Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
poseidon skrev:
perhall skrev:Nu låter det ju på ER som att 17 tum istf 16 tum är en enorm kostnad.
nu antar jag men har ungefär koll... fyra 16" vinterhjul kostar 10 500, fyra 17" 14 000
Man har hjulen/bilen i fyra år
det blir 73,50 extra per månad för att bilen ska va snyggare och stabilare halva året
bilen kostar minst 10 000/månad under tiden

Låter lite som en en som köpte en ny premiumbil med snygg skinnklädsel och snygga fälgar och all utrustning och sen förra årets bilbarnstol i en ful skrikande färg för att spara 500 kronor..
PH
Vad baserar du dina 10.000kr/mån på? Köpte min XC70-my14 för 2 år sedan för 366.000kr netto. Denna har jag nu fått offert på inbyte om minst 270.000 (den skall sen auktioneras ut) vilket ger en kostnad utöver skatt och försäkring på 95.000kr på 2 år. Det är 4000kr/månad. Sen tillkommer driften. Men inte många tankar och försäkrar för 6000kr i månaden.
270 000 låter mycket för en 2 år gammal xc70 - du kan ju inte få de pengarna rakt av i handen, åtminstone inte om den kostade 366 000 ny.

Sen glömde du ett tiotal poster i bilinnehavet...
PH
Den kostade brutto 450' men rabatt gav 366'. Oavsett det är vad bilen kostar mig i månaden.
Skiljer bara 1700 spänn mellan 18" och 17" också så valet för mig var mellan 16" och 18".

Jag valde 16" Cecino till min. Tycker bilens lite robusta image och ballongdäck passar rätt bra ihop.

På min BMW 3-serie har jag 19" på sommaren och 18" på vintern så det är inte det att jag är emot lågprofil.
Gabriel skrev:
ER skrev: Var påstod jag 16" var bredden?
Här.
ER skrev:16" till XC70 är på inget sätt fula eller snik sålänge man kör originalfälgar, är det optimala vinterdäcket för både V och XC pga bredden som tränger genom modd som bredare inte kan pga att bilen på inget sätt är tung nog att kunna hantera den bredden
FEL, läs om, läs rätt utan att lägga till egen värdering av det du läser. 16" blir diametern pga optimala bredden är 215mm, och då blir däcket 215/65-16(därav skriften 16" då däckbredden kommer naturligt) dvs vad som är standard för 16" fälgar och vad som rekommenderas om man vill ha 215mm breda sulor.
Att det finns 215/60-17 är inte relevant då det är "optional"/udda dimension ej avsedd före bilmodellen för annars skulle Volvo ha denna som valfritt alternativ.
perhall skrev:Nu låter det ju på ER som att 17 tum istf 16 tum är en enorm kostnad.
nu antar jag men har ungefär koll... fyra 16" vinterhjul kostar 10 500, fyra 17" 14 000
Man har hjulen/bilen i fyra år
det blir 73,50 extra per månad för att bilen ska va snyggare och stabilare halva året
bilen kostar minst 10 000/månad under tiden

Låter lite som en en som köpte en ny premiumbil med snygg skinnklädsel och snygga fälgar och all utrustning och sen förra årets bilbarnstol i en ful skrikande färg för att spara 500 kronor..
PH
Enorm och enorm, får jag välja blir det kvalitetsdäcket hakka8 alla dagar i veckan och "tvingas" jag då ta 16" istället för 17" budgetmärke med tveksamma vinteregenskaper so be it.

215/65-16 på Cecino vill dom ha 3600kr/st för, 235/55-17 på Sargas 4600kr/st för och då givetvis skodda med hakka8 så 4000kr ser jag som inom ramen för fungerande, dock ser jag smalare däck som stabilare ä-n bredare på vintevägar med mer ofta än sällan spårigt där breda svålar halkar omkring nervöst och smalare ligger stabilt och lugnt kvar utan krav på passning med ratten. Åker man saltträsk så fungerar ju sommarhjulena även om 110% olagligt.
Varför man skall ha det snyggt vintertid när en klar majoritet av tiden är för mörk för att se saker ändå då tex enkla saker som alltid tända bakljus oavsett tidpunkt, maximalt tillåtna styrka på lampor i halvljuset osv klart viktigare än skodonens storlek.

Vore jag petig med ekonomi så skulle man suttit på fuskbil al la "miljöbil" eller "optimerad för lägsta teoretiska utsläpp" och skattefuskat istället för äldre ärlig bil och betalat rätt skatt för motortypen utan att ens rycka på axlarna, men ibland är det bara dumt att betala för mycket eller för lite när det inte tillför något av värde.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]