Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av datamange5000
Tjena, Har precis köpt en 740 GL -89 med B230F motorn och fick byta luftmassemätare direkt då den gamla gjorde så att bilen gick jätte ryckigt och dog när man tröck ner full gas samt small i luftburken, nu går bilen någolunda bra men den är fortfarande ryckig när man kör och man kan inte ge full gas då händer de inget, man måste gasa långsamt för att han ska gå upp i varv, ibland går de att gasa fort. Känns som de kommer felblandning av luft och bensin fortfarande. Skulle vilja ha lite tips på mer saker att felsöka.

Mvh datamange!

Juste jag glömde nämna att jag även har en defekt hastighetsmätare jag skulle vilja fixa, bränsle mätaren fungerar inte heller. varvtalsmätare fungerar dock.
Senast redigerad av 1 datamange5000, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan ta ut felkoder på den bilen. börja med att nolla alla gamla koder, kör sedan en runda och kolla igen.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Det visar inga felkoder på tänd.delar (tändstift och sådant) eller på bränsletryck och liknande men sådana fel kan generera felkod på ett följdfel, så man får ibland ta felkoderna med "en nypa salt". Det kan dock vara till stor hjälp. Rent spontant skulle jag nog börja med att kolla om bränslepumpen i tanken fungerar. Om den "lägger av" får huvudpumpen (den under bilen vid förarstolen) svårt att hålla trycket uppe om det är mindre än halv tank kvar.

Mvh
Lennart
av datamange5000
lennarte skrev:Du kan ta ut felkoder på den bilen. börja med att nolla alla gamla koder, kör sedan en runda och kolla igen.
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Det visar inga felkoder på tänd.delar (tändstift och sådant) eller på bränsletryck och liknande men sådana fel kan generera felkod på ett följdfel, så man får ibland ta felkoderna med "en nypa salt". Det kan dock vara till stor hjälp. Rent spontant skulle jag nog börja med att kolla om bränslepumpen i tanken fungerar. Om den "lägger av" får huvudpumpen (den under bilen vid förarstolen) svårt att hålla trycket uppe om det är mindre än halv tank kvar.

Mvh
Lennart
Okej tack så mycket, har inte prövat att tanka full tank någon gång ännu, ska se om de kan va felet! Fick en felkod på Lambda sonden, men när jag kolla på den under bilen såg den rätt ny ut, har inte tagit ut den och kollat på den dock.
av datamange5000
Okej nu har jag prövat de mesta, fick igång hastighetsmätaren idag iaf. Har bytt rotor, tändstift, tändkablar, fördelarlock. Rengjort spjällhuset och tomgångsmotorn, men bilen rycker fortfarande när man kör.. Får felkod Lambdasond mager delast. Har även kollat så att kamremmen inte hoppat ett kugg och de va lugnt. Känner mig lite besegrad just nu :(
av datamange5000
Kom på de nu att jag har skaffat en biltema luftmassamätare. Ska försöka fixa en orginal då jag tror biltemas är kass. Känns som jag har samma "Symptom" som jag hade innan jag bytte lmm bara att de är lite bättre nu än då.
Användarvisningsbild
av lennarte
datamange5000 skrev:Får felkod Lambdasond mager delast.
Vakuumläck på insugssidan kan det vara. Det räcker med mycket små läckor. Om det suger in luft någon annanstans efter LMM-en så får du en magrare blandning, eftersom boxen "ger" bränsle efter dom uppgifter den får från LMM-en. Så det måste vara tätt hela vägen, ink. slangen till spjällhuset, tomgångsmotor, bromsservo, insugningsrör vevhusventilation o.s.v. Det senare är en vanlig problemkälla.

Mvh
Lennart
av datamange5000
lennarte skrev:
datamange5000 skrev:Får felkod Lambdasond mager delast.
Vakuumläck på insugssidan kan det vara. Det räcker med mycket små läckor. Om det suger in luft någon annanstans efter LMM-en så får du en magrare blandning, eftersom boxen "ger" bränsle efter dom uppgifter den får från LMM-en. Så det måste vara tätt hela vägen, ink. slangen till spjällhuset, tomgångsmotor, bromsservo, insugningsrör vevhusventilation o.s.v. Det senare är en vanlig problemkälla.

Mvh
Lennart
Tack så mycket för svar! Har kört med startgas nu och kan inte hitta någon läcka ! Ska pröva lite mer senare. Va under bilen och kolla lite och såg då att bränslepumpen som satt under förarstolen såg lite risig ut. Har du något tips på hur man kollar bränsletrycket?
Användarvisningsbild
av lennarte
datamange5000 skrev:såg då att bränslepumpen som satt under förarstolen såg lite risig ut. Har du något tips på hur man kollar bränsletrycket?
Den har suttit där i 27 år, hur ser du själv ut om 27 år??? Utseendet har ju ingen betydelse, så länge den inte låter för mycket och så länge tankpumpen fungerar så brukar det inte vara några problem. På sista modellerna (-90 - -92) och 940 (samma system) finns ett uttag (typ däckventil) som man kan kolla trycket i. Men på våra modeller finns inte det utan där finns ett (original) verktyg man kopplar mellan ingången i railsen och slangen från pumpen. Jag har satt en T-koppling innan railsen och har en manometer "hängande" vid diagnostik boxen.
Bränsletrycksmätare.png
Manometer för bränsletryck
Bränsletrycksmätare.png (735.57 KiB) Visad 424 gånger
Det gick inte att "blända av" kameran så man kan se mätartavlan och visaren. Monterade den när jag köpte en justerbar BTR och körde på E85.
Kollade på skroten efter rails med mätuttag och det fanns ganska många :D , men jag har B234 motor och då passar railsen från B230 inte. :( Har du en fungerande BTR (inget bränsleläck i vakuumslangen och det kommer ordentligt med bensin om du har slangen i en PET-flaska) så ska det inte vara några problem.

Mvh
Lennart
av datamange5000
Den har suttit där i 27 år, hur ser du själv ut om 27 år??? Utseendet har ju ingen betydelse, så länge den inte låter för mycket och så länge tankpumpen fungerar så brukar det inte vara några problem.
Jadu jag är 22 nu så om 27 år hoppas jag inte att jag ser så risig ut 8).

Men ang bilen så har jag inte gjort några framsteg.. Pröva en polares luftmassamätare men den gick sämre då en med den jag köpt på biltema. Titta lite i expansionskärlet för kylarvätska och såg att de va någon grå gägga i botten, så jag börja undra om de läcker olja i kylsystemet... ska experimentera lite med tempgivaren också nästa gång jag mekar med bilen. känner mig besegrad av en gammal volvo :cry:

Mvh datamange
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du delar på kontaktstycket (en kabel) till Lambdasonden och kör utan går motorn i "link hom mod" och fungerar den bättre då kan man misstänka fel på Lambdasonden. Du ka då "dra in" 2 kablar in i bilen, en från Lambdasonden (svart kabel) och en minuskabeln som du "klämmer fast" i lyft öglan. Då kan du mäta lambdan med en multimeter medan du kör. Det ska vara c:a 0,5V när du startar motorn och stiger till 0,6 - 0,65V när motorn blir varm. Om motorn får för lite bensin när du "varvar ut" motorn på 3-ans växel så sjunker mätaren ner till 0V och får den får mycket bensin så stiger den till 0,9 - 1,1V. Visar ner mot 0V kan man misstänka bränslefel, vacumläck, visar den normala eller högre värden kan man misstänka tändningsfel, om den fortfarande missar .

Mvh
Lennart

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)