Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
~Kalle~ skrev:Du har inte haft bilen på service med varm motor? Då kan volymen ligga på max när dom läser av den. Men oj vad mycket bekymmer med denna passat :shock:
Bilen lämnades in för service kvällen innan så hur varm motorn var när den servades är svårt att säga.
VolvoB20 skrev:
~Kalle~ skrev: Men oj vad mycket bekymmer med denna passat :shock:
Nu hänger jag inte med, har läst tråden men hittar inga speciella bekymmer överhuvudtaget. Sten innanför bromsskivan som lossande själv, påfyllning av olja/adblue/kylarvatten är väl normalt.

Mina senaste nya Volvo har haft rasade virvelspjäll, trasigt centrallås, fel på strålkastare, byte av haldex, slamrande drivknutar, byte nivåmat, dubbla byten av spännrullar till aggregatrem osv osv osv när bilarna var nästan nya.

Bilen har inte haft något annat praktiskt fel än den trasiga strålkastarspolningen som upptäcktes vis 3000-milsservicen. Dock drar den en del olja
och att spilla I adBlue var inget jag hade räknat med ca var 800 mil. Ingetknirr eller gnek än så länge.

I övrigt så kan jag efter dryga 3000mil konstatera att VW har fått till en fantastisk bra bil, även med mina Volvoögon så går detta inte att komma
ifrån, Komfortabel, bekväm, rymlig, relativt tyst, mkt bra chassi/vxllåda/motor, bra styrnimg etc etc. Om jag stod I valet att köpa en Passat eller
V70 idag så var valet enkelt till Passatens fördel. Mot en V60 är det mer tveksamt då jag gillar design och interior I V60 skarpt.
Användarvisningsbild
av Tomas88
VolvoB20 skrev:
~Kalle~ skrev: Men oj vad mycket bekymmer med denna passat :shock:
Nu hänger jag inte med, har läst tråden men hittar inga speciella bekymmer överhuvudtaget. Sten innanför bromsskivan som lossande själv, påfyllning av olja/adblue/kylarvatten är väl normalt.

Mina senaste nya Volvo har haft rasade virvelspjäll, trasigt centrallås, fel på strålkastare, byte av haldex, slamrande drivknutar, byte nivåmat, dubbla byten av spännrullar till aggregatrem osv osv osv när bilarna var nästan nya.
Jag tycker inte det låter normalt med påfyllning av kylarvatten... men det kanske det är?
Jag brukar aldrig behöva fylla på i alla fall.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nä kylarsystemet är ju slutet så det ska inte kunna avdunsta..
AdBlue ska väl räckla mellan servicetillfällena kan jag tycka.. Samma med att knalla o fylla motorolja titt som tätt i en ny bil :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
På 3 år har jag behövt fylla mitt kylarsystem 2 gånger tror jag. Observera då att min bil är 18år gammal samt har ett minimalt läckage i kylaren. Jag tror inte locket är helt tätt heller för den delen, och turbon är bra sliten också som gör att den kan vitryka någon gång ibland...
av Goblin
Lånar tråden lite.:) Har kört ett par hundra mil nu med min nya Passat och kan bara säga att det var länge sedan jag var så här nöjd med en bil! :D Har iof aldrig ägt en Volvo tidigare. Dock så står min nya V70 fortfarande hos återförsäljaren då de tycker att den gör sig bättre på deras gård, så jag får se hur jag upplever V70:n nu så här efter att jag kört Passaten en tid.

Är inte någon jättefan av dieslar, men VW har verkligen lyckats med deras nya 4-cylindriga diesel. Den går utroligt mjukt ock tyst och när man väl hör motorn så ger den ifrån sig ett mycket trevligt ljud!

Det ända som jag stört mig på hos Passaten är att det inte går att ställa in så att Start/Stop-funktionen är av som standard och att Carplay är oanvändbart idag. Carplay är buggigt och förhoppningsvis kommer en uppdatering inom en snar framtid.
av V60D5AWDPolestar
4000 mil passerat, det firade Passaten med att begära påfyllning av ytterliggare 10L AdBlue. I morgon blir det
45mil med 1600kg 2,5m bred husvagn, skall bli intressant att mäta förbrukningen under detta förhållande.

Annars inget nytt att rapportera... Passaten fortsätter att leverera.
av V60D5AWDPolestar
För er som är intresserad av vad en Passat GTS drar per mil diesel med 2,5m bred 1600kg tung husvagn efter 45mil E4-körning så är svaret 10,0l/100km. Bra eller dåligt? You tell me??
Användarvisningsbild
av joel80
Drog ungefär desamma med V70 D3... Nån dl mer också de resorna som gick mycket motorväg där man låg 85-90 istället för runt 80.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 28

Har också råkat ut för detdä[…]

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]