Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
mattish: Det är rätt att Volvo inte tillverkar några egna motorvärmare med tillbehör. Det lär vara Calix. Men det görs i Volvos namn och efter Volvos specifikationer. Eftersom allt är "skräddarsytt" kan det inte se ut på så många sätt, men det finns smådetaljer som skiljer Volvo från t.ex Calix. Det är hur kontaktstiften sitter i anslutningskontakterna. I Volvo kan alla tre stiften sitta lodrätt och i Calix fas och nolla lodrätt och skyddsjorden vågrätt. Men kontakthusen kan vara lika stora etc. etc.

Detta gör dom ju för att få behålla köparen som kund vid en eventuell framtida komplettering av någon utrustning. Då kan man ju direkt tycka att det är "knasigt" av Volvo att inte leverera en Y-kontakt för batteriladdare. Och det håller jag med om.

Lite överkurs: För några år sedan hittade jag på nätet en adapter för att kunna ansluta DEFA till en Calixanläggning eller tvärtom. Jag tror att det var så här? Det var i alla fall inte Volvo. Det var en Finsk site som sålde den här. Dom kanske har "produktutvecklat" i dag? Googla på detta om ni är nyfikna.

Sedan tycker jag att det är underligt när texten säger att man inte kan ha både elvärmare och bränsledriven värmare. Om dom menar att man inte kan köra dom samtidigt kan jag hålla med. Men installerar man dom båda med lite tanke så går det säkert att lägga in någon sorts spärr mot dubbeldrift, om man vill det.
av oldtimersmc
[color=#FF0000]Har monterat Elmotorvärmare med cupeutag och batteriladdare på 3 st v70 och det funkar fin fint. visserligen Diesel men då det rör sig om slangvärmare så har det ingen betydelse.
OBS! volvos laddare Carlix) ställer till det onödigt mycke så välj den (Carlix) som "skruvat" säljer för 999kr just nu.[/color]
av oldtimersmc
Har monterat Elmotorvärmare med cupeutag och batteriladdare på 3 st v70 och det funkar fin fint. visserligen Diesel men då det rör sig om slangvärmare så har det ingen betydelse.
OBS! volvos laddare Carlix) ställer till det onödigt mycke så välj den (Carlix) som "skruvat" säljer för 999kr just nu.

Vittsen med en onlineladdare är ju att när man sätter i motorvärmarkabeln så laddas även bilbatteriet.
Med en extra sk smart laddare (carlixen är en smart laddare) så är det ju så att du måste ha en extra sladd till den och då faller ju hela iden i mitt tycke.
av Robpet274
lite sammanfattning hittills intressant att Firewolf har beställt en med både bränsle och elvärmare. Så då stämmer säkert det Rådlös skriver att det inte kan kombineras i drift samtidgt eller vad tror ni andra?
av Robpet274
Rådlös: du skriver Två varningar i sammanhanget: Volvo sålde (säljer?) en elektrisk "plattvärmare" som monterades utanpå motorblocket. Köp inte den! Den har alldeles för låg verkningsgrad med klent resultat. Det finns andra effektivare att välja på. så en fråga till om man inte väljer volvos elektriska när man bygger sin bil vad ska man välja??
av Rådlös
Nja, jag är dåligt uppdaterad här. Men när dom så kallade vitblockmotorerna kom, 5 och 6-cylindriga med aluminiumblock, var det som att konstruktörerna upptäckte att dom hade glömt möjligheten att montera en motorvärmare. Det finns helt enkelt ingen plats inne i kylkanalerna för någon sådan värmare av doppvärmartyp, som anses vara den bästa lösningen. Då tog man fram en handflatestor värmare som man monterade på utsidan av motorblocket. Den skulle ge värme inåt i motorn, var det tänkt. Men det visade sig att det var dåligt energiutbyte. Motorn blev knappast varmare av den. Den har ingen direktkontakt med kylarvattnet. Och vatten är som vi vet, den bästa värmeledaren.

Detta var dom tidigare modellerna. Nu sägs det att från och med någon årsmodell (?) kan man montera doppvärmare igen. Men jag vet inte årsmodellskiftet och inte heller om det gäller alla motormodeller. Finns det inte en passande doppvärmare till den aktuella bilen som man spekulerar över, så finns det i dom allra flesta fall möjligheten att sätta en slangvärmare. Man "kopplar in sig" på en lämplig kylarslang och sätter en värmare där. Det finns några olika modeller som är mer eller mindre effektiva. Ett gemensamt har dom dock, alla slangvärmare är bättre än plattvärmarna. Slangvärmare är oftast en separat burk med värmare inuti och passande slanganslutningar. Det finns som sagt flera olika utföranden.

Jag själv har en V70 2.0 F -08. Där finns det en doppvärmare på det klassiska viset i motorblocket. Samma i 1.8 F-motorerna. Men detta är inte en Volvomotor så då är den något lite annorlunda. Nu är det så här att Alla Volvos FFV-bilar har (hade, dom säljs inte nya längre) fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Därför är jag fundersam på hur man har löst frågan om motorvärmare i dom 5-cylindriga F-modellerna som är utvecklingar av vitblockmotorerna? Är det en dålig plattvärmare eller en bra slangvärmare? Eller tillochmed en doppvärmare?
Elsystemen i F-modellerna är fullt utbyggbara med olika tillbehör som alla andra Volvomodeller. D.v.s allt utom Y-koppling för batteriladdare!

Om man beställer en värmare monterad och klar på en verkstad så kan man ju kolla upp dom olika möjligheterna och begära att "det skall vara en doppvärmare" eller "det skall vara en slangvärmare". Detta har ju verkstaden beskrivningar på så det blir nog det bästa i slutändan.

Ett tillägg: Här kan man läsa lite om den adaptern jag skrev om tidigare, http://www.polarheater.com/product/5/de ... e-delivery
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Z28
Jag förstår inte kritiken mot utanpåliggande "plattvärmare". Jag är väldigt nöjd med dom jag har haft, 850 och S70. Hoppas det fungerar lika bra i den nya bilen. Men jag kan tänka mig att dom äldre "doppvärmarna" var snabbare.
av Robpet274
lite forts. skulle vilja ha elektrisk också men verkar vara lite köpa grisen i säcken platt eller doppvärmare..fördelen med bränslevärmaren är att behöver inte åka så tidigt till jobbet för att få ledigt eluttag. köpa till en snabbladdare och ladda över natten etc. eller hur många ha den elektriska motorvärmaren inkopplad i sitt kallgarage för att skona motorn skrapa is behöver man inte så för att skona motorn bör jag köpa elektrisk värmare framöver också?? (cykla kan man också göra med fodrad cykelsadel)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!