Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rennod
Farsans v40 årsmodell 1998 modell t4 rasade kamremmen på i dag hur funkar det på dessa kröks ventiler eller
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det blir tyvärr ventilsallad på dessa motorer :(
av alan
Är det någon som vet om det är samma på 2.0 motorn utan turbo, och hur mycket jobb det är att byta ventiler?
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Är det någon som vet om det är samma på 2.0 motorn utan turbo, och hur mycket jobb det är att byta ventiler?
Det är inte alltid det räcker att byta ventiler kan behöva byta ventilstyrningar också som är pressade i samt specialverktyg som detta.
Bilagor
kam verktyg 1a.jpg
kam verktyg 1a.jpg (77.76 KiB) Visad 617 gånger
av alan
Okej, är det någon som har rivit en top på en S40 2.0 motor och vet ungefär hur mycket jobb det är, verkstaden trodde det skulle ta ca två dar för dom att riva allt. Jag har varken verkstad eller har gjort det förut så jag funderar på om det är någon ide att ens försöka. Skulle vara skönt att höra av någon som har gjort det hur lång tid det tog för dom.
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Okej, är det någon som har rivit en top på en S40 2.0 motor och vet ungefär hur mycket jobb det är, verkstaden trodde det skulle ta ca två dar för dom att riva allt. Jag har varken verkstad eller har gjort det förut så jag funderar på om det är någon ide att ens försöka. Skulle vara skönt att höra av någon som har gjort det hur lång tid det tog för dom.
Låter rimligt med en/två dagar(8-12tim), behöver nya bultar, momentnyckel, packnings sats, för en amatör räkna med 3-dagar, ett dyrt jobb.
av alan
Jo tyvärr är det väl så men man får se det som läro pengar. Men sjukt irriterande då jag bara ägt bilen i två veckor och hade planerat att byta kamrem men visste inte vilken sats jag skulle ha då det fanns två att välja mellan. :oops:
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Jo tyvärr är det väl så men man får se det som läro pengar. Men sjukt irriterande då jag bara ägt bilen i två veckor och hade planerat att byta kamrem men visste inte vilken sats jag skulle ha då det fanns två att välja mellan. :oops:
Det billigaste är nog att åka till en RETURBILEN och riva ner en topp där, dom tar för bara toppen 800:- men det krävs att
du har med dig alla verktyg för ett rivande av toppen. :-)-)
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Hur funkar det med returbilen? Bor vid Arlanda.
Lite får du väl jobba själv!!! Google, RETURBILEN :wink:

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]