Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo xc60 R Design MY 16
D4 FWD Automat lr D4 AWD Automat två olika motorer och växelådor.
Ska snart beställa en ny Xc60 R design men är inte helt bestämt vilken motor jag ska ha.
Ni som har erfarenhet av dessa bilar, kan ni hjälpa mig med för och nackdelar ?!
Den eviga diskussionen! :wink:

Jag valde nya motorn med 8-vxl låda för att vi ofta kör på motorväg men även i stan. Förbrukningen är lite lägre och den varvar mindre på slutväxeln. Lite bättre acceleration är det också. Detta tror jag dock kan kompenseras av Polestar till D4 AWD. Det är möjligt att det kommer trim till våren till D4 AWD '16.
Det är ju faktiskt den nya växelådan jag är ute efter, den har jag läst mycket bra saker om.
Men hur blir andrahandsvärdet på en FWD D4 xc60 8-stegad automat mot en AWD d4 6-stegad automat ?!
Robot skrev:Den eviga diskussionen! :wink:

Jag valde nya motorn med 8-vxl låda för att vi ofta kör på motorväg men även i stan. Förbrukningen är lite lägre och den varvar mindre på slutväxeln. Lite bättre acceleration är det också. Detta tror jag dock kan kompenseras av Polestar till D4 AWD. Det är möjligt att det kommer trim till våren till D4 AWD '16.
Boniek skrev:Nä det är mer den nya växelådan och andrahandsvärdet
MartinS skrev:AWD eller inte är avgörande, det är där ditt val ligger.

Ja, men du kan inte välja motor, du kan välja AWD eller inte, sedan får du den motorn som kommer med paketet. Vill/behöver du AWD får du ta den äldre motorn och lådan, vill du inte ha AWD får du den nya motorn och lådan. Vad är det för drivlina du behöver, där ligger svaret på din fråga?
Hur tror du andrahandsvärdet är på nya D4 motorn med 8-stegade lådan ?!

MartinS skrev:
Boniek skrev:Nä det är mer den nya växelådan och andrahandsvärdet
MartinS skrev:AWD eller inte är avgörande, det är där ditt val ligger.

Ja, men du kan inte välja motor, du kan välja AWD eller inte, sedan får du den motorn som kommer med paketet. Vill/behöver du AWD får du ta den äldre motorn och lådan, vill du inte ha AWD får du den nya motorn och lådan. Vad är det för drivlina du behöver, där ligger svaret på din fråga?
Jag tror att AWD kommer att ha bättre andrahandsvärde än FWD.

Om dieselpriset går upp rejält, och skatten höjs på ett sådant sätt att bara MP blir glad (det vill säga rejält baserat på utsläpp) -- då kan jag se att FWD blir populärare, och därmed håller värdet bättre.

Men vad vi pratar om är att spå i en kristallkula -- det finns inga garantier. Men jag skulle blir rätt rejält förvånad om en FWD XC60 har bättre andrahandsvärde än en AWD.
Andrahandsvärdet är säkerligen precis lika bra på båda alternativen. Skulle jag ge mig till att gissa så tror jag faktiskt att AWD'n håller sig lite bättre än FWD.

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]

Vilken packbox ?

Det är samma.