Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av hilolen
Tjenare jag har just köpt en -89 745 med b234f motorn.
Problemet jag har är att bilen inte går bra på höga varvtal, den går bra upp till 3000 sedan så tappar den orken helt går inte att komma upp i varvstoppen på 3an, rycker ibland också. Det som är gjort är:
- Bränsletryck testat, mätade under belastning och testade även köra 4bar med ställbar btr, gjorde ingen skillnad.
- Har bytt fördelarlock, rotor, tändstift, tändkablar, tändspole.
- Har gjort service på den dvs, olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter.
- spjällägesgivare bytt.
- spridarrelä

Fick underkänt på besiktning pga av avgas värden: co: 1 (0,5) co2500: 0,7 (0,3) hc: 297 (100) lamda 1.03 lamdan var godkänd. Gjorde tabben att jag väntade ca 30min på min tur utan att ha bilen igång. Kan dessa värden ha något med att bilen går dåligt att göra? Har ni några idéer vad jag ska testa?

Edit: kamrem är bytt.
Senast redigerad av 2 hilolen, redigerad totalt 0 gång.
Kolla kamremmen en gång till. Det är lätt att få det fel på B230 motorn och ännu lättare på B234. Lita inte på märket på remskivan, på min hade vulkningen släppt så du kunde vrida runt yttre delen av remskivan med märket på utan att vevaxeln rörde sig. Kolla på märket på blocket bakom balansremmens remskiva. Den ska stämma som bilden visar när märkena på kamaxlarna stämmer, oavsett var märkena på remmen är. Sedan sitter kugghjulet på vevaxeln löst och styrs av kugghjulet till balansremmen. På min hade dom lyckats få det en halv kugg fel när det byttes förra gången så det hade tryckt ett nytt hål i vevaxelhjulet när remskivan drogs fast.
0-punkten B234F.png
0-punkten B234F.png (258.96 KiB) Visad 4920 gånger
När avgaskammen kommer en kugg fel blir motorn starkare på lägre varv men orken stoppar vid 4000 varv (i alla fall på en Mazda 626 med dubbelkamsmotor)

Mvh
Lennart
Alla markeringar stämde med markeringar på både motor och kamrem men symptomen som du säger händer om avgaskammen står fel stämmer in bra på mina symptom. Motorn drar otroligt bra till 3000.
hilolen skrev:Fick underkänt på besiktning pga av avgas värden: co: 1 (0,5) co2500: 0,7 (0,3) hc: 297 (100) lamda 1.03 lamdan var godkänd. Gjorde tabben att jag väntade ca 30min på min tur utan att ha bilen igång. Kan dessa värden ha något med att bilen går dåligt att göra? Har ni några idéer vad jag ska testa?
Såå alarmerade är dom inte, jag körde i flera år med sådana värden (-88B, så den går under dom gamla reglerna). Men den går bättre nu när jag "fått ordning " på allt. Det var en massa fel på min, läck på insugssidan, läck på grenrörspackningen, läck vid katen, gasspjället var ej centrerat, vevhusventilationen fungerade inte, har säkert glömt något. Den godkändes vid varje besiktning just p.g.a att det är en -88B. Det sista jag gjorde var att byta Lambdasonden en gång till (tredje) när jag kom på att bilen gick bättre i "link home mod" när jag körde utan Lambdan (delade i kontaktstycket vid höger fjädertorn).

Mvh
Lennart
hilolen skrev:Alla markeringar stämde med markeringar på både motor och kamrem men symptomen som du säger händer om avgaskammen står fel stämmer in bra på mina symptom. Motorn drar otroligt bra till 3000.
Kolla då först att stiften som sitter mellan kugghjulen och kamaxlarna inte har gått av eller "vikit" sig. Det är ju samma med vevaxelhjulet som jag skrev om ovan, det satt en halv kugg fel, men märkningarna var rätt. Om ett stift gått av (eller krökt sig) kan en kamaxel stå en halv kugg (eller kanske mer) fel och ändå är märkningarna rätt.

Mvh
Lennart
Jag har nu kollat så att inget har blivit krökt eller gått av, och allt är som det ska vara. Kan problemen ha någonting med lmm att göra? Jag har även märkt att om man gasar 80-90% efter 3000 så går den bättre inte mycket men det är märkbart.
av roh66
Hej hilolen!

Har du läst ut några felkoder?
Kompressionsprov?
Står kamaxlar rätt i förhållande till vevaxeln?
Den får soppa,gnista finns så jag är lur på att registret (förhållande kamaxel och vevaxel) är fel.
Du måste till 100% veta säkert att vev och kamaxlar står rätt. Lita inte på märkningen
nått drev kan ha vridit sig på sin axel.
Byt inget i blindo det är meningslöst.
Du skriver att allt är som det skall vara kan du precisera det lite mer?

Mvh.R

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)