Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sopaj96
Hej!

Har en xc60, 2013, D4 AWD, alltså 163hk men dubbla turbo så en "strypt" D5a...
Vill få ut mer kräm från motorn och har tittat runt.
Tänkte jag kunde skriva lite

Har tittat med Polestar, och det är dyrt för en extremt liten höjning i mina ögon, samt att jag hört att de inte går så rappt i lågavarvtal även efter optimering. Dock är det ju från volvo så säkert är det väl

Trim box har jag uteslutit helt det är skit i mina ögon, så inget sånt.
Men, mjukvarutrim, likt polestart, finns. Tex BSR.
Jag va inne hos BSR återförsäljare i örebro igår, och där kom vi fram till att BSR erbjuder 245 hästar, och x antal högre vrid, minns inte riktigt det. Han tyckte att det ända dåliga med dem var att man måste skicka in sin styrenhet, eller någon box, minns ej riktigt vad han sa, som sen skall avkrypteras osv, det tar 3 dagar (jag ser det som 3-5 dagar)... Det är inte det roligaste kanske o vara av med bilen så länge...samtidigt har BSR ett ganska bra rykte vad jag vet.
Hur som haver så sade han, ägaren, att de även "tillverkar" eget trim, mjukvara, väldigt likt BSR men att de kommer runt volvos trimspärr på ett annat sätt... Och då får man ingen PPC med sig. Han sade att han själv skulle dragit i minst 265 hästar, vilket för mig låter absurt mycket om man jämför med alla andra...dock så sa han att jag själv får välja då de "skräddarsyr" trimmet för varje bil, så jag skulle väl isåfall gå på 245-250hk...

Hur som haver behöver lite hjälp...
* Hur pass mycket mer slits motorn av mjukvaru trim
* Vad skulle ni säga är smärtgränsen för antal HK på denna motor/bil
* Skulle ni gå för Polestar, BSR eller återförsäljarens egna trim. Med BSR från man ju med en PPC för samma pris som återförsäljarens egna trim. Det jag kan se är bättre med deras egna, är väl att det är lokalt i min stad så då vet jag vem jag ska skjuta om något går fel, hehe.

Mycket tankar och funderingar, vill öka hästarna men är osäker på var jag ska vända mig.
Jättetacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
BSR 245hk kostar 5990. Polestar 215hk har kampanj nu så det kostar 6900 och tar under en timma totalt sett att ladda in, och då har även kvar ev. maskinskadegaranti

/Kalle
av ansjo
Jag hade en XC70 D4 -13 som jag optimerade, och det var värt varendaste krona. Och då betalade jag över 9 papp för det :)!
Användarvisningsbild
av sony
Jag tror att trådskaparens bil skulle få 163hk. Inte 2015
av Malmstroem
Allt beror på hur riskbenägen du är. Säkrast är Polestar -- passar trygghetsnarkomaner som mig själv.

BSR är också rätt stora och lyckas väl oftast rätt bra -- skillnaden är dock inte gigantisk mot vad du får från Polestar. Polestar ger väl typ 1,5 sekunders förbättring i 0-100 km/h tid. Lägger du sedan på BSR blir den ytterligare skillnaden några tiondelar. För mig skulle det inte vara värt risken.

Lokal optimering skulle jag vara mest skeptisk till. Det kan bli jättebra -- eller jättedåligt. Allt beror på hur duktig personen som gör det är. Jag tvivlar på att jag skulle göra det, även om individuell anpassning av din bil troligtvis ger mest effekt.

Pratade just med en bekant som lämnat in tjänstebilen på optimering hos en lokal firma. Han var jättenöjd, och utgår från att bilen håller de 6.000 mil som han kommer att köra med den. Jag törs inte göra samma sak för jag känner inte för att betala upp mot 100.000:- ur egen ficka om motorn och/eller kraftöverföringen rasar.

Hur du prioriterar kan bara du svara på. :wink:
av Electric
Jag kör själv en V60 D4 AWD med optimering från BSR...alltså 245HK! Passade på i somras när de hade kampanj! Bilen går helt allvarligt så in i helvete bra. Kan med hjälp av PPC-enheten göra den till original när jag vill och sen ladda tillbaka trim-mjukvaran igen...busenkelt.
Du kan ju tänka dig vilken skillnad det är på ett vrid på 520nm och 440nm.... :D
av tunnis
Har haft en med Rica trim, blev oxå grymt bra.
Och Rica har lyckats knäcka Volvo så det är bara att beställa en regimenhet som levereras med posten. Tar sedan runt 5min å trimma bilen. Fungerar precis som BSRs PPC men behöver alltså inte avkodas.
Användarvisningsbild
av sony
LazerHawke skrev:
sony skrev:Jag tror att trådskaparens bil skulle få 163hk. Inte 2015
Det är en strypt d5 163hk med SW blir den som en d5 med 215hk
Ok. Såg i te. Tycker du ska köra på polestar. 52 hk är inte lite för dem pengarna.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]