- tor 24 sep 2015, 13:30
#1006211
Har precis testat vattensprut-tricket. Monterade bort luftfilter-huset och satte en bräda mot gaspedalen som fick hålla varvtalet mellan 2000-2500 varv. Använde "tryck-spruta" med destillerat vatten (går förmodligen lika bra med kranvatten) och tog bort sugröret så att det gick att hålla sprutflaskan "upp och ner".
Var lite nervös i början, var väldigt försiktig och sprutade bara in vatten lite i stöten, men sedan kändes det rätt lugnt. Körde totalt tre omgångar med cirka en halvliter vatten vid varje omgång.
Ingen jätterök från utloppet, efter ett tag lite avgas-lukt och kanske antydan till lite mörkare avgasrök.
Körde en sväng efteråt och nånting har hänt iallafall. Jag kan höra att turbon viner nu och det kunde jag inte tidigare. Tycker också att att den blev lite mindre "knackig" på lågvarv.
Resultatet ännu så länge en viss effekt på turbo/kompressor alltså, återstår att se om det är bestående och om det också har hänt något med mottryck från/i avgassystemet.
Edit: Skall väl lägga till en "disclaimer" också: Det här är inget som man skall göra om motorn redan går bra, det finns viss risk med att spruta in vatten i motorn på detta sättet. För det första så får det inte bli "för mycket" vatten, lite i taget / lagom stråle är det som gäller (för att undvika "hydrolock"). För det andra så riskerar man att skit/gegga lossnar och skadar ventiler, eller också att skiten som lossnar sätter igen katalysator/dpf. Att spruta vatten i insuget görs på egen risk alltså. I mitt fall upplever jag att motorn går bättre efter behandlingen så jag kommer förmodligen att göra det igen.
Var lite nervös i början, var väldigt försiktig och sprutade bara in vatten lite i stöten, men sedan kändes det rätt lugnt. Körde totalt tre omgångar med cirka en halvliter vatten vid varje omgång.
Ingen jätterök från utloppet, efter ett tag lite avgas-lukt och kanske antydan till lite mörkare avgasrök.
Körde en sväng efteråt och nånting har hänt iallafall. Jag kan höra att turbon viner nu och det kunde jag inte tidigare. Tycker också att att den blev lite mindre "knackig" på lågvarv.
Resultatet ännu så länge en viss effekt på turbo/kompressor alltså, återstår att se om det är bestående och om det också har hänt något med mottryck från/i avgassystemet.
Edit: Skall väl lägga till en "disclaimer" också: Det här är inget som man skall göra om motorn redan går bra, det finns viss risk med att spruta in vatten i motorn på detta sättet. För det första så får det inte bli "för mycket" vatten, lite i taget / lagom stråle är det som gäller (för att undvika "hydrolock"). För det andra så riskerar man att skit/gegga lossnar och skadar ventiler, eller också att skiten som lossnar sätter igen katalysator/dpf. Att spruta vatten i insuget görs på egen risk alltså. I mitt fall upplever jag att motorn går bättre efter behandlingen så jag kommer förmodligen att göra det igen.