Nja, jag är dåligt uppdaterad här. Men när dom så kallade vitblockmotorerna kom, 5 och 6-cylindriga med aluminiumblock, var det som att konstruktörerna upptäckte att dom hade glömt möjligheten att montera en motorvärmare. Det finns helt enkelt ingen plats inne i kylkanalerna för någon sådan värmare av doppvärmartyp, som anses vara den bästa lösningen. Då tog man fram en handflatestor värmare som man monterade på utsidan av motorblocket. Den skulle ge värme inåt i motorn, var det tänkt. Men det visade sig att det var dåligt energiutbyte. Motorn blev knappast varmare av den. Den har ingen direktkontakt med kylarvattnet. Och vatten är som vi vet, den bästa värmeledaren.
Detta var dom tidigare modellerna. Nu sägs det att från och med någon årsmodell (?) kan man montera doppvärmare igen. Men jag vet inte årsmodellskiftet och inte heller om det gäller alla motormodeller. Finns det inte en passande doppvärmare till den aktuella bilen som man spekulerar över, så finns det i dom allra flesta fall möjligheten att sätta en slangvärmare. Man "kopplar in sig" på en lämplig kylarslang och sätter en värmare där. Det finns några olika modeller som är mer eller mindre effektiva. Ett gemensamt har dom dock, alla slangvärmare är bättre än plattvärmarna. Slangvärmare är oftast en separat burk med värmare inuti och passande slanganslutningar. Det finns som sagt flera olika utföranden.
Jag själv har en V70 2.0 F -08. Där finns det en doppvärmare på det klassiska viset i motorblocket. Samma i 1.8 F-motorerna. Men detta är inte en Volvomotor så då är den något lite annorlunda. Nu är det så här att Alla Volvos FFV-bilar har (hade, dom säljs inte nya längre) fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Därför är jag fundersam på hur man har löst frågan om motorvärmare i dom 5-cylindriga F-modellerna som är utvecklingar av vitblockmotorerna? Är det en dålig plattvärmare eller en bra slangvärmare? Eller tillochmed en doppvärmare?
Elsystemen i F-modellerna är fullt utbyggbara med olika tillbehör som alla andra Volvomodeller. D.v.s allt utom Y-koppling för batteriladdare!
Om man beställer en värmare monterad och klar på en verkstad så kan man ju kolla upp dom olika möjligheterna och begära att "det skall vara en doppvärmare" eller "det skall vara en slangvärmare". Detta har ju verkstaden beskrivningar på så det blir nog det bästa i slutändan.
Ett tillägg: Här kan man läsa lite om den adaptern jag skrev om tidigare,
http://www.polarheater.com/product/5/de ... e-delivery