Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svedde
Hej,

Jag har ett fel som inte riktigt vill lösa sig.. Jag drar igenom vad jag byt.

Motor, B5252S
Felkoder, Larm och bältet. Öppen dörr och inget bälte på antar ja ^^

Tändkablar x2
Fördelarlock + rotor
Tändspole
Tändstift
Bränslepump
Bränslepumpsrelä
Spjällhusgivare x2
Kamaxelgivare
Luftburk? hela runtom där luftfiltret sitter.
Batteri

Problemet jag har med att när man var ute och åkte så började bilen hacka/bluddra när man la i 2an och skulle svänga, blev värre och värre för ju längre tid man körde.
Men åkte man på landsväg så var de inga problem, men nu har den även börja bluddra när man ligger i 90km/h tex och när man gasar på mellan 2-3k varv, alla växlar.
JAg har haft de här problemet i 2 års tid snart, börja bli skapligt less.
Läst runt lite på olika forum och hittat folk som haft liknande problem, dem har byt ovanstående. Hittade sedan en som hade nästan exakt samma fel på sin 850, han hade byt sin luftmassemätare, så jag började misstänka att de var liknande fel på min.
Så jag kopplade bort min Lufttempgivare, och vips bilen går 95% felfritt, den kan hacka till litegrann ibland. Men när jag kör utan Tempgivaren så funkar bilen mycket bättre. Därförbyte jag tempgivare och "luftburk".
Men de löste inte problemet, men den funkar fortfarande när jag har tempgivare urkopplad.

Misstänker att bilen inte får rätt tampvärden och får för lite soppa? Jag har börja tröttna smått, men de är ju ögonstenen så va gör man inte :oops:
av Svedde
Lucif3r skrev:Vad har du för felkoder då? Eftersom du har en 10V med Fenix så kan du blinka ut dom med en diod och lite kabel..
Glömde nämna det la till det nu. får inga felkoder :/
av Svedde
Lucif3r skrev:hmm... ok... Kanske läge att kolla så kamremmen inte hoppat?
Då borde de väl vara samma problem även när jag har lufttempgivaren ikopplad?

Tillägg, När man blivit som värst och man ska starta den direkt så startar den och lägger av direkt, så håller dne på tills man stängt av den och låter den stå några minuter. kan de vara lambdan som påverkar detta?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Svedde skrev:Då borde de väl vara samma problem även när jag har lufttempgivaren ikopplad?

mnjae, inte helt säkert. Rycker du tempgivaren så går bilen på ett nödprogram med förinställda värden osv... Kan vara så att detta nödprogram gör att kamremmens ev. felinställning inte märks lika mycket.

Lambdan är förövrigt inte aktiv vid start, den hoppar inte igång fören typ 30sek efter start, minst, beroende på motortemp.
av Svedde
Lucif3r skrev:
Svedde skrev:Då borde de väl vara samma problem även när jag har lufttempgivaren ikopplad?

mnjae, inte helt säkert. Rycker du tempgivaren så går bilen på ett nödprogram med förinställda värden osv... Kan vara så att detta nödprogram gör att kamremmens ev. felinställning inte märks lika mycket.

Lambdan är förövrigt inte aktiv vid start, den hoppar inte igång fören typ 30sek efter start, minst, beroende på motortemp.
Ska försöka kolla det så fort som möjligt om de kanske kan vara så den hoppar ur. Fick även ett förslag om att det kanske är fel på Styrboxenheten eftersom den funkar på nödprogramet. så tänkte se om jag hittar någon som jag kan låna en sådan ifrån.
av Svedde
SubMarine skrev:Den ryker inte svart eller liknande när du har problem?
Nej, kan lukta lite annorlunda, kan inte ge en bra förklaring på vad det luktar man inte fullt ut vanlig avgas.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]