Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sotarn
Hejsan alla glada volvoägare. Har ett litet problem som jag hoppas någon kan lösa åt mig. När man åker med bilen så känns det som den studsar lite, känns som det kommer bakifrån. Har bytt stötdämpare, fjädrar, fälgar och däck, har även gjort hjulinställning. Det ända som jag kan tänka mig nu är hjullager eller något med bromsarna. Hur är det med bussnigar, bör man byta dem. bilen har gått 11500 mil. Trivs kanon med bilen men det är lite irriterande när man inte är helt nöjd med komforten. Ovannämnda åtgärder har hjälpt, men som sagt var det känns ändå som den "studsar" lite. Är det bara jag som är känslig :D
Roger
av Teemu
vet inte vad du har för bil, men våran V70 betedde sig liknande. Det berodde på skit i de bakre fälgarna. Bara att plocka bort dom och göra rent så vart det bra. Det är ett vanligt förekommande fel på iaf V70 -01, men det finns luftspoiler hos Volvo handlare. Här hemma kallade Volvo handlaren dom för ankfötter. Det är små plast vingar som fästes på de bakre länkarmarna.

/Teemu
Användarvisningsbild
av Sotarn
Tack för tipset, Har redan provat och göra rent både sommar och vinterfälgar innan jag monterade dem. Åkte en sväng med vinterdäcken idag ( dubbfria). Tar tillbaka att den "studsar", känns mera som skakningar och/eller vibrationer, får för mig att det kommer från bakvagnen, men vad vet jag. :???: Spelar ingen roll vilken hastighet jag håller så min tanke är att något fel genereras till karossen?????? Hade en Bwm förut som jag bytte bussningar på bak och den blev genast bättre i chassit, någon som vet hur det ligger till på volvon, har en 2,4T -00. Finns det bussningar som man kan behöva byta? En annan tanke är skeva bromsskivor men det känns inget när man bromsar. Sist men inte minst dåliga hjullager, kan det skapa vibrationer. vilken jävla bilmeck man är, har snart bytt ut hela bilen :D Får väl snart ringa bosse bildoktor och se om han har någon kopparpasta som kan lösa mitt problem. Ha det bra allihop så väntar jag snällt här vid datorn på att någon ger mig råd på mitt lilla problem (W)
Roger

Edit: Har även fått för mig att bilen hänger lite bak om det kan hjälpa
av maf
Det kan inte bara var så enkelt att du måste balansera om hjulen? Felbalanserade hjul bak gör att hela bilen vibrerar medans felbalanserade hjul fram får ratten att skaka.

/Magnus
Användarvisningsbild
av Sotarn
tjena! har balanserat vinter som sommardäck, så jag tror inte att det är problemet. värst är det när man precis ska åka iväg med bilen, känns ungefär som att ett hjul är ovalt men det blir lite bättre när man har åkt ett tag. Försvinner nästan helt när man kommer upp i 120km/h. Är det ingen som vet ifall det finns några bussningar som man kan byta bak?
Roger :roll:
av S.t.r.a.n.D
Sotarn skrev:känns ungefär som att ett hjul är ovalt men det blir lite bättre när man har åkt ett tag. Försvinner nästan helt när man kommer upp i 120km/h.
Det är inte helt omöjligt att däcket är ovalt. När farsan köpte nya sommardäck hade han så otur att två av dom fyra däcken var så pass ovala att han fick fyra nya däck. Men eftersom det försvinner i högre farter är det nog ändå inte det. Tycker det borde skaka mer då istället.
Användarvisningsbild
av Sotarn
Hej alla.
Var inne på rejmes i Finspång idag och pratade lite om mitt problem. Fick tag i en riktigt duktig kille ( Peter ) som hjälpte mig :-)-) . Bytte idag bromsskivor och det verkar ha gjort susen för jag kände åtminstone inget av "studsandet" när jag tog en provtur. Tack Rejmes och Peter för hjälpen.
Roger "sotarn"

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]