Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KE
Jodå, jag nollar och får 1-1-1 men när jag slår på tändningen får jag återigen 1-2-1 och lampan fortsätter lysa :(
Har provat med gem och min mätare visar 0.03 ohm??
Motståndet ska vara cirka 0 ohm så ditt mätvärde kan vara okej.

Felkod 2-1-2 ges när det är avbrott mellan rattkudde och sensorenhet. Om du kollat kontaktrulle och testat med motstånd istället för krockudde verkar felet sitta mellan kontaktstycket bakom ratten och sensorenheten.

På din 93a ska det finnas ett orange (ett lila är till passagerarkrockkudde) kontaktstycke bakom handskfacket. Du kan dela detta och mäta igen i de pyttesmå hålen. Kontaktstycket bakom ratten ska naturligtvis sitta ihop. Det ska vara cirka 0 ohm här också.

Sensorenheten sitter på "kardantunneln" bakom handbromsspaken. Ta bort hela mittkonsolen för att komma åt den.

På sensorenheten sitter ett större kontaktstycke, går att lossa detta (på en 1992a får kontaktstycket aldrig lossas) och mäta kablaget också om man vet hur man gör. Rör inte själva sensorenhetens kontaktstift!
Känns lite riskabelt att beskriva hur man gör med tanke på bältesförsträckare och ev passagerarkrockkudde.

Kanske kan du kolla kablarna visuellt och känna så att alla kablar sitter fast.
Ta isär och sätta ihop kontaktstycket skulle du kunna göra ifall det är dålig kontakt pga oxid eller dylikt.

Hoppas du förstår min röriga text, det skiljer mellan 1992, 1993 och 1994 års utförande på SRS så jag försöker vara övertydlig.

Volvo avråder helt från att försöka reparera SRS-systemet själv. Var försiktig!
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]