Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roteen
Lyckades med konststycket att bränna kondensatorn på det lilla kretskortet till bakrutetorkarmotorn. :-O)
Motorn fungerade hjälpligt först, men genom fukt&fumlighet så brann den, och nu är den stendöd...
Enl en granne så är den ganska stor m tanke på ledningsbanorna.
Någon som vet värdet på kondensatorn?
M v h
roteen
av roteen
Ja det kan man säga... :roll:
Kom förmodligen in fukt när jag rengjorde kugghjulen
En liten rökslinga och när jag bände bort locket och skruvade loss kretskortet så stack det upp två trådar... :???:
Det är allt som finns kvar. Antar i a f att det rör sig om en kondensator
av Rådlös
Uppbränd! OK.
Jag antar (men vet inte) att det rör sig om en avstörningskondensator, för i sammanhanget har du ju bara vanlig 12 volt likström där. Så jag skulle prova med en 2,2 microfarad som är en vanligt förekommande avstörningskondensator. Om du köper på ELFA eller någon annan "specialbutik, så se till att den tål minst 16 - 18 volt. Gärna mer som en marginal uppåt. Batterispänningen kan ju under maxladdning ligga på 14,5 volt i korta stunder. Glödlampor och annan utrustning skall tåla upp till 16 volt i en bil, men märkspänningen är ju alltid 12 volt.
Köper du i ett bilprylvaruhus så blir det nog automatiskt en som är anpassad för användning i en bil. Men fråga om du känner dig osäker.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]