- mån 05 okt 2015, 20:48
#1009424
Som överskriften säger har jag fått kopplingsproblem. Jag har en 03 S40 2.0T, som stått i garage se senaste åren. Har bara rullat blygsamma 3500mil och är riktigt fräsch. Nu när jag körde hem bilen efter köpet kom jag dock bara 30 mil av 31.
Problemet: Helt plötsligt när jag svängde av motorvägen så slutade kopplingen att fungera. Det gick inte att lägga i växeln helt plötsligt när motorn var igång, men när jag stängde av den så funkade det men frikoppling var inte längre möjligt. Det syntes inte någon olja som runnit under vad jag kunde se för blotta ögat och efter att ha försökt diverse knep med att pumpa kopplingen och kolla oljan så var det bara bärgning som gällde. Problemet höll i sig kanske 2timmar och jag var helt inne på en ny koppling/lamell. Men när jag körde upp bilen på släpet 2 timmar var det som om någon trollat och kopplingen fungera helt plötsligt igen. Dock kändes dragläget något klenare, men det gick att växla ganska mjukt med motorn igång. Så då blir frågan:
Vad kan detta röra sig om egentligen, finns det någonting som kan ha hakat sig som sedan lossnat närd den åter fungerade? Oljan var välfylld, till och med lite över max från förra ägaren, såg fin ut men kan olja som stått länge ge problem? Kan det kanske vara vatten från kondens som bildats och stör kompressionen? Bromsarna fungerade fint hela tiden.
Är det någon som har någon bra fundering kring denna gåtan så är jag djupt tacksam!
Problemet: Helt plötsligt när jag svängde av motorvägen så slutade kopplingen att fungera. Det gick inte att lägga i växeln helt plötsligt när motorn var igång, men när jag stängde av den så funkade det men frikoppling var inte längre möjligt. Det syntes inte någon olja som runnit under vad jag kunde se för blotta ögat och efter att ha försökt diverse knep med att pumpa kopplingen och kolla oljan så var det bara bärgning som gällde. Problemet höll i sig kanske 2timmar och jag var helt inne på en ny koppling/lamell. Men när jag körde upp bilen på släpet 2 timmar var det som om någon trollat och kopplingen fungera helt plötsligt igen. Dock kändes dragläget något klenare, men det gick att växla ganska mjukt med motorn igång. Så då blir frågan:
Vad kan detta röra sig om egentligen, finns det någonting som kan ha hakat sig som sedan lossnat närd den åter fungerade? Oljan var välfylld, till och med lite över max från förra ägaren, såg fin ut men kan olja som stått länge ge problem? Kan det kanske vara vatten från kondens som bildats och stör kompressionen? Bromsarna fungerade fint hela tiden.
Är det någon som har någon bra fundering kring denna gåtan så är jag djupt tacksam!