Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikaudi
Hej,
Jag har haft bilen sedan 18 juni och har knappt haft några problem med den och är supernöjd (min åsikt är att någon liten fadäs får man räkna med om man är först ut i en nyproduktion)!

Problemet med att det blåser ut luft i B-stolparna bara kan bli löst med en mjukvaruppdatering som jag har fått installerad.

Jag har dock fått en lackskada precis mellan bredvid bagageluckan på taket (se bild) och denna måste åtgärdas men de skulle inte lacka om hela taket vilket jag inte vet är bra eller dåligt, någon som har rekommendation på vad som borde vara bäst?
Lackproblem.jpg
Lackproblem.jpg (1.22 MiB) Visad 707 gånger
av Escient
Davajn skrev:Väldigt tråkigt för dig men tyvärr är detta den bistra sanningen i dagens massproduktionssamhälle... Man kan kolla bakåt i tiden å hitta liknande scenarion i förmodligen dom flesta bilmärken.

Men det låter ju iaf som dom har en god inställning på att åtgärda det och att dom är villiga att återköpa den. Det är i slutändan kunden som ska vara nöjd och lyckas Volvo fortfarande behålla dig som kund så har dom ju gjort ett ypperligt jobb. Kundservice är A & O.

Med tanke på att många andra är supernöjda med sina köp så är det nog bara smälta ner det där måndagsexet och börja om från början! Hoppas du blir nöjd med den nya :)
Vi får se om jag delar din optimism efter att ha (temporärt) fått tillbaka mitt exemplar. Klart att det byggs upp en frustration när problemen är så många och i vissa fall också så graverande. Jag vet inte om jag tycker att man fångat upp problemen speciellt bra heller. ÅF har gömt sig bakom uteblivna svar från Volvo och Volvo vill föra en kliniskt teknisk diskussion via ÅF. I mitt personliga kontaktnät har effekterna blivit negativa för varumärket, då så gott som alla har ett intresse för produkten och nyhetsvärdet initialt är stort. I det stora hela och för Volvo naturligtvis ingen big deal. I skuggan av dieselgate känns detta lite blekt :D
av bilmannen
1) Det är alltså inte bara jag som tycker att bilen bullrar på "svensk" asfalt; har funderat på att ha proppar i öronen. (Tyckte bilen var tystare i början men att den läcker in mer ljud nu, har ändå laminerade sidorutor och Michelindäck). -- När kommer bullerdämpningsuppdatering?

2) GPS och röststyrning fungerar olika från dag till dag. Häromdagen hade jag en fryst 3-D kartbild på mittskärmen, rätt kartbild i instrumentpanelen men en ett fryst meddelande om att jag nått mitt mål (8 mil bort) projicerat på vindrutan. Därtill att röststyrningen bara ibland förstår givna kommandon. Det händer ofta att den ringer upp någon, trots att jag försöker ange navigering. Datorn i bilen är bytt redan i somras och har alla uppdateringar. -- När kommer elektroniken att fungera?
Men det är märkligt hur mycket det kan skilja mellan exemplaren! Jag kör en helt fullmatad D5 Inscription. Hittills kört ca 850 mil på 3,5 månader och 0 minuter har tillbringats på verkstan. Det enda som finns att klaga på är att displayen med hastighetsmätare osv har hängt sig två gånger och startat upp igen efter ett par sekunder.
av Amli
bilmannen skrev:1) Det är alltså inte bara jag som tycker att bilen bullrar på "svensk" asfalt; har funderat på att ha proppar i öronen. (Tyckte bilen var tystare i början men att den läcker in mer ljud nu, har ändå laminerade sidorutor och Michelindäck). -- När kommer bullerdämpningsuppdatering?

2) GPS och röststyrning fungerar olika från dag till dag. Häromdagen hade jag en fryst 3-D kartbild på mittskärmen, rätt kartbild i instrumentpanelen men en ett fryst meddelande om att jag nått mitt mål (8 mil bort) projicerat på vindrutan. Därtill att röststyrningen bara ibland förstår givna kommandon. Det händer ofta att den ringer upp någon, trots att jag försöker ange navigering. Datorn i bilen är bytt redan i somras och har alla uppdateringar. -- När kommer elektroniken att fungera?
Jag hade hemma en XC90 över en helg för att kolla om det är något för mig och hann köra en hel del med den fullmatade demobil jag fick låna.

1 - Jag tycker precis tvärtom. Att bilen går väldigt tyst och fint. Det var inte mycket vare sig från motor, däck eller vindbrus som störde tyckte jag. Däremot så slog det osnyggt i hjulupphängningar vid gupp m.m samt att det knarrade från en panel under ratten. Just knarrljud är det värsta jag vet i en bil och jag hade sjukt mycket problem där med min tidigare XC70.

2 - Navin var dåligt på även den bil jag lånade. Visade fel väg (fel och fel, en omväg rättare sagt...) och ibland inte ens på rätt plats.

Displayen med hastighetsmätaren m.m laggar så fort man startar bilen. Mätarna går ju i botten och på tillbaka vägen så hackar varvräknaren fult på vägen tillbaka. Jag har sett precis samma sak på klipp på andra bilar på Youtube. Inget fel i sig men fult och förmodligen ett tecken på slö processor.
av Escient
Amli skrev:
bilmannen skrev:1) Det är alltså inte bara jag som tycker att bilen bullrar på "svensk" asfalt; har funderat på att ha proppar i öronen. (Tyckte bilen var tystare i början men att den läcker in mer ljud nu, har ändå laminerade sidorutor och Michelindäck). -- När kommer bullerdämpningsuppdatering?

Jag hade hemma en XC90 över en helg för att kolla om det är något för mig och hann köra en hel del med den fullmatade demobil jag fick låna.

1 - Jag tycker precis tvärtom. Att bilen går väldigt tyst och fint. Det var inte mycket vare sig från motor, däck eller vindbrus som störde tyckte jag. Däremot så slog det osnyggt i hjulupphängningar vid gupp m.m samt att det knarrade från en panel under ratten. Just knarrljud är det värsta jag vet i en bil och jag hade sjukt mycket problem där med min tidigare XC70.

2 - Navin var dåligt på även den bil jag lånade. Visade fel väg (fel och fel, en omväg rättare sagt...) och ibland inte ens på rätt plats.

Displayen med hastighetsmätaren m.m laggar så fort man startar bilen. Mätarna går ju i botten och på tillbaka vägen så hackar varvräknaren fult på vägen tillbaka. Jag har sett precis samma sak på klipp på andra bilar på Youtube. Inget fel i sig men fult och förmodligen ett tecken på slö processor.
Min bil rullar på 21", men det är fortfarande ganska mycket gummi på hjulen, och 20 resp 21" är ju nästan standard för modellen. Bilen har också laminerade sidorutor, och jag höll på att bli tokig på det galet höga vägljudet. Min tidigare bil var en Lexus RX450 och den är kanske tystare än det mesta, så jämförelsen haltar möjligtvis en aning. När jag nu åkt runt i min låne-V70 i snart 6 veckor kan jag konstatera att den är betydligt bättre isolerad mot vägljud.

Jag upplever också att den smäller osnyggt i tvärskarvar och brunnslock etc. På gatan utanför min bostad har jag tre brunnslock i rad som jag aldrig tänkt på förut. Med XC 90 kommer man på sig själv med att sikta med ratten för att aktivt undvika dem.
Användarvisningsbild
av GustavB
Bilen varnade för en trasig larmsensor vid leverans. För två veckor sedan fick jag det åtgärdat och i samband med detta fick jag senaste mjukvaruuppdateringen. Inte helt lyckat. Efter en vecka började bilen larma att huven var öppen. Detta medförde att larmet utlöstes varje gång bilen var låst. Sedan blev det fler och fler system som la av. Bland annat kurvljus, airbags, intellisafe, navigation. Så jackpot på instrumentbrädan med andra ord.

Så nu är bilen inne igen. Dom hade fått snurr på alla system, dock var givaren till huvlåset trasig så dom har lagt en beställning på den. Tyvärr fanns den inte att få tag på så dom har lagt en beställning hos leverantören. Antar att bilen lär bli stående ett tag! :cry:

Ja ja, så är det när man ska vara först ut. Tur att jag är så nöjd i övrigt!
av Escient
Volvo On Call fungerar inte till Apple Watch med version 2.0. Den bara uppdaterar och ansluter aldrig.
On Call är ganska buggigt även till iOS och måste ofta startas om när applikationen inte hittar bilen.
av Escient
XC90_Executive skrev:Jodå, det funkar med Watch 2.0 också! :D
Mycket skumt! Jag börjar tro att det vilar en förbannelse över mig och min XC90.
Jag kan inte ansluta. Har ominstallerat flera ggr med samma resultat.
Mest en gadget funktion, men ändå.....

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]