Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppos
Hej! Har en 850 från 95 som går dåligt. Mest märkbart vid låga varvtal och tung belastning. Jag misstänker lmm och har därför mätt upp spänningen på den mellan stift 4 och jord.
Resultatet 3,6V vid tomgång och ökande till ca 4,7V.
Förvånande? Trodde enligt andra inlägg att minvärdet på spänningen skulle ligga runt 1V.
Någon som har koll på om mina värden är felaktiga och därmed att jag har en kass lmm?
Tacksam för tips o hjälp
istället för att byta denna gift apparat ,kan du kolla 2 saker innan. starta volvon, koppla ur massemätaren ,se om tom gången ändrar sig ....blir det någon skillnad eller inte .?
2 .sätt tillbaka kontakten på massemätaren .sätt dig i volvon .ha bilen på i friläget, och bromsa regelbundet några gånger ,.ändrar sig tomgången då? om tomgången enbart höjer eller sänker sig på bromsen är det katalysatorn ,som gjort sitt ,99%.
lambasonden kan du köra utan med hur länge som hlst mer eller mindre ,det som gör att den i ditt fall hostar ,eller låga varv ,mm kanske ryker lite extra ,efter längre sträckor ,,,katalysatoren .
det du behöver göra .om du inte har råd köpa en bEG ,NEUTRALISERA BROMSARNA INNAN DU HAR RÅD KÖPA EN.SÅ SLIPPER DU KOSTA PÅ DETTA MED 8)

aNNAR KAN JU JU ALLTID KOPPLA UR MASSEMÄTAREN .DRA BORT JORDEN PÅ BATTERIET ,OCH SEDAN STÄNGA AV TÄNDNINGEN OCH SÄTTA PÅ MINUS POLEN IGEN ,OCH SEDAN STARTA SEDAN SÄTTA I MASSE KONTAKTEN IGEN .SÅ HAR DU ETT NYTT SYSTEM DÄR INGEN LAMPA LYSER ,INOM EN RADIE PÅ CA 10 MIL ..sTEFAN
SAMT HAR DU TUR ,SÅ HAR DU REPARERAT HELA SYSTEMET UTOM KATALYSATORN DÅ .---- :P
ETT VOLVO PROFFS
av Indalsman
"sätt dig i volvon .ha bilen på i friläget, och bromsa regelbundet några gånger ,.ändrar sig tomgången då? om tomgången enbart höjer eller sänker sig på bromsen är det katalysatorn ,som gjort sitt ,99%."

Stämmer detta? Är det så på 850?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tomgången ökar lite när man pumpar på bromsen och det beror på att vacuumet i bromskraftförstärkaren försviner när man bromsar och det kommer som sagt in luft där som motorn suger i sig därav att tomgången ändras efter som det är motorn som gör så att det blir vacuum i bromskraftförstärkaren (bromservon).
av MickeM
Hej.

Katalysatorn kan väl inte helt uteslutas, men knappast 99% säkert. Långt ifrån.

Gick du rakt på LMM, eller har du felsökt och uteslutit annat, innan du postade här?

Vi börjar med det vanligaste felet och roten till väldigt mycket ont på dessa modeller:
Är du 100% säker på att alla tänddelarna är ok?
(Stift, tändkablar, fördelarlock och rotor)

Jag har ingen aning om värdera på LMM.

Micke

Det börjar bli hög tid att bagageutrymme[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]