Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har idag två bilar tillsammans med sambon. En gammal 940 bensin och en V50 D5 -08
I och med att vi flyttat ut på landet så störs man mer och mer av sportchassit i V50n. Skall tydligen vara 20mm lägre bara men det känns som mer. Vägen till jobbet är också till stor del mindre landsväg som består av ett enda stort lapptäcke.

Nu funderar vi alltså på att köpa något annat vet inte riktigt vad än men blir troligtvis V60, V70, XC70 eller XC60 utan sportchassi då såklart.
Nu är frågan: Hur skall man veta om bilen har sportchassi?

Stämmer det att R-design innebär att bilen har sportchassi? Hur funkar det på en XC70 eller XC60 med R-design i så fall? De är ju inga låga bilar direkt!
Finns vissa bilar med Dynamic Edition. Är det sportchassi på dessa också?

Det blir nog en bil i prisklassen 150-220kkr. Körsträcka ca 2500mil/år
Några andra råd gällande utrustning och motor? Volvo On Call verkar smidigt, med fjärrstart av värmare.

För övrigt är jag väldigt nöjd med V50n så det är ingen brådska med byte men nu när jag väl börjat kolla blocket kan jag inte sluta. :wink:
Om vi börjar med V70:

-R-design är riktigt hårt satt. Jag tycker att det är för stötigt.
-Standardchassiet är rätt så mjukt och väldigt bekvämt.
-Dynamic edition (fanns bara 2013) är mittemellan, och snarlikt nuvarande Sport. Passar min körstil bra. Dynamic edition med AWD har standardchassiet.

XC70:
-R-design har aldrig funnits till XC70
-Standardchassiet är mjukt och bekvämt
-Dynamic edition har standarchassiet (men med nivåreglering?)
-Sport har ett något hårdare chassie än standard, men jag har aldrig provkört

60-serien känner jag inte till lika väl.
60.serien har jag haft två st med touringchassi. Dessa är verkligen inte hårda men bilen är ändå kul att köra. Rekommenderas.
V9097 Tack för bra svar. Dynamic Edition är det bara lite hårdare chassi eller är bilen lägre också?
Ser i din signatur att du har en V70 D4 DE 2013. Är du nöjd med bilen? Hur länge har du haft den? Man/aut?

Lövet: Antar att du menar S/V60 då och inte XC60?
Tomas88 skrev:Lövet: Antar att du menar S/V60 då och inte XC60?
Stämmer.
om det slår konstigt o stötigt i bilen på dåliga vägar så är nog stötdämparna dåliga, byt stötdämpare!

jag tycker personligen att polischassi ger bättre komfort, stötarna blir inte så det slår så hårt i bilen. Vanliga V70 med mjuk fjädring blir kaotisk på dålig väg. Stötdämparna är för slappa och gör inte sitt jobb. För att undkomma det får man välja andra dämpare.

Fjädern är primärt det som bär upp bilen och håller den på rätt nivå. Stötighet och väghållningen sitter primärt i stötdämparna, undantaget är om man lastar bilen till maxlast för då blir väghållningen dålig om fjädrarna är för klena.

Dessutom bör du hålla dig till 15" och 16"-hjul för att får bra profil som plockar mycket av stötigheten, samt hålla ringtrycket kring 2.2-2.3 kg.
Tror inte jag har dåliga stötdämpare och tycker inte det är så värst stötigt. Det är mera markfrigången som stör, och den är väl alltid sämre på bilar med sportshassi?
16" är det minsta jag kan ha på V50n. Men ja jag håller med dig om att högre däckprofil ger bättre komfort.
sportchassi som det i folkmun kallas är ett likvärdigt alternativ till polisbilschassi, dvs ett chassi som klarar snabba manövrar i höga hastigheter utan krängningar och andra överraskningar.

Köp standardfjädrar till V50, de är inte så värst dyra, så kommer bilen att gå upp tlll normalnivå
bäst är att fråga på volvo, men de ska passa rakt av. Såvida det inte är någon specialstötdämpare som har en annan längd.
Själva bytet går fort om man har pneumatisk fjäderspännare som volvo har.
fjädrar är inte vansinnigt dyra, kanske kring 1000-lappen/st.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]