Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
Finns inget värre när skruvar bultar rostar söder så man inte får på en ringnyckel eller dylikt.
Sämsta jag har varit med om på Volvo det är skruvar och bultar, fin gänga och dåligt material, skallen rostar sönder etc.
För min del blir det in köp av gängtapp och gängsnitt, M7x1, M8x1 och M10x1.
Rekommenderar starkt att ni köper in bultar innan ni börjar mecka med bilen, svin dyrt på Volvo så kolla runt på andra ställen, exp. Meknomen etc.
Efter ni har meckat lägg på lite tectyl eller dylikt på skruvskallarna. :-)-)
Finns inget mer enervrerande än en rund oljeplugg dock.... Som min bil var utrustad med vid köp.... Var tvungen att leta reda på någon som kunde svetsa på en stor mutter innan det gick att lossa pluggen... -.-
Oljepluggarna på vitblockarna är ett riktigt skämt kvalité mässigt.

Jätte-rostiga skruvar och bultar brukar jag ersätta, men bultar som håller t ex framskärmarna osv har jag aldrig bytt.
Alla bultar får bada i rost-lösningsbad om dom ska återanvändas dock. Har hänt någon gång att jag varit "tvungen" att återanvända en "för rostig" bult, dom brukar jag först låta ligga i rostlösning ett dygn typ, sen gnugga av dom med stålborste, och slutligen sprutar jag på några lager zink på dom.
Finns så klart bättre metoder, men det är iaf 100x bättre än att bara skruva tillbaka rosthögarna utan åtgärd.
En fråga bara: Menar du verkligen M7 ? Visserligen finns det M7-gängor (någonstans), men dom ingår inte i dom vanliga serierna. M6, M8 och M10 är säkert tusen gånger vanligare.
Seg Tectyl, det finns olika, kan ibland fungera som gänglåsning också.
andersbe skrev: svin dyrt på Volvo så kolla runt på andra ställen, exp. Meknomen etc.
Många skruvar och muttrar på bilar är av 10.9 kvalitet och då duger skruvar från "vanliga" ställen. 10.9 är en stålkvalitet och står emot rosten mycket bättre än "handelskvalitet" och har en betydligt högre hållfastighet. M10x1 är en ganska vanlig dimension (bromsrör och slangar) men dom andra??? M7 i allmänhet har jag bara träffat på i franska bilar (Simca i alla fall).
Denna modell hade Fords gamla lilla sidventil V8 (136ci) ända fram till 1966 (tillverkades i Brasilien dom sista åren) I USA upphörde produktionen 1939
250px-Simca_Chambord_4.jpg
Simca Vedette Chambord
250px-Simca_Chambord_4.jpg (16.71 KiB) Visad 3852 gånger
Mvh
Lennart
Rådlös skrev:En fråga bara: Menar du verkligen M7 ? Visserligen finns det M7-gängor (någonstans), men dom ingår inte i dom vanliga serierna. M6, M8 och M10 är säkert tusen gånger vanligare.
På min V70N bytte jag ut alla synliga skruvar på motorn mot rostfria, dock gick jag bet på skruvarna till toppkåpan: M7.

Bild
Rådlös skrev:En fråga bara: Menar du verkligen M7 ? Visserligen finns det M7-gängor (någonstans), men dom ingår inte i dom vanliga serierna. M6, M8 och M10 är säkert tusen gånger vanligare.
Seg Tectyl, det finns olika, kan ibland fungera som gänglåsning också.
Broms ok bak brukar ha M7x1, Volvo är lite speciell med sina skruvar/bultar så man får titta över sitt sortiment med reserv bultar, fin gängor samt passande ringnycklar även mellan nycklar som tum för när skallen har rostat får man gå ner ett steg av ringnyckel, hammare också! :mrgreen:

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]