NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har börjat fundera på ny bil. Har haft en V50 2.0D sedan 2008 och är (frånsett lite mycket strul) nöjd med "grundbilen". Den är snygg o jäkligt lagom, skön att köra, bagaget räcker för det mesta (på sommar och vinter-semester hjälper en takbox till). Skulle jag önska något så är det några centimeter extra i benutrymme för baksätespassagerarna, och kanske lite/lite större bagageutrymme (absolut inte mindre). Det måste också vara OK med kräm i motorn, tycker att 2.0D i V50 är bra/Ok. Vill absolut att framtida bil skall motsvara vad jag har just nu.

Men frågan är då vad man skall välja på istället. Har länge spanat på Peugeot 508 (gillar designen och den ligger bra i pris som begagnad), men provade en för någon månad sedan (2.0HDI) och slog då modellen ur hågen, den kändes för stor och "avslagen"/"gungig" i framvagn/styrningen. Odistinkt manuell växellåda, allmän känsla av att bilen inte var riktigt detaljarbetad, nej det klickade inte över huvud taget. Efter provkörningen satte jag mig i min bil och kände mig hemma igen.

De bilarna jag just nu (det växlar lite) har i tanke är dels BMW E91 (325i ?) /F31 (320d?), eller kanske också Mercedes C 180 cgi alt. 200/220cdi (S204). I Audi A4 tycker jag att baksätet är för lågt. V60 gillar jag inte riktigt designmässigt, och V70 går bort av samma/liknande skäl som 508:an. Har också funderingar på VW Passat, men har väldigt svårt för designen i vissa aspekter (bilen är säkert jättebra).

Grundkraven relativt V50 alltså:

1. Lite bättre benutrymme för baksätespassagerare (gärna lite högre o längre baksäte och några cm till för knäna).
2. Bagage som V50 eller lite större.
3. Prestanda som 2.0D
4. Ok att skatta (gärna under 3.500:-)
5. Ok att försäkra (Ej storstad, parkering på egen tomt, 20 olycksfria år. mm. ). Gärna under 5.000:-

Någon som har erfarenhet av V50 och några av exemplen ovan som kan kommentera?
Perra_367 skrev:Har länge spanat på Peugeot 508 (gillar designen och den ligger bra i pris som begagnad), men provade en för någon månad sedan (2.0HDI) och slog då modellen ur hågen, den kändes för stor och "avslagen"/"gungig" i framvagn/styrningen. Odistinkt manuell växellåda, allmän känsla av att bilen inte var riktigt detaljarbetad, nej det klickade inte över huvud taget. Efter provkörningen satte jag mig i min bil och kände mig hemma igen.
Mina intryck av 508:an är tvärtom, hade en fullsmetad 508SW 2.0HDi som tjänstebil innan jag bytte jobb och köpte V50:n, visst är den stor som ett slagskepp, men tyckte nästan den var väl fast i chassiet och växellådan höll väl volvoklass! Hade köpt ut den om jag behövt en så stor bil.

Volvon köpte jag för att jag alltid gillat formen på V50:n och den var för dyr att ha som tjänstebil.. men första veckorna i V50:n tyckte jag var hemska, ljudisoleringen är inte i närheten, och motorn hörde man aldrig i 508:an. Men knappt jämförbara storleksmässigt- chassiet och storleken i Volvon är mer "köra" - Peugeoten åker man i och det skiljer tio år i utveckling också - till 508:ans fördel vill jag säga!

Men har du provkört 308SW? sväljer makabert stort bagage, lite mer i V50:ns storlek invändigt och ser lika trevlig ut som storebror.

Jag skulle jämföra BMW 3-serie/Audi A4/MB C-serien i storlek med V50 och BMW 5-serie/Audi A6/MB E-serien med V70, så vill du ha mer utrymme är du på fel spår! Passat är riktiga tråkburkar i mina ögon, hellre då en Octavia - brutalt benutrymme i baksätet!
Tack för input!

Är uppväxt med Mercor (220D-74 (W115), 200-84 (W123) o en E220-94 (W124) efter att jag flyttat ut en C180K-04 (S203) ) o det har nog satt lite spår vad gäller kraven på "kvalitets"-känsla och det är åt det hållet jag vill gå från V50:in. Gärna ett snäpp ger gediget.

Ang. storlek, tillräckligt litet för att det fortfarande skall vara kul att köra och för att inte släpa med "för stor" bil på korta resor/ärenden. Men ändå tillräckligt stort för att man skall få plats OK med familjen på längre resa (barnen just nu 5 o 7år). Min känsla är att Mercedes och BMW hade gjort den ekvationen lite bättre än Volvo V50. Lite längre axelavstånd och så använda de centimeterna på rätt ställe. Ungefär som jag förväntat mig av V60 när den kom. Men bagageutrymmet i V60 ser ju (subjektivt kanske, jag kan ha fel i praktiken) mindre ut än i V50:n och de höga fönstersidorna på bakdörrarna begränsar utsikten för baksätespassagerare.

Ang. mängden bagage så tycker jag ju trots allt att V50 har varit rätt OK. Behovet är väl bara "lite" större än V50. Vi har ju fått med oss det vi behövt på våra resor. V50 är specad för 417 liter, då borde ju ex. en MB C-klass vara "stor" med 485liter. Eller en BMW 320d med 495liter. V60 är specad som 430liter.

Angående Skodan. Var och provsatt en Octavia när den kom ny för något år sedan, och känslan då var att det saknades det lilla sista för att den skulle kännas just gedigen (sedan är det ju inte säkert att den känslan = kvalitet på riktigt).

Ang. 508:an, skall säga att jag kört två exemplar, i båda fallen begagnade. I ena fallet en GT (automat 2.2hdi) och den gillade jag, en tid senare en manuell 2.0HDI o den gillade jag inte, kanske så har intrycket av den andra förstört minnet av den första? Kan vara så att det var ett slitet exemplar. Det jag hängde upp mig på var framför allt nått med styrkänslan (pga enklare framvagnsupphängning relativt GT:n?), sedan avsaknad av inställbart svankstöd (gav alldeles för mycket svankstöd) satt inte skönt, o så "sladdrig" växelspak och en koppling som högg vid krypkörning. Kan ha varit exemplaret, men jag blev som sagt lite tveksam. Kanske dessutom orättvis jämförelse av mig då min V50 har helt ny koppling, svänghjul, stötdämpare och länkarmar. 308:an, ja, den verkar ha utrymmena, men har funnit på markanden kortare tid och jag vill inte köpa för nytt/dyrt. Hellre 3-4 år och även ok med lite mil om bilen känns fräsch i övrigt.

Lite siffror. Skatt och försäkring som jag kollat på några bilar:
Min V50 2.0D: 3.280:- + 5.000:- (vardia) = 8.280 per år. (Går att hitta billigare försäkring).
MB C180 cgi: 1438:- + 6.600:- (motormännen) = 8.038 per år. (dyrast försäkring??!! Förstår inte varför den måste vara så dyr).
BMW 320d: 1781:- + 6.000:- (motormännen) = 7.781:- per år
V60 D3: 2.200:- + 5.600:- (Sveda) = 7.800:- per år.

Fotnot: För att teckna försäkring via Motormännen krävs även medlemskap á 445:- per år. Så kostnaden skall egentligen upp motsvarande summa.
Bagagerummet i v60 är nog till de flesta. Ser mycket mindre ut än det är. Bmwn anser jag går bort, inte nåt fan av nuvarande serier. Möjligen mercedesen, men då bör du vara VÄLDIGT selektiv, det finns väldigt många dussinbilar, inte roligt att äga. Leta efter avantgarde och/eller amg med få mil. V60, leta efter summum eller r-design.
Bifogar en bild på en v70 2010 bagagerumsmatta i en v60.
Bild
Polaren har en 320d som han överväger att byta ut mot en liiite större packåsna, han är i 25års åldern och har sneglat på 5-serien bland annat men även X-modellerna.
Nu verkar det efter många om och men ha blivit så att han hittat ett objekt som han verkligen gillar: nya Passat GTE.
Bra lastutrymme, snygg, prisvärd (han tar den på sitt företag vilket då resulterade i en minimal månadskostnad) och billig att äga/köra.
"Visst, det är ingen BMW, men en likvärdigt utrustad hade jag fått betala 200k till för samt mycket högre månadskostnad.."
E91 är klart roligast att köra av de modeller du funderar på. Jag ägde ändå "toppmodellen" S40 T5 AWD men i jämförelse med den 325iA som ersatte den så kändes Volvon svajig, trött och allmänt slapp i skinnet. Dessutom med lägre kvalitetskänsla invändigt.

Skoda Octavia kan du glömma om du inte tittar på allra senaste generationen. Ljudisoleringen i de tidigare är bedrövlig.

V60 är en mycket trevlig bil och har nästan samma chassikvaliteter som BMW. Dessutom billigare att försäkra. Har haft 3st nu, trevlig bil. Dock ljuger bilden ovan en smula, visst längden på bagagerumsgolvet är bra på V60 men både sidorna och luckan lutar så mycket inåt att jämfört med V70 känns det som att det effektiva utrymmet är 50% mindre. I kupén sitter man dock alldeles förträffligt och V70 är bara bredare i baksätet i princip.

Glöm inte partikelfilterkostnader i din jämförelse på V50 2.0d. Det kommer ändra hela kalkylen, de andra behöver inga byten.
Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Finns det styckvis sänkfjädrar att k&oum[…]

Mercedes själva hoppas på fem år,[…]

D4 VEA dricker olja

Blow-byn har minskat rejält efter turbobytet.[…]