- tor 01 okt 2015, 20:26
crumpets skrev:Finns tyvärr inte mycket att addera. Den fina tvålitersdiesel som sitter i nyare Volvobilar var den skitigaste motor som testats utanför gamla cykeln...Tack för tipset om denna rapport, mycket intressant läsning! Fast beklagligt förstås att Volvo valt den tveksamma LNT-tekniken, de borde satsat på SCR...
Sid 14, avsnitt 3.3.
På Y-axeln förklaras hur många gånger gränsvärdet bilarna låg mot gamla sunkiga NEDC. Här var alla under gränsvärdet även när ett externt labb testade, vilket ju är bra. Vissa låg dock ner mot 20% av taket, andra låg närmare gränsen. Så långt så gott.
På X-axeln visas hur många gånger gränsvärdet bilarna låg mot nya hyfsat intelligent utformade WLTC som faktiskt återspeglar verkligheten ganska bra.
Tre bilar ansågs sticka ut värst även om testobjekt 7 väl också egentligen borde inkluderas i denna skara.
Skadeglad såg jag att en av dem stack ut långt ur gruppen och jag hoppade upp till listan för att skratta åt den lilla japanaren eller vad det nu var för cyclebeatat härke.
Volvo, D-segment. Måste vara en V60/S60 de testat. Det hade jag ärligt talat inte väntat mig. Usel produktutveckling, uselt koncept, vem F")¤"= valde en #"%="¤= noxfälla på en 180+ hk snurra? Är de helt från vettet ekonomerna där nere? Jag ser framför mig hur varje ingenjör grät vid mötet där slipsnissarna satte ner foten.
Läs och begrunda hur handelsäckel får dra svensk industri i smutsen: http://www.theicct.org/sites/default/fi ... 152015.pdf