk.

Man skall kritiskt granska de olika försäljningsargumenten...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av Wachtel
Var faktiskt lite tveksam till Jeppe pga gallergolvet. Men med en tjock och rejäl fäll så fungerar det bra. Jycken vill knappt gå ur bilen när vi är ute och åker.
av Daniel73
Wachtel skrev:Var faktiskt lite tveksam till Jeppe pga gallergolvet. Men med en tjock och rejäl fäll så fungerar det bra. Jycken vill knappt gå ur bilen när vi är ute och åker.
Jag kör trasmattor så han kan bädda lite, hallmatta på lösmeter tillskuren för exakt passform gör att dom inte glider runt.
Funkar fint även med burar som har träfolv.
av Mwi
Daniel73 skrev:Jag kör trasmattor så han kan bädda lite, hallmatta på lösmeter tillskuren för exakt passform gör att dom inte glider runt.
Funkar fint även med burar som har träfolv.
Har alltid haft fårskinn till mina hundar i bilen och i deras korg. När de sover i sängen så får de nöja sig med duntäcke, det duger åt mig och frun så det duger säkert åt hunden...
Användarvisningsbild
av Krollspell
Då vart det en Jeppebur, höger sida. Måste säga att den är otroligt välgjord, finish och passform in i minsta detalj, mycket imponerande!

En fråga, vad har ni i som era hundar ligger på? Finns det dynor, fårskinnsfäll etc. som passar måttmässigt?
av Cox
Har köpt sängdyna på jysk, sedan sytt överdrag av markistyg, ovanpå det ventapadd som täcker hela dynan
av Wachtel
Tycker det räcker med en vanlig hundfäll med "anti-glid" som finns på de flesta djuraffärer. Köp vid behov större och klipp till lagom mått.
av Cox
Wachtel skrev:Tycker det räcker med en vanlig hundfäll med "anti-glid" som finns på de flesta djuraffärer. Köp vid behov större och klipp till lagom mått.
Beror helt på hur ofta och länge hundarna åker i bilen. Själv så åker mina hundar dagligen i bilen till och från träning och tävling.
Framför allt undertävlingar så befinner dom sig hela dagar i bilen. Så för att undvika tryckskador och stelhet när dom skall prestera så har mina hundar gosiga madrasser samt ventilerande ventapadd att ligga på.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]