Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mathias S
Sådär...då är spjällhuset om möjligt i ännu bättre skick än innan, men absolut ingen skillnad. Passade i samma veva på att kontrollera alla slangar på inssugssidan ordenligt (under slangklämmor och liknande) men där såg allt oförskämt bra ut.

Nu på morgonen har jag haft ut bilen ur garaget för lite ytterligare tester. Så här är det:

- absolut ingen gas = bilen dör mer eller mindre direkt
- jämn gas vid ca 3000 varv = motorn går hur bra som helst, inga harklingar eller någonting.
- snabba pumpningar på gasen = motorn dör, men kan räddas om man återigen försöker fixera varven vid ett visst läge med mer försiktig gas.

Kan ett igensatt bränslefilter ge liknande effekt? För det vet jag att det inte är bytt på ett bra tag, men jag är inte det minsta sugen på byta det heller. Det sitter garanterat som berget... :evil:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ditt problem påminner förresten om en 745:a jag hade...
Det var relät för insprutare och tomgångsmotor etc. som var kass.
Detta relä sitter på expansionskärlet och man kan öppna detta och löda om lödpunkterna eller köpa ett nytt och montera.
Detta relä jordas via en jordpunkt som sitter bakom höger strålkastare (på innerskärmen). Jag skulle nog börja med att rengöra denna punkt!
av Mathias S
Tack för tipset! Jag har läst runt en hel del och har hittat att många haft just detta som felkälla vid ojämn gång. Ska definitivt kontollera relä + jordpunkt.

Just nu får bilen stå i alla fall, ska iväg på jobb ett par dagar, men jag återkommer med resultatet.
av Mathias S
Nu har jag sökt vidare lite grann och kontrollerat relän, haft lös alla kontaktstycken, sprayat 5-56 osv. Ingen skillnad...

Däremot så har bilens beteende ändrats på ett intressant sätt. Den startar fortfarande jättebra, men nu går den inte att hålla vid liv överhuvudtaget, oavsett gaspådrag eller inte. Som max kan man hålla den igång ca 10-15 sekunder. Tomgång fortfarande obefintlig. Detta leder mig tillbaka till bränslepumpen. Kan det vara problem med att få rätt tryck på bränslematning. Trots att pumpen är ny (Mekonomen) så behöver den ju inte fungera klockrent för det...?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mekonomens sortiment är oftastdom samma som originaldelarna man köper på Bilia. Men skillnaden är att innan dom hamnar i volvos kartong så funktionstestas delarna, vilket inte är fallet hos mekonomen. Detta gör att Mekonomen ibland ligger priset lägre än "original"...

Visst kan man få "måndagsexemplar" även på Bilia...
av Mathias S
Har hursomhelst gett upp nu, bilen bogseras till Volvo inom kort. Lovar att återkomma med vad felet var när jag vet något.
av Kena
Provas bromsskivor och belägg innan de hamnar i blåa kartongerna??? skulle inte tro det...luktade inte bensin från spridarna jag köpte till min 740 för några år sedan....och nej, vindrutetorkarna luktade inte spolarvätska.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Ja, å köper du kvalitétstestad mat i matvarubutiken, så får man räkna med att det är taget en tugga på det... :wink:

För övrigt väntar jag med spänning på vad som var felet med bilen...
av Mathias S
Domen från volvoverkstaden har kommit. Det var soppapumpen som inte kunde leverera tillräckligt tryck (som jag misstänkte). Mekanikern tyckte dessutom att den lät j-vligt skumt.

Lät dem montera en originalpump för att få bukt med problemet. Får bilen imorgon tillsammans med en förmodligen hyfsat saftig räkning. Originalpumpen går väl på styva 2 papp misstänker jag. :(

Nu återstår bara att lyckas gräva fram kvittot på Mekonomenpumpen så kanske man i bästa fall kan få tillbaka pengar, alternativt en ny pump att lägga på reservdelshyllan. :wink:
av Kena
Fela mej om jag har rätt ang. kvalitetstestade reservelar Mekonomen vs. blåkartonger. Tex. Bosch är väl Iso certade? då kvalitetstestar de efter vissa intervall; tex, var 100 munstycke. Kan man då testa var 1000 munstycke bara för att de ska packas i original Boschkartong istf. blåa kartonger?? låter inte rimligt eller...och skulle det isf. göra så mycket på priset??

Jag bara undrar..

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]