Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
Hej jag undrar hur man märker om en turbo är sönder eller håller på att gå sönder?
Eller hur man kollar om den är okey?
Kan man köra bilen om turbon är sönder?

Mvh jonny
av kvillebäck
Ett varningstecken brukar vara kraftig blårök bakom bilen. Speciellt när turbon laddar. Nu finns det ju många olika fel som kan uppstå på en turbo. men detta brukar uppstå når lagerna är slut.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den kan även bli att vina alldeles för högt när den laddar också. Men i regel är det oljeläckage som är största indikationen.

Och ja..... du KAN köra bilen utan turbo... men det går fortare att gå istället :roll:
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag har fått olika info om när det är dags att renovera turbon. Mecken som har fått fixa det mästa menar att turbon läcker olja, andra varav en hemma pulare, och en trimfirma pästår att turbona inte läcker olja.
Min skulle i så fall läcka i utgående akseln.

Olje åtgången är 3 dl på 400 mil, inte så farligt ännu kanske, men ogillar oljig motor....
Användarvisningsbild
av Alfredo
Fick upp bilen på en lyft hos en turbo verkstad där det syntes oljespill från turbon, nya lager kan räcka och priset 370€
Om det är mera fel på den blir det kanske en renoverad istället, bilen ryker lite mer än vad den ska men går fortfarande bra. Kommer att fixas direkt efer helgerna
Användarvisningsbild
av Ståhl
370 euro är ju ca 3400sek.
det borde man väl få en skaplig ny turbo för.
Eller kanske en bättre begagnad om man vill betala mindre.
Men som tidigare sa, det kanske är billigt i finland.

Och blårök är väl typ de första kännetecknet att turbon är slut. Du kan ju även plocka av laddtrycksröret och känna på impelern om den glappar mycket.
Men om den fortfarande inte tappat någon ork så är det nog ingen större fara, änsålänge. Förutom oljeåtgången då. Men borde åtgärdas snarast.
Kan ju bli så att impelern glappar lös å slås sönder, vilket kan resultera i metalflisor i motorn. Och det är inge roligt.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Ryker som en vanlig bil, bara lite mer än normalt.
En renoverad turbo kostar här ung 600-700€ och då vill dom ha den trasiga turbon annars blir det mer.

Hur stort är jobbet att demontera och montera, killen på verkstan sa 200-250€ skulle vara 4-5 timmar för detta arbeta vilket Jag tycker låter mycket? Det är ganska trångt i motorummet så det kan bli att demontera nåt mer.

För ung 3500 får man ju en Kina turbo vad jag förstått.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS