Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lupo
Eller kamaxellägesgivare verkar det heta ibland när jag söker på nätet.
Men hur fungerar den egentligen?
Och vad händer om den felfungerar?
Någonstans stod det att:
850 10 v motor fungerar oftast med felaktig givare.
850 20 v motor fungerar ibland med felaktig givare.
850 20v turbo fungerar aldrig med felaktig givare.

Kamaxelgivare behövs när man inte har "waste fire" d.v.s. 4 tändstift får gnista per varv.
I så fall räcker vevaxelgivare.
Om man låter varje tändstift få gnista i rätt ordning behövs kamaxelgivaren för att "styrdonet" ska veta vilket tändstift som ska ha gnista.
Om man har en fördelare så,,, tja är det inte den som håller ordning på tändföljden?
Vilka symptom ger en trasig eller intermittent felfungerande kamaxelgivare?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Grejen är det att kamaxlarna snurrar i olik hastighet än vad veven gör, jag har för mig att kamaxlarna i regel snurrar 2 varv per 1varv vev-snurr.
Och när det gäller 850 så sitter fördelaren på kamaxeln. Så där behöver bilen veta vart kammarna är i förhållande till veven, för att avgöra när gnistan ska komma.
Fenix(10v) är ett rätt skumt system då den kan fungera med kass kamgivare. Jag är inte tillräckligt insatt i just fenix för att förklara varför, men jag har för mig att givaren bara används vid start. Så går givaren sönder under färd märker man ingenting, men bilen kommer inte starta nästa gång.
20V(iaf motronic 4.4) stendör om givaren tappar signal, motronic 4.3 kan under vissa förutsättningar fortsätta fungera likt fenix.
av NilsO
Kamaxeln/kamaxlarna roterar ett varv när vevaxeln gör två. Det ser man om inte annat om man jämför storleken på kamremsdrevet på kamaxeln med det på vevaxeln.

I princip räcker det med en kamaxelgivare för att veta hur motorn "står". På äldre bilar med fördelare och brytartändning fungerar det ju just så. Om fördelaren drivs med en hjälpaxel så snurrar hjälpaxeln synkront med kamaxeln. Och Volvo 740 med LH-Jetronic 2.2 hade ingen svänghjulsgivare, bara en kamaxelgivare (som där brukar kallas "hallgivare" och sitter i fördelaren, vilken drivs av kamaxeln.)

Anledningen till att det ändå brukar finnas en vevaxelgivare är att den ger större precision än kamaxelgivaren. Dels för att svänghjulet är större, dels för att vevaxeln roterar dubbelt så fort.

Enbart utifrån vevaxelgivaren kan man inte avgöra hur motorn står. Att det ändå finns motorer med endast vevaxelgivare beror på att en fyrcylindrig tänder två gånger per vevaxelvarv. Om man då också har fördelare som distribuerar gnistan till rätt cylinder så behöver tändsystemet inte bry sig om vilken cylinder som tänder när – det räcker med att det producerar två gnistor per varv. Så var det t ex på 940.

Men på en femcylindrig motor, som tänder två gånger vartannat varv och tre gånger vartannat måste man också veta hur kamaxeln står.

När motorn väl är igång så behövs inte kamaxelgivaren för att veta vilken cylinder som är var, så om motorn kan fortsätta gå även om kamaxelgivaren råkar gå sönder är mest en fråga om hur man programmerat motorstyrningen.

På lite nyare motorer används kamaxel- och vevaxelgivarna till fler saker, t ex för att upptäcka misständningar.
av Lupo
Tack för svar!
Nu vet jag inte hur många lägen en vevaxelgivare har på svänghjulet, men en 5 cylindrig skulle kunna ha 5 (eller bara 1).
För varje läge kan det vara avgastakt eller kompressionstakt.
Kamaxelgivaren är ju väldigt grov så den talar om om det är avgastakt eller kompressionstakt.
Och så startar motorn. Om man då tar bort kamaxelgivaren så vet motorstyrningen ändå vad som gäller så den bara rullar på.
Tänker jag rätt?

Om man vid start bara har ett läge / markering på svänghjulet måste motorn gå runt så mycket att den både känner av kamaxelläget och vevaxelläget för att kunna starta gnistandet vid kompressionstakt.

Om motorn bara har vevaxelgivaren och fördelaren att lita på så måste motorstyrningen chansa. Med lite otur borde då fördelaren kunna vara i ett läge där gnistor skulle kunna gå till fel cylinder vilket skulle kunna göra att motorn misständer.
Är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
850 har väl 60-2 kugg om jag minns rätt, och 36-2 på kamaxeln..

Tyvärr funkar det inte som du föreslår av flera anledningar... Det enda fördelaren gör är att just fördela gnistan till respektive cylinder.. NÄR gnistan ska komma bestäms helt och hållet av styrdonet, med hjälp av tandräkning på svänghjulet. Det är ju inte så att det är konstant gnista i fördelaren om det är det du tror.
av NilsO
Jag tycker Lupo har ungefär rätt...

På en femcylindrig motor med fördelare räcker det inte att läsa av svänghjulet för att kunna räkna ut rätt tändpunkt. Det gör det däremot på en fyrcylindrig.

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]