Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
simonhalmstad skrev:De här 70/80 bilarna på den här generationens plattform blir väl känd för ett enormt utbud av olika motorer. Li-shufu vill väl att volvo ska göra superlyxiga bilar, ha en stor sedan som S-klass & han vill nog ha lyxiga motorer med mer än 4-cyl som alternativ. Kan inte Volvo köpa in ett par premiumotorer ifrån annan tillverkare om de nu inte har råd att utveckla själva?
Jo, det är ju inget fel alls på Yamaha-V8:an. Den går fint, låter fint, och håller utmärkt. Bara prestigeskäl kan stoppa att inte göra det själv. Alt kan man ju förlänga VEA till sexcyl...
PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
perhall skrev:
simonhalmstad skrev:De här 70/80 bilarna på den här generationens plattform blir väl känd för ett enormt utbud av olika motorer. Li-shufu vill väl att volvo ska göra superlyxiga bilar, ha en stor sedan som S-klass & han vill nog ha lyxiga motorer med mer än 4-cyl som alternativ. Kan inte Volvo köpa in ett par premiumotorer ifrån annan tillverkare om de nu inte har råd att utveckla själva?
Jo, det är ju inget fel alls på Yamaha-V8:an. Den går fint, låter fint, och håller utmärkt. Bara prestigeskäl kan stoppa att inte göra det själv. Alt kan man ju förlänga VEA till sexcyl...
PH
Nej sant V8:an som Volvo själva var med och konstruerade gjöts hos Yamaha (Yamaha är världsledande på att göra små kompakta motorer) vågar jag påstå är den absolut bästa motorn, komfort, gångkultur och råstyrka som suttit i en Volvo. Jag saknar den motorn alla dagar i veckan...

Att sätta dessa downsizing 4 cyl Vea-motorer i premiumbilar är inte särskilt kul lr lockande..
av perhall
Tänk om det kommer en ny körcykel som ligger så nära verklig förbrukning att en fyra bara drar 2-3% mindre än sexa... då har nog Volvo gjort bort sig... Förstår Krollspels frustration...
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Benämningen "får inte" öppna motorhuven på test bilar låter lite skumt hur fasiken ska man fylla på spolarvätska skall man in till Volvos avdelning som tillhanda håller dessa fordon? för att fylla på?
av Daniel73
LazerHawke skrev:Benämningen "får inte" öppna motorhuven på test bilar låter lite skumt hur fasiken ska man fylla på spolarvätska skall man in till Volvos avdelning som tillhanda håller dessa fordon? för att fylla på?
Körde via jobbet en testbil från saab för snart 15 år sedan.
Huven gick inte att öppna då wiren var plomberad samt att reglaget inte var anslutet inne i bilen.

Spolarvätska påfylldes på tekniska vid behov.
Opraktiskt att köra långresor utan att först få spolarvätskan påfylld...

Men bilen gixk som ett skållat troll så det övervägde omaket med att inte fylla på själv.
Den spann fram=framhjulsdrift
Troligt v6 då den spann som en katt.
Gissningsvist över klart över 300hk då den spann vid gaspådrag på 4 :e växel.
Bromsskivor som helt fyllde ut 19" fälgar.
Monsterbil...
av MTH
perhall skrev:
MTH skrev:Bästa drivlinan till XC70 tillsammans med T6 AWD. T5 AWD är mycket bättre än den slöa 3.2 AWD som fanns tidigare. T5 VEA passar också bra i XC70, tyvärr ingen AWD men motorkaraktären lirar bra med bilen i övrigt. När man kört en XC70 med bensinmotor, då inser man vilken traktor den är med diesel :P
På vilket sätt? Bättre vrid på låga varv, men törstigare och bullrigare och (vilket givetvis är en subjektiv sak) inte lika premiummässigt motorljud. 3,2 låter jättemysigt tycker jag).
PH
3.2 är absolut en underbar motor, min favorit ljudmässigt bland motorer för Y2-plattformen. Men i jämförelse med T5 AWD är den tyvärr ganska seg, det låter mycket men det händer inte så mycket, tycker jag skall tilläggas. Ger man järnet i en T5 så får man det sköna brölandet hela vägen upp till strax innan varvtalsstoppet då brölandet övergår i ett avgrundsvrål :D. Tillräckligt för att få en vuxen man att fnittra som en skolflicka. Lite likt känslan när man kör en S80/XC90 V8 och ger järnet.
av perhall
Ja det är bra mycket bättre drag i T5 AWD, men jag körde 2,5T 200 hk i Sverige och jobbade i USA och körde där 3,2 241 hk. I den jämförelsen var 3,2 bättre på det mesta. Nu är det iofs väldigt bra drag i Audin, och den låter fint för den är sexcylindrig, men det är ändå en diesel så nån riktig varvglädje blir det inte...
av jpennerb
Sådär! Nu har jag precis kört en del med farsans gamla 2:a bil en V70 3.2 AWD. Blir alltid lika förvånad hur lent och fint den går jämfört med min "T5a" samt ljudet när varvräknaren passerar 6000rpm så får jag ståpäls. Gällande körbarheten så är det väldigt olika karaktärer på motorerna. 6:an upplevs väldigt trött på lägre varv men piggare från snart när den sparkar igång direkt. I motorvägsfart från 100-150 så tröttnar den fort om man inte varvar ordentligt. Medans mig egen "T5a" så lite i början med över 100 går den som ett skollat troll. 6:an lirar även betydligt bättre med automaten och slirar mycket mindre, ändå är det samma låda i grund och botten med lite olika utväxlingar.
av perhall
Bra beskrivning av jpennerb - ja, den låter riktigt racigt 3,2 på höga varv och supertyst på låga.... en riktig Dr Jekyll & Mr Hyde-karaktär...

Jag hade 1/3 färre hk och Nm i min 2,5T så klart att den inte var snabbare än 3,2 generellt...
PH
Användarvisningsbild
av EjS
perhall skrev:Träffade en mycket initierad amerikan på en konferens i Frankrike i veckan. Han hade inte alls samma emotionella koppling till flercylindriga motorer som jag men menade att nya XC90 riskerar att bli en flopp med fyrcylindrig motor. Amerikaner är oroilga för att små motorer inte ska hålla och XC90 är tung. Sen har ju t ex Touareg 3,5 ton dragvikt. Blir svårt med en tvålitersmotor. Desssutom går motorn mindre smooth än en sexcylindrig och drar ungefär lika (eller kanske fem procent mindre). Hur ska Volvo reda ut det här?

Har man sett amerikaners (och kanadensares) båtar och campers inser man att towing capacity är viktigt.

Lite OT men nu handlade det ju om T5 vs VEA...
PH
Haha. Åker faktisk i en RV i usa nu för tiden. Ford chassis med Triton V10 6,8 L benzin.

Efter 4000 km kan jag bara säga att jag saknar diesel. Verkligen skitmotor. När jag åkte uppför Colorado plateauen (2200 m) gick den 5000 varv i 65 mph. Lät ungefär som en F1 och gick runt 500 m pr. liter.

Bild

Bild

Bild

Bild

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]