Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av putte66
Om jag tolkar dessa siffror rätt, så är det bilar som är sålda och lev till återförsäljare och/eller kund ?

Som alla vet finns det ju massa beställningar på XC90 som ännu inte levererats, så siffrorna som angivits i länken är inte hela sanningen. Misstänker att statistiken är skev när det gäller S60CC & V60 CC också.

Btw, någon som lyckats få tag i en fysisk Broschyr på S60CC ännu? Har kollat hos flera återförsäljare som inte har den och det verkar inte som Volvo på sin hemsida klarar att leverera den heller...

AutoFredrik skrev:
Linqid skrev:https://www.media.volvocars.com/global/ ... es-volumes

På ovan länk kan man se försäljning av varje enskild modell per augusti 2015. V60 CC stod för ca 27 % av den totala V60-försäljningen, S60 CC stod för 3 % av den totala S60-försäljningen (exkl S60L). Som en parentes står V40 CC för 21,5 % av V40-fsg. Alla siffror för augusti månad. Att kolla på året hittills är poänglöst då CC-modellerna inte sålts så länge.

Tyvärr har den totala fsg av S/V60 gått ner några tusen ex sedan föregående år, så den extra marginalen som CC ger gör förhoppningsvis gott. Att XC60 går som tåget (+25k ex mot fg år!) är ju däremot mycket glädjande.
Perfekt! Var just detta jag letade efter :)
Roligt att XC60 fortfarande går bra, ska bli skoj att se hur efterträdaren axlar rollen!
Användarvisningsbild
av V9097
putte66 skrev:Btw, någon som lyckats få tag i en fysisk Broschyr på S60CC ännu? Har kollat hos flera återförsäljare som inte har den och det verkar inte som Volvo på sin hemsida klarar att leverera den heller...
Jag har bara lyckats få tag på en tunn engelskspråkig broschyr, för brittiska marknaden, och den fick jag på Upplands Motor i Akalla. Jag har också försökt beställa en via volvocars.se utan att lyckas.

Lite avundsjuk blir man på de som kan beställa en med bensinfemman och AWD. (USA, England, Ryssland och några länder till).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
S60 CC är så jäkla grym!! :twisted:

Hade egentligen tänkt köpa en, crystal white med svarta Bor 19", men ville ha en bensindriven. Så det blev en V40 T5 Carbon Edition Polestar för mig istället. :D

S60 CC T5 awd hade varit den ultimata kombinationen! :-)-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag begriper mig inte på Volvo car sverige hur dom tänker när dom tar in motoralternativen/ utrustningsnivåerna till Sverige. Massa tillval som finns till de flesta utlandsmarknaderna men inte i Sverige. Merkostnaden för att sälja T5 awd på svenska marknaden borde väl inte va så stor? Även om det är få som köper den.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
simonhalmstad skrev:Jag begriper mig inte på Volvo car sverige hur dom tänker när dom tar in motoralternativen/ utrustningsnivåerna till Sverige. Massa tillval som finns till de flesta utlandsmarknaderna men inte i Sverige. Merkostnaden för att sälja T5 awd på svenska marknaden borde väl inte va så stor? Även om det är få som köper den.
Håller med dig. Som Volvo lobbar så skulle ju ingen känna till den motorkombinationen ändå ;(
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju köparna som bestämmer, i princip... Volvo säljer de bilar som den stora massan av nybilsköparna vill ha.
Användarvisningsbild
av V9097
simonhalmstad skrev:Jag begriper mig inte på Volvo car sverige hur dom tänker när dom tar in motoralternativen/ utrustningsnivåerna till Sverige. Massa tillval som finns till de flesta utlandsmarknaderna men inte i Sverige. Merkostnaden för att sälja T5 awd på svenska marknaden borde väl inte va så stor? Även om det är få som köper den.
Håller med. Tänk om Volvo åtminstone gjorde en "Grand Final" innan bensinfemmorna försvinner helt, som en hyllning till en motortyp som man tillverkat i ett kvarts sekel. Detta genom att erbjuda S60/V60 CC T5 AWD manuell i begränsad upplaga.... in my dreams :wink:
av mikebike
MartinS skrev:Det är ju köparna som bestämmer, i princip... Volvo säljer de bilar som den stora massan av nybilsköparna vill ha.
Man får hoppas att dieselintresset minskar framöver så att det går att köpa en bensindriven Volvo med AWD -och manuell växellåda.
Användarvisningsbild
av dol
Jag har kollat och där jag bor kan man få S60CC med T5AWD eller T5VEA. /AWD ca 10kkr dyrare än VEA/
Dock är en S60CC bara ca 100kkr billigare än S60 Polestar och mindre utrustad?
Tyvärr har dom inte tagit in några lagerbilar då dom verkar oroliga att modellen verkar kortlivad. Men vem fasen vill ha en vanlig S60 efter ha sett S60CC?

Du ska nog inte räkna med att få ig&ari[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Frugans V70 2012 har fått larm på ABS […]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]