Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:Har inte skruvat så mycket med SRS (för gammal bil), men har faktiskt fixat airbaglampan i frugans VW Passat (vatten under mattan som störde sidokrock givaren). Det finns en del att läsa på forumet. Tydligen inte ovanligt att "spiralen" i ratt navet "ger upp". Verkar inte vara omöjlig att byta, men läs på först... Där är krut i airbagen, i bubbel bemärkelse. Det är tyvärr så att det skrotas väl fungerande bilar för att SRS-systemet är för dyrt att reparera.

Mvh
Lennart
Har bytt ratt, och allt i den nya verkade bra...

använder iofs den gamla airbagen...

(skulle något blivit fel när jag kopplade borde väl SRS inte slockna....nu tänds den inte)
Ytterliggare en fråga...

Bilen ser säckig ut i bak. Om bilen stått i 2 år, vilket är mest sannolikt?
* Fjädern börjar säcka?
* De relativt nya stötdämparna (för 2 år sen), har rostat isär och gått sönder. (jag ska kolla efter oljeläckage idag)
Martin Fåglefelt skrev: Har bytt ratt, och allt i den nya verkade bra...

använder iofs den gamla airbagen...

(skulle något blivit fel när jag kopplade borde väl SRS inte slockna....nu tänds den inte)
När du har kopplat isär något i systemet sätts en felkod och systemet fungerar inte förrän felkoden är nollad och inga andra felkodet finns. Så om lampan hade fungerat skulle den ha lyst hela tiden. utom möjligen när du "kör" på starten. Alltså den ska lysa när du "slår på" tändningen, slocknar medan startmotorn arbetar och tänds igen när styrdatorn för SRS-en samlat in alla data och märker att något är fel eller att där är en felkod. Så funkar det på VW-n och förmodar att det är samma på Volvo. Spiralen jag nämde är kopplingen mellan airbagen i ratten och elen till SRS-boxen.
Martin Fåglefelt skrev:Bilen ser säckig ut i bak. Om bilen stått i 2 år, vilket är mest sannolikt?
* Fjädern börjar säcka?
* De relativt nya stötdämparna (för 2 år sen), har rostat isär och gått sönder. (jag ska kolla efter oljeläckage idag)
Är det Nivåmat på den?? I så fall måste man köra med den så "rätar den upp sig" Herrgårdsvagnen hade inte det förrän sista modellerna (har jag för mig). I så fall är det fjädrarna. 960 har ju en annan bakhjulsupphängning med en tvärgående bladfjäder och den är klenare än "vanliga" fjädrar och då måste man använda Nivåmat stötdämpare, annars "hänger" bakänden. Men 965 hade inte det från början.

Mvh
Lennart
...jag målade visst något fult på väggen i onödan... bytte glödlampa till SRS-lampan, så nu funkar den :)

Vet inte riktigt vad jag har längre då när det gäller bakvagnen... men är fjädern något man gärna byter? Eller är det 3dagars mek med 4 pizzor till varje medhjälpare som gäller som betalning :)
Martin Fåglefelt skrev:...jag målade visst något fult på väggen i onödan... bytte glödlampa till SRS-lampan, så nu funkar den :)
Då håller vi tummarna att det funkar nu
Vet inte riktigt vad jag har längre då när det gäller bakvagnen... men är fjädern något man gärna byter? Eller är det 3dagars mek med 4 pizzor till varje medhjälpare som gäller som betalning :)
Det finns 2 varianter, den gamla hederliga stel bakaxel med 2 spiralfjädrar där både hjul och hela bakaxeln fjädrar eller den moderna där det sitter en tvärgående blad fjäder (i plast tror jag), individuellt upphängda hjul och en bakaxel som är fast i karossen med drivaxlar ut till hjulen. Ta reda på vilken variant du har.

Mvh
Lennart
Martin Fåglefelt skrev:Det är den delade med bladfjäder.
Kolla då att det verkligen är Nivåmat stötdämpare du har. Annars "hänger" bakänden. Sitter det "vanliga stötdämpara så saknar dom lyftförmågan som Nivåmat har och då blir bladfjädern "för klen". I så fall får du byta till någon form av Nivåmat eller möjligtvis förstärkta stötdämpare med en spiralfjädrar, typ sådana här,
Förstärkta stötdämpare.jpg
Stötdämpare med fjäder
Förstärkta stötdämpare.jpg (63.39 KiB) Visad 354 gånger
Eller luftdrivna Hi Jackers,
Hijackers.jpg
Stötdämpare med luft
Hijackers.jpg (143.29 KiB) Visad 351 gånger
Du behöver extra lyftkraft om original stötdämpare är utbytta mot "vanliga" stötdämpart

Mvh
Lennart
av rid54
Om din bil har glasfiberbakfjädern (verkar ju så) så blir den hängig utan Nivomater, som nämnts. Fjädringsvägen bak blir då rätt kort, dvs den tar i anslagsgummina (motsv) relativt ofta och det känns inte kul tycker jag (haft samma problem). Sådana justerbara hjälpfjädrar (coilovers) borde kunna ge bättre komfort. Jag fixade nya Nivomater, det var ju inte jättebilligt... men det blev som en ny bil.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]