Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jwiss
På en någotsonär modern bil för under 10 kkr betyder det skrotning för mig.
Drabbades av krökt ventil på en astra för flera år sen, bara topplocksbultarna skulle ha kostat flera tusen, bilen köptes för 14000 18 månader tidigare.
av PTV
Lite synd när så många chansar med dessa kamremsbyten och bilar i bra skick som kanske har lång tid kvar att rulla blir rena skroten omgående pga det låga värdet på själva bilen.För att inte tala om alla dessa bytesintervaller bland olika årsmodeller där jag minns att en Volvo 850 -92 skulle ha kamremmen bytad var 6000 mil där t ex dagens S80 däremot klarar sig ca 16 000 - 18 000 mil om man inte överstiger den lika magiska 10 års gränsen.En viss skillnad med andra ord.

Användarvisningsbild
av andersbe
jwiss skrev:På en någotsonär modern bil för under 10 kkr betyder det skrotning för mig.
Drabbades av krökt ventil på en astra för flera år sen, bara topplocksbultarna skulle ha kostat flera tusen, bilen köptes för 14000 18 månader tidigare.
Skräm inte grabben!

Bultar, 490:-/10st, packning, 316:-, topp, 800:-, Glykol 120:-, Summa: 1726:-, Billigare än så kommer man nog inte! :lol:
av jwiss
andersbe skrev:
jwiss skrev:På en någotsonär modern bil för under 10 kkr betyder det skrotning för mig.
Skräm inte grabben!

Bultar, 490:-/10st, packning, 316:-, topp, 800:-, Glykol 120:-, Summa: 1726:-, Billigare än så kommer man nog inte! :lol:
Ok, på astran kostade bultarna 2-3 tusen! Stor skillnad!
av Autobahn
Jag har också duckat för kamremsbyte på min s40 :???: Har passerat både tidsgräns och miltal för ett tag sen. Men det borde väl finnas lite marginal på det ? Frågan är bara hur mycket. För er som råkat ut för kamremsras, hur mycket överskred ni intervallerna ?

Det är lite dilemma det där med att byta kamrem då bilens värde inte nämnvärt överstiger kostnaden för bytet. Om man nu väljer att lämna in den på verkstad.
Användarvisningsbild
av andersbe
Autobahn skrev:Jag har också duckat för kamremsbyte på min s40 :???: Har passerat både tidsgräns och miltal för ett tag sen. Men det borde väl finnas lite marginal på det ? Frågan är bara hur mycket. För er som råkat ut för kamremsras, hur mycket överskred ni intervallerna ?

Det är lite dilemma det där med att byta kamrem då bilens värde inte nämnvärt överstiger kostnaden för bytet. Om man nu väljer att lämna in den på verkstad.
Köpte en v40 som gått 19000mil och service boken slutade efter 5år med service, föregående ägaren hade aldrig bytat, 4 ägare.
Har nu lagt ner massor av delar och service så nu är kärran i topp skick.
Kamremmen såg väldigt dålig ut med mycket sprickor så jag körde på lånad tid.

Ta av kåpan till kamremmen och kolla hur remmen ser ut, har den sprickor så byta omgående!!! :-O)

Länk:
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]