Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo94
Hej!
Hur går man tillväga för att byta stödlagret på höger drivaxel på en 850 T5 -94 automat. Axeln är bortplockad från bilen.
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag hade kapat bort gamla lagret sen försökt hittat ett rör som går över axeln och knackat dit nya lagret.
av volvo94
Nexus skrev:Jag hade kapat bort gamla lagret sen försökt hittat ett rör som går över axeln och knackat dit nya lagret.
Tack för dit svar Nexus.
Men jag hade tänkt mej hur man gör, inte någon "bonn"lagning. Ett lager ska ju pressas dit.
Användarvisningsbild
av Nexus
Pressa eller knacka på med ett rör spelar ingen roll. Båda fyller samma funktion om man vet vad man gör. Ibland är axeln så lång så man får pressa med ett rör eller knacka. Testa byt lager bak på en Toyota previa rwd så vet du vad jag pratar om...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att kapa bort ett gammalt lager är ändå inte att räkna som "bonn"lösning... Det är många liknande saker som kapa är mer eller mindre enda sättet att få bort det på.
Knacka med ett rör anser jag väl heller inte är någon bonnlösning... Hade man därimot bara tagit en snickarhammare och hamrat på lagret runt och runt tills det satt rätt så hade det varit en annan 5a...
av volvo94
Nexus skrev:Pressa eller knacka på med ett rör spelar ingen roll. Båda fyller samma funktion om man vet vad man gör. Ibland är axeln så lång så man får pressa med ett rör eller knacka. Testa byt lager bak på en Toyota previa rwd så vet du vad jag pratar om...
Lagret ska väl på den vägen där drivknuten sitter, för man tar väl inte bort stoppringen. Så hur sitter "huset" till knuten fast. Är det splines på axeln så man knackar bort hela klumpen, eller hur sitter den fast?
Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]

Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]