Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

crumpets skrev:Finns tyvärr inte mycket att addera. Den fina tvålitersdiesel som sitter i nyare Volvobilar var den skitigaste motor som testats utanför gamla cykeln...
Sid 14, avsnitt 3.3.
På Y-axeln förklaras hur många gånger gränsvärdet bilarna låg mot gamla sunkiga NEDC. Här var alla under gränsvärdet även när ett externt labb testade, vilket ju är bra. Vissa låg dock ner mot 20% av taket, andra låg närmare gränsen. Så långt så gott.
På X-axeln visas hur många gånger gränsvärdet bilarna låg mot nya hyfsat intelligent utformade WLTC som faktiskt återspeglar verkligheten ganska bra.
Tre bilar ansågs sticka ut värst även om testobjekt 7 väl också egentligen borde inkluderas i denna skara.
Skadeglad såg jag att en av dem stack ut långt ur gruppen och jag hoppade upp till listan för att skratta åt den lilla japanaren eller vad det nu var för cyclebeatat härke.
Volvo, D-segment. Måste vara en V60/S60 de testat. Det hade jag ärligt talat inte väntat mig. Usel produktutveckling, uselt koncept, vem F")¤"= valde en #"%="¤= noxfälla på en 180+ hk snurra? Är de helt från vettet ekonomerna där nere? Jag ser framför mig hur varje ingenjör grät vid mötet där slipsnissarna satte ner foten.

Läs och begrunda hur handelsäckel får dra svensk industri i smutsen: http://www.theicct.org/sites/default/fi ... 152015.pdf
Tack för tipset om denna rapport, mycket intressant läsning! Fast beklagligt förstås att Volvo valt den tveksamma LNT-tekniken, de borde satsat på SCR...
När RDE-mätningarna kommer igång har jag svårt att se att man kan köra vidare med detta, men BMW bevisade ju att det faktiskt verkar gå att hålla i alla fall den lite hårdare WLTC med LNT. Frågan är bara vad fasen de gör, när denna teknik för det mesta presterade uselt i WLTC. De verkar ju ej heller gått Mazdas väg och sänka kompet. Antingen har de hittat en galet bra teknik för att fuska eller så är det verkligen ett långt steg före resten.
Många som helt plötsligt "vill ha" scr. Tidigare har det alltid varit förknippat med adbluepåfyllning (kostar pengar dessutom) och frysproblem vintertid (som förstorats upp).
Det finns nog mer än rent tillverkningsekenomiska skäl till att man försöker hålla det på LNT nivå, underhållsfritt och mindre potentiella bekymmer.
TommyP86 skrev:Många som helt plötsligt "vill ha" scr. Tidigare har det alltid varit förknippat med adbluepåfyllning (kostar pengar dessutom) och frysproblem vintertid (som förstorats upp).
Det finns nog mer än rent tillverkningsekenomiska skäl till att man försöker hålla det på LNT nivå, underhållsfritt och mindre potentiella bekymmer.

Ett problem är väl att man har programmerat systemet så att fordonet förvandlas till ett betongblock och tvärstoppar när ad-blue tar slut i tanken. (för att ägarna inte ska kunna köra vidare utan reningen antar jag).

På grannes stora lastbil blev det något fel i systemet som trodde tanken var tom och bilen blev en orubblig sak. Inte gick det att köra till verkstad utan teknikerna måste komma ut och laga på plats.

Ett helvetiskt tutande och blinkande i kupen/förarhytten ala bältesvarnaren borde väl räckt så man kunde kört till verkstad i alla fall.
Skulle det inte vara möjligt att samla upp vissa typer av utsläpp i någon form av tank som sedan töms i samband med tankning och att det på så vis tas om hand på något smart sätt istället för rätt ut i luften som nu? Vad tror ni?

Notera "vissa" ovan!!
least skrev:Mer intressant vore att får veta vad en D4 släpper ut när den har en bekräftat fungerande EGR....
https://www.adac.de/_mmm/pdf/EcoTest%20 ... 246818.pdf

Så! Här kommer då till slut rapporten på samtliga bilar. ICCT har medvetet smutskastat Volvo och publicerat en rapport där de själva visste att de kört ett felaktigt fordon. ADAC har nu släppt data för samtliga bilar där vi kan se att välfungerande Volvobilar presterar bra. Inte riktigt i klass med BMW men varken bättre eller sämre än medel, och absolut INTE i topp. En enda Volvo med VEA-motor fick höga utsläpp, en individ av S60. Stänger denna tråden då den var baserad på falsk info.

Vi kan fortsätta diskussionen här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=120800
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?