Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Som rubriken lyder så är jag intresserad av att byta växelspaksknopp på kärran. Jag har idag en tråkig svart läderknopp. Vet inte om den ingick i något paket men den passar inte bilens moderna interiör. Jag vill ha denna istället

Bild

Kommer den passa min? Och är den belyst?
Hur fungerar länkaget på en manuell bil? Vajrar?

Byta hela klumpen likt automatlådespaken? För det lär ju vara samma paket som kan bytas ut, frågan är väl bara om länkaget fungerar på samma sätt på ny resp. gammal knopp.
Användarvisningsbild
av daSea
Tänk er för en extra gång bara... var inne på samma funderingar själv ett tag. Har en MY11 med läderklädd växelspak (manuell) och såg den nya manuella spaken som gav ett sportigare och modernare intryck. För någon vecka sedan hade jag dock inne min bil på omlackering efter en parkeringsskada och körde då runt i en hyrbil, en V70 D4 MY15 manuell med just denna nya spaken... plastig och oskön är min slutsats efter en vecka med den. Låg inte alls lika bra i handen som min gamla. Ser snyggare ut, JA men skulle jag byta nu, NEJ. Även om lådorna är samma så ser det som sagt inte ut att vara samma fästanordning längre på knopparna. Tror faktiskt inte de passar rakt av... men jag kan ha fel. Då byter jag hellre till manuella R-designspaken med perforerat läder.
Användarvisningsbild
av daSea
...och nej, den är inte belyst!
mattish skrev:Ja den manuella knoppen var inte samma lyft som den automatiska. Känns nästan lite för billig tycker jag. En växelspakknopp får gärna vara i läder för min del på en manuell bil..
Jag håller med, jag har kört flera hyrbilar med den nyare spaken och gillar den inte. Jag har räknat på att köpa en V70 T4 manuell -16 och en sak jag inte är helt nöjd med är växelspaksknoppen. Jag skulle gärna betala en tusenlapp för att få den gamla istället.

(Lite irriterande också att konfiguratorn i vissa lägen visar den gamla spaken.)
Användarvisningsbild
av ER
Vore knoppen inte belyst hade jag struntat i bytet då det var just detta som jag var ute efter samt att vara relativt ensam om just detta då bara två kompletta funnits på skroten och att bygga om i delar blir betydligt dyrare än att köpa en färdigt spakställ på skroten.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]