Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meghin
Tack för tipset, men nu har jag fått ett annat problem på halsen. Glömde tydligen kupebelysningen på så batteriet var stendött. Och tar inte emot laddning :shock: Batteriet o laddaren är bara en månad gamla typ. :evil: :evil: :evil:
Suck!
av meghin
Nu blev förvirringen om möjligt ännu större:
Jag lyfte ur batteriet och satte det på laddning, och det tog emot laddning direkt! ???
Jag satte i ett fräscht batteri i bilen, och larmet började tuta! ??? Stängde av det med nyckelfjärren.
Jag försökte starta med nyckeln, bilen gick igång och slutade gå som förut.
Sen bytte jag nyckel. Bilen gick igång om än motvilligt, men slutade inte gå iallafall. Mha lite gas fortsatte hon hosta igång och nu går hon ganska bra. ??? Bytte tillbaka nyckel och den startar bra med den också!

Nån som har en logisk förklaring på detta? Eller tips att förebygga att man blir stående nånstans?
av meghin
Ja det låter sannolikt. Inte värt att åka för långt med den här bilen m a o :)

Men historien med batteriet då? Varför gick larmet igång när jag satte dit det andra batteriet? Kan larmet ha lösts ut och bilen blivit strömlös pga det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja, om bilen väl har startat och går så gör ju inte startspärren något mer. Det är ju inte så att startspärren stänger av bilen mitt under körning, den är bara aktiv just i starten. Efter det kan du teoretiskt sett kasta nycklarna i baksätet utan att bilen skulle dö pga. startspärren.

Jag skulle tro att larmet gick för att bilen var larmad innan batteriet dog, och när du böt batteriet så öppnade du antagligen huven samt någon dörr, och då utlöste larmet när det fick ström igen.
av meghin
Scenariot jag tänker mig är stt jag åker till stan och shoppar, dvs parkerar, och sedan inte kan ta mig därifrån pga startspärren krånglar igen.

Ja så klart att bilen var låst/larmad när den blev strömlös.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]