Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Min XC60 bensinare på 315hk tror jag är Euro4 (miljöklass 2005), och den slår lätt en Euro 6 diesel vad det gäller NOx.
Ja, det var ju föst då som det började bli lite NOx-krav på bensinare, bilar äldre än så har inte speciellt hårda krav.
NOx-nivån är samma för Euro4-bensin och Euro6-diesel. Det rullar nog ganska många bensinare äldre än -05.
jwiss skrev:
MartinS skrev:Min XC60 bensinare på 315hk tror jag är Euro4 (miljöklass 2005), och den slår lätt en Euro 6 diesel vad det gäller NOx.
Ja, det var ju föst då som det började bli lite NOx-krav på bensinare, bilar äldre än så har inte speciellt hårda krav.
NOx-nivån är samma för Euro4-bensin och Euro6-diesel. Det rullar nog ganska många bensinare äldre än -05.
jwiss skrev:Ska moderna dieslar förbjudas i städer borde bensinare före MY05 också förbjudas.

NOx bildas väl främst vi höga temperaturer och tryck. Då bör väl NOx utsläppen bli mindre och mindre ju äldre bilen är (mer sliten motor). Så min -88B kanske klarar dom gränsvärdena (också)
Kanske värre för ännu äldre bilar i gott skick utan knacksenor i motorstyrningen. Vid förra besiktningen hade jag klart under gränsvärdena för -89 års modeller efter 42000 mil :lol:

Mvh
Lennart
jwiss skrev:
MartinS skrev:
lennarte skrev:Vid förra besiktningen hade jag klart under gränsvärdena för -89 års modeller efter 42000 mil
NOx ?
Finns det något gränsvärde för NOx på en -89:a?
Näe, det är bara co2(tomgång+förhöjd), HC och "lambda" som mäts. Jag säger "lambda" då det värdet är ett gissningsvärde baserat på andra faktorer, och inte vad lambdan i bilen egentligen visar.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.