Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Galmas
Ingen som ska rulla med 22" vinterhjul ? Jag klämmer på 22" på min T8! Frågan är bara om man hittar några lagom smala 22" dubbdäck? Inge bra med 295or i snö slask i Skåne .
av Twiy
Hur mycket kostar orginalen 18" 19" 20" hos handlare ? Med eller utan rabatt?
Känns fel att köpa en bil för 700k och sen slänga på fälgar man inte är 100% säker på.
av Davajn
Jag har valt tillbehörsfälgarna 22" 6-Double spoke tech black matt fälgarna som sommarhjul Och kommer köra R-designs org 20" som vinterhjul. Kommer få byta in sommardäcken från dom och byta dom emot vinterdäck. Det blir väl emot ett litet prispåslag men då kommer jag relativt billigt undan i slutändan.

Alternativet var att köra på uppgraderingen från 20 till 22" (sommar) på R-design för prispåslaget på 12´, samt då måsta köpa en till uppsättning 20" vinterhjul med däck. Om man räknar på runt 30 inkl rabatt för tillbehörsfälgarna så har jag 18´ att röra mig på för att hitta 20" hjul med vinterdäck. För att hamna jämnt ut mellan det första alternativet.

Valde alternativ 1 just pga att prisskillnaden blir så grymt liten och att man då får snyggare sommarfälgar :D
En annan fördel är att jag får 2st uppsättningar hjul av volvo monterade med TPMS.

Och för att svara på dimensionsfrågan så tror jag det blir en otroligt bekväm åkning 20" med Nokian Hakka 8 :-)-)
av lirsa
För det första blir det otrolig märkligt att å ena sidan välja 22" och sedan på det dubbdäck. Någonstans måste ju fåfängan ta slut och säkerhetstänkande komma in :).

Skulle ALDRIG köra på större än 19" på vinterhjul, det är verkligen på gränsen. För breda däck på snö är inte bra.

Jag tog Volvos original 19" (momentumfälgarna) med Hakka 8 SUV. 24,5k -rabatt.

Har aningens svårt att lägga över 700k för att sedan jaga en tusenlapp eller två på vinterhjul därför valde jag Volvo originalfälg.
av Twiy
Tänkte göra precis som du Davajn men tycker dock 22" R fälgarna är snyggare, eller rättare sagt sportigare till R-Design så jag valde dessa.
Kommer nog köra 18" eller 19" orginal. Dubb kan jag inte förstå hur man kan köra på en awd bil? 1 av 10 ggr det lönar sig att ha dubb och då är det när man sitter fast och det problemet har man inte med awd.
Har nästan alltid kört dubbfritt även på rwd bilar och det har funkat kanon. Gäller bara att kunna köra bil och planera sin körning.
Användarvisningsbild
av Rillee
Dubben är också bra att ha när man ska stanna för där hjälper inte awd
Användarvisningsbild
av GustavB
Rillee skrev:Dubben är också bra att ha när man ska stanna för där hjälper inte awd

Exakt, därför jag kör dubb. Med fyrhjulsdrift märker man ju inte att det är halt när man drar iväg, det märks när man ska stanna :D
av Davajn
lirsa skrev:För det första blir det otrolig märkligt att å ena sidan välja 22" och sedan på det dubbdäck. Någonstans måste ju fåfängan ta slut och säkerhetstänkande komma in :).
Om du läser noga så ser du att jag inte kommer köra 22" som vinterhjul. Jag sätter gränsen vid 20" för där kan man få rätt smäckra dimensioner på däcken för vettigt pris.
av lirsa
Alltså inte alls meningen att peka ut vare sig dig eller ngn annan. Sorry om du tog det så!

Jag menar rent generellt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Brainys V60

Korrekt. Framkant av bakre hjulhusen. Hundbenet s[…]

Dina felkoder kan vara gamla och irrelevanta. Kans[…]

När jag laddar ner får jag hela nä[…]