Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Spelar det verkligen roll om du tappar 210.000:- på den ena och 215.000:- på den andra? För det är ungefär de summorna vi pratar om under en treårsperiod.
Lövet skrev:Spelar det verkligen roll om du tappar 210.000:- på den ena och 215.000:- på den andra? För det är ungefär de summorna vi pratar om under en treårsperiod.
Ja, man köper väl bil utifrån sina egna behov, inte för nästa ägares?
Jag tror att det är rätt få av oss som inte behöver bry sig om vad bilen kostar. Jag skulle i alla fall inte haft de bilar jag har om jag kunde köpa vad jag ville.

Jag bestämmer mig först vad det får kosta -- sedan tittar jag efter bil. Om jag inte hittar något jag vill ha justerar jag budgetten upp eller ner. Upp för att få vad jag vill, eller ner för att jag ändå inte får vad jag vill, och därmed inte vill betala så mycket.

Just i fallet D4 AWD mot D4 FWD så är det dock något av ett nollsummespel. AWD torde ha något bättre andrahandsvärde. FWD torde ha något lägre bränsleförbrukning. I slutändan lär det inte skilja många kronor hit eller dit.
MartinS skrev:
Boniek skrev:Nä det är mer den nya växelådan och andrahandsvärdet
MartinS skrev:AWD eller inte är avgörande, det är där ditt val ligger.
Ja, men du kan inte välja motor, du kan välja AWD eller inte, sedan får du den motorn som kommer med paketet. Vill/behöver du AWD får du ta den äldre motorn och lådan, vill du inte ha AWD får du den nya motorn och lådan. Vad är det för drivlina du behöver, där ligger svaret på din fråga?
Citat från senaste auto, Motor & sport:
Först hyllar de VEA-motorn och den nya automatlådan.
"Men så kom regnet under testkörningen. Och vår framhjulsdrivna XC60 blev som skadeskjuten. Kraftreaktionerna i ratten blev avsevärda, nästan farligt intensiva. Det myckna vridet vid låga varv utgjorde plötsligt en nackdel. Den lättare motorn ger mindre vikt på framaxeln - och när den är ensamt drivande blir körkulturen rent av usel. Den här bilen vill jag inte köra på vintern. Se till att det står AWD under ditt D4-emblem - och lev med att motorn är femcylindrig och låter illa."
För mig en enkel diskussion.

Bor du i skogen/kör mycket på dåliga vägar eller har behov av fyrhjulsdrift av praktiska orsaker: Köp AWD.
Om inte, köp en bil med en nyutvecklad fräsch motor och drivlina för att ha lite roligare. En AWD gör inte att du kan köra snabbare i kurvor, utan långsammare då den tappar greppet snabbare då den är tyngre. Om du inte kör med rallyspik och mycket mos i maskin.
mikebike skrev: Citat från senaste auto, Motor & sport:
"Men så kom regnet under testkörningen. Och vår framhjulsdrivna XC60 blev som skadeskjuten. Kraftreaktionerna i ratten blev avsevärda, nästan farligt intensiva. Det myckna vridet vid låga varv utgjorde plötsligt en nackdel. Den lättare motorn ger mindre vikt på framaxeln - och när den är ensamt drivande blir körkulturen rent av usel. Den här bilen vill jag inte köra på vintern. Se till att det står AWD under ditt D4-emblem - och lev med att motorn är femcylindrig och låter illa."
Citat från senaste auto, Motor & sport:
"Men så kom regnet under testkörningen. Och vår framhjulsdrivna XC60 blev som skadeskjuten. Kraftreaktionerna i ratten blev avsevärda, nästan farligt intensiva. Det myckna vridet vid låga varv utgjorde plötsligt en nackdel. Den lättare motorn ger mindre vikt på framaxeln - och när den är ensamt drivande blir körkulturen rent av usel. Den här bilen vill jag inte köra på vintern. Se till att det står AWD under ditt D4-emblem - och lev med att motorn är femcylindrig och låter illa."[/quote]
Ovanstående räcker gott för mig som argument... skog, dåliga vägar eller inte, det spelar ingen roll. Jag gillade verkligen min förra V40 D4 R-Design MY13, på torrt underlag och kurviga landsvägar, men hatade samtidigt oron i ratten vid häftigt gaspådrag. Det är påtagligt irriterande att alla de starka FWD bilar jag kört, blir så oroliga på vägen. Därför känns nuvarande XC60 D4 AWD så härligt stabil och säker.
Jag sticker ut hakan igen och prisar den äldre 5-cyl motorn. Diesel eller inte. En mycket väl beprövad konstruktion. VEA må vara snålare, men jag lider inte
Jag är kanske lite knäpp men tycker faktiskt om när det drar lite i ratten, lite skoj att sitta och parera men kanske inte så effektivt. Hade varit ännu roligare om det hade varit bakhjuls drift
Smaken är som baken...
...men jag valde FWD framför AWD.

Dels för att jag fick VEA-motorn och den 8-stegade automaten, även för att jag klarar mig på FWD 99.9% av året :)

Men bor man så att AWD är ett hjälpmedel så skall man absolut välja det.
Har själv AWD på min arbetsbil (Ej Volvo dock), och där gör den stor nytta. Så + för att alternativen finns, men på våra bruksbilar så känns det som överkurs.

Just det som många nämner att det drar i ratten vid gaspådrag kan jag delvis hålla med om, men man lär sig ganska fort hur man skall behandla gaspedalen för att undvika dessa tråkigheter :). Givetvis så beter sig bilen konstigt om man gasar mycket, men kör man hyfsat lugnt och inte fullgas vid omkörning så upplever jag inte som helst problem. Och det är ju många bilar i världen som har FWD, så det kan ju inte vara ett så stort problem :)

Men som sagt, upplever du AWD som ett behov - köp det, om inte så skippa det 8)
Har snart avverkat två år med VEA och 8-stegsautomat. En vettig och förnuftig drivlina, och inte har jag kört fast heller. Trots detta väljer jag nu D5 AWD manuell när det är dags för nästa XC60. Ombyte förnöjer, och även om nuvarande bilen är vettig är den absolut inte rolig. Jag vill ha roligt i bilen!

Läste lite lagtext. Alla elbilar/hybrider t[…]

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Du säger ju själv att du får b&[…]

Hur står sig bensinvarianten då? Allts[…]