Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LazerHawke
apersson850 skrev:Jag gjorde egen "rednecksadaption" hemma på gården.

Tomgång hela tiden, Drive, rulla fram några meter, Neutral tills det stannar, Reverse, rulla tillbaka några meter, N tills det stannar och så om igen sisådär 30 gånger. Sen fungerade den fint igen.
skift mellan D och N R N utan att ta foten på bromsen?
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Nu blir det bara värre och värre, nu kommer rycken till och med när den ska växla vanligt, har inte fått nån tid förens den 18 augusti på Volvo, vågar man fortsätta köra?

Mvh
av Pnjk
Läste den här tråden för några dagar sen och tänkte inte mer på det.
Idag fick jag värsta rycket i lådan när jag går till D.
Provade flera gånger och blev likadant hela tiden.
Kändes absolut inte bra.

Jag gjorde som nån skrev att körde lite fram och tillbaka mellan R,N,D och då försvann det helt sen kom det tillbaka igen efter en stund då gjorde jag likadant sen försvann det igen tills jag parkera bilen i garaget för dagen.

Vafan är detta för skit som händer?

Bilen är en v70- 2011 D3 med 10k på mätaren.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Det låter precis som min låda gjorde, bilen rycker till och gör nästan ett kaninhopp trots bromspedal nedtryckt
Gör en adaptionskörning på Volvo så löser det sig (en stund) Jag gjorde det vid 9000 mil, nu några månader senare och 11200 mil på mätaren börjar det smått komma tillbaka. Antar att det är garanti på det förra jobbet. Kostade 1700kr, jag har för övrigt inte bytt växellådsolja i min. Min bil är V70 D5 AWD
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Volvo gjorde en adaption vid 9500mil och idag står den på 9980 och det har börjat dumma sig igen, men vad tusan beror det på är det fel på lådan eller är det någon styrning eller vad tusan är det som händer?

Mvh
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har bytt växellådeoljan vid ca 120000 km. Nu har jag kört 166661 km (jo, faktiskt, råkade se det när jag kom hem idag). Det händer någon gång ibland att min låda får sånt ryck-när-jag-lägger-i-drive-ryck. Det läker av sig själv efter några cykler N-D-N-D osv. Tills nästa gång, som kan ta månader.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]