Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Behöver byta spjällhus på min V70 Greyline-99, 164hk.
Har köpt ett på skroten som de sa skulle passa min bil, (nedre på bilden) och vad jag förstått så är det "nya" spjällhuset tillverkat 2008 och mitt gamla (övre på bild)är tillverkat 1998 och snart gått 36000mil och krånglat till o från i några år, oftast har det räckt att starta om motorn så har den funkat ett tag igen...

Testade att byta spjällhusen, men motorn varva upp o ner på tomgång och varva max 2k. (nödläge?) o fick 4st felkoder på spjällhuset om att parametrar inte stämde.

Men antar det är för att det inte är programmerat till min motor.
Körde iaf ett diagnostest på den med Vida/dice och kom upp i 1,87% differens och max fick vara 12%, så det var ju iaf bra godkänt!

Men var precis bort till Volvo för o se om de hade tid att programmera spjällhuset.

Där sa de att de har försökt många gånger men att det inte går att lägga in ny mjukvara med deras dator, då det redan finns en i.
Men han visste att många andra lyckats med det.

De skulle iaf försöka om 1vecka och skulle det inte funka, så kostar det mig inget. Annars skulle de ha 740kr.

Om det inte gick så fanns det en firma i grannkommun sa han som kan radera mjukvaran så det blir tomt och därefter kan de lägga in ny. Var tydligen så de fått gjort förr.

Både jag och verkstadskillen har läst många som bara åkt till volvo o lagt in ny mjukvara utan problem, men konstigt om det inte funkar för volvo här i stan.
Nån annan som varit med om det?
6868-869d09edbd2001f2f0e38e2b34f23de9.jpg
Översta är original som snart gått 36k mil, tillverkat 1998.
Undre är från skroten, tillverkat 2008.

6868-869d09edbd2001f2f0e38e2b34f23de9.jpg (50.84 KiB) Visad 5123 gånger
Vad menar du med pinout?

Ja, den är 10år nyare... Köper jag ett helt nytt spjällhus på volvo så skulle det vara ännu nyare...
Den gamla versionen som redan sitter på min motor, vill jag ju inte ha igen då den är sämre.
Passar gör det ju iaf, det numret kan sitta på flera olika motorer såg jag på bildelsbasen inkl min motortyp.

Frågan var dock ifall någon har haft problem med att lägga in ny mjukvara i ett beg spjällhus, som redan har en sorts mjukvara inprogrammerad?
prahna skrev:Oj, det är 10år mellan dessa. Är du säker på att de har samma pinout med tanke på att det är ganska många år mellan dem?
Hur går en kalibrering till?
Volvo här i stan sa att de skulle försöka programmera spjällhuset så det funkar med min motor, men var väldigt osäkra på att det kommer funka, då de aldrig lyckats förr (vad jag fatta)
Fast killen i verkstan som jag pratade med sa själv att han vet att många andra volvoverkstäder klarar det, men visste inte varför de inte klarat göra det.

Om det inte funkar att ladda in mjukvara bara för ETM, kan det då funka att lägga in ny mjukvara för ECM? Med ECM så blir väl hela motorns mjukvara inkl ETM/spjällhus uppdaterad?
Lucif3r skrev:Ska vi vara lite noga här så är det faktiskt inte spjället man programmerar, utan det är styrboxen. Man kalibrerar det nya spjället så motorstyrboxen läser värdena rätt och vet vilka signaler som ska skickas ut för att spjället ska göra si och så.
2006 kom en mjukvaruppdatering till X70-bilarna 99-00. I den ingår bland annat ny mjukvara till både ETM och ECM för att lindra symptomen av gasspjäll där de två lägesgivarna diffar för mycket. En ETM utan den nya mjukvaran har t.ex. inte stöd för ETM-testfunktionen i VIDA.

Jag gissar att problemet är att du har en ETM senaste mjukvaran och din ECM har orginalmjukvara, vilket leder till inkompatibilitet och nödkörningsläge.
Trodde att de nya spjällen hade gul etikett.
Bilia här i stan har aldrig haft problem programmera på min bil. Först uppdaterad mjukvara till gamla spjället fungera några dagar sen blev det byta till klipp nytt spjäll och mjukvara till det.
Okej, ja det "nya" spjällhuset har iaf mkt nyare mjukvara än mitt gamla.
Volvo här i stan sa att de inte klarat programmera beg spjällhus förr, så får se på onsdag hur det går.
Men behöver de även uppgradera ECM för att det ska funka med nya spjällhuset?
Kanske därför de inte lyckats förr?

En del säger att man ska göra ett uppgradering av ETM mjukvaran, men en del andra säger att man måste göra en omladdning/reload för att spjällhuset ska fungera med min motor.
En uppgradering gjorde bara att vissa parametrar ändrades, medans en reload gör så ecm & etm kan kommunicera korrekt.

Vilket stämmer?

SubMarine skrev:2006 kom en mjukvaruppdatering till X70-bilarna 99-00. I den ingår bland annat ny mjukvara till både ETM och ECM för att lindra symptomen av gasspjäll där de två lägesgivarna diffar för mycket. En ETM utan den nya mjukvaran har t.ex. inte stöd för ETM-testfunktionen i VIDA.

Jag gissar att problemet är att du har en ETM senaste mjukvaran och din ECM har orginalmjukvara, vilket leder till inkompatibilitet och nödkörningsläge.
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]