Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robpet274
då jag visst hamnat i fel forum så kopierar det jag skrivit och fått svar på

går i tankarna att köpa en volvo v70 classic t4
jag är intresserad av elektrisk motorvärmare också men på hemsidan står det. Kan inte kombineras med “Bränsledriven värmare” för följande motorer: T5 (B4204T11) och T4 (B4204T19). även lite intresserad av batteriladdaren. Även där verkar det vara problem att kombinerar så vad gäller egentligen??
Robpet274
Övningskörning

Re: volvo v70 classic
Inläggav svergie2 Idag, 14:53

Betyder helt enkelt att du inte kan ha två värmare (en som går på el och en som går på bensin) :)
svergie2
Mekaniker Wannabe

Kör: Rieju Drac MY05
Inläggav Robpet274 Idag, 15:00

men varför just det på bensin då jag har kallgarage och kort körsträcka även tillgång till laddstolpe på jobbet men himla smidigt med bränslevärmae också :)
Robpet274
Övningskörning

Inläggav Robpet274 Idag, 15:18

eller kan någon annan typ mekonomen eftermontera calix elektriska motorvärmare med batteriladdare
jag tankar och kör det mekaniska förstår jag mig mindre på tack för svar
Robpet274
Övningskörning

Inläggav sicnarf Idag, 16:02

Du har hamnat i 7/900 forumsdelen. V70 har egen. Kolla här viewforum.php?f=16
sicnarf
Bensin i blodet

av Rådlös
I princip kan du ha både bränsledriven värmare och elvärmare. (Det har jag haft. Dock inte i en V70) Det är mer en fråga om vad som får plats. Bränsledrivna värmaren är ju som en skokartong, ungefär. Eldrivna värmaren är betydligt mindre, men det finns en del att välja på. Det finns värmare som sitter separat bredvid motorn men värmer vattnet och är ansluten på slangarna. Dom eldrivna värmarna har den fördelen att man kan ha tillbehör som också går på nätspänningen. T.ex batteriladdare. Det finns lite annat också.
Bränsledrivna värmare går på batteriet och tar ström där. Den skall "återbetalas" på något sätt. En tumregel säger att man skall köra bilen (och ladda batteriet) minst lika lång tid som värmaren har varit igång och tagit ström från batteriet.
Alla värmare skall installeras. Tycker man att det låter jobbigt så är en verkstad det lämpligaste alternativet.

Två varningar i sammanhanget: Volvo sålde (säljer?) en elektrisk "plattvärmare" som monterades utanpå motorblocket. Köp inte den! Den har alldeles för låg verkningsgrad med klent resultat. Det finns andra effektivare att välja på.
Och kom också ihåg att det mesta inom den här branschen är sådant att väljer man ett fabrikat på elvärmare, så måste man hålla sig till det fabrikatet om man vill komplettera med olika utbyggnader. Varje fabrikat har alltså "markerat" sitt försäljningsrevir i din bil när du valde motorvärmaren första gången. Dom andra fabrikatens tillbehör passar inte på "ditt fabrikat". Nu är detta ingen katastrof, för alla fabrikat med självaktning har dom flesta tillbehören på sitt program.
av Robpet274
att det just inte kan kombineras med den nya t4 vea är det för att det inte finns plats då? så i mitt fall får jag köpa till batteriladdaren och ladda batteriet i mitt kallgarage lite kallt men om taket är helt på garaget så är det ju ändå isfritt
så är batteriet laddat nästa dag till jobbet 11 km enkel resa
av Robpet274
eller vad gäller med bränslevärmaren om man som jag just har 11 km till jobbet laddas batteriet ur då?
är volvos batteriladdare med fördel att monterar in vid köp då? hade gärna också velat ha elektrisk motorvärmare
men den går ju som det verkar inte kombineras med den ny t4 vea...sen om man läser så kan man i sin tur inte kombinerar
elektriskmotorvärmare med batteriladdare men det har jag läst att det beror på en y-kontakt som saknas hos volvo.
av Rådlös
Jo, det där att Y-kontakten inte ingår i Volvos sortiment har jag också läst. Men då har man två andra möjligheter. DEFA eller Calix. Det är alltså två fabrikat.
Din fråga om laddtid för batteriet om du har kört bränslevärmaren etc. etc. är lite svår att ge ett exakt svar, för det beror på vilken typ av värmare och hur mycket ström den drar under drifttiden. Det blir alltså ett räknande med flera olika faktorer. Sedan kommer det an på generatorn i bilen också. Den kanske inte är i sina bästa år och är något lite trött. Sådant kan ha inverkan. Så det är säkrare att du tar tumregeln att köra lika länge som värmaren har varit i drift.
Detta kan många gånger vara omöjligt av olika omständigheter. Då får man i stället kompletteringsladda i garaget t.ex under nätter och helger. Och man väljer med fördel en så kallad Smart laddare. Det är en elektronisk laddare som styr sig själv och risken för att överladda batteriet är minimal.

Lite överkurs i sammanhanget: Även om man har Volvos motorvärmare utan Y-kontakten kan man naturligtvis koppla in en separat laddare under förutsättning att det finns två vägguttag, ett till värmaren och ett till laddaren. Och står man i sitt eget garage brukar ju det inte vara några problem. Vi förutsätter nu att säkringen är tilltagen med 10 Ampere i uttaget.
Så du skall inte behöva vara utan den komfort och teknik som faktiskt finns. Det går att lösa det mesta.

Smartladdare finns i ett flertal fabrikat och storlekar och priser. Googla runt lite på Biltema, Clas Ohlson, Jula och alla dom andra prylvaruhusen. Kolla även på Ctech som är det ledande fabrikatet. Ju större laddare (mer Ampere) desstå bättre är det. Men prislappen följer Amperemätaren.
av Robpet274
så då skulle man kunna beställa en ny volvo v70 classic t4 vea sen beställa en motorvärmare i efterhand med eller utan batteriladdare och eftermontera den hos en lokal bilreparatör? det med smart laddare kan vara en bra och säkert billigare alternativ än volvos..men vad tror ni kan man ha elektrisk motorvärmare fabrikat defa eller calix eller är det helt omöjligt i kombinationen t4 vea
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Man kan vrida på tändingen utan att try[…]

Behöver byta remskiva på min generator […]

Jag tror inte ens att det är "Bilia"[…]

Tack, men detta är nog till modellen efter mi[…]